Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
3501004412023 | İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ I | Ders | 4 | 7 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
İslam düşüncesinin sac ayaklarından kabul edilen mezhepler ve kelami okulların hangi koşullarda ortaya çıktığı, tarihsel ve güncel durumları ve günümüz dini hayatını bireysel ve toplumsal düzeyde nasıl etkilediğinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Dini düşüncenin geçmişini bilmek, günümüz sosyolojini anlamanın ön koşuludur.
Dr. Mehmet Ödemiş
1 | Mezhepler tarihi biliminin tanımı, amacı ve önemi gibi konularda bilgi edinir. |
2 | İslam mezhepleri tarihi ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi öğrenir. |
3 | İslam mezhepleri tarihi ile ilgili temel kavramları öğrenir. |
4 | Klasik mezhepler tarihi kaynakları hakkında bilgi edinir. |
5 | Mezhep olmanın asgari koşulları hakkında bilgi edinir.İslam mezhepleri ve çeşitleri hakkında bilgi edinir. |
6 | İslam mezheplerinin ortaya çıkmasında etkili olan sebepler |
7 | Vize sınavı |
8 | İslam dininde mezheplerin ortaya çıkmasına etki eden tarihsel olaylar hakkında fikir sahibi olur. |
9 | Mezheplerin ortaya çıkmasındaki dini sebepleri öğrenir. |
10 | Mezheplerin ortaya çıkmasındaki psikolojik ve sosyal nedenleri öğrenir. |
11 | Mezheplerin ortaya çıkmasındaki siyasi faktörler ile harici amilleri öğrenir. |
12 | Haricilik, ortaya çıkışı ve karakteristik özellikleri hakkında bilgi edinir. |
13 | Hariciliğin tarihsel gelişimi ve kollara ayrılışı hakkında bilgi edinir. |
14 | İbadiyye ve ana görüşlerini tanır. |
Birinci Öğretim
yok
Derste sosyolojik ve teolojik bir kavram olarak mezhebin neye karşılık geldiği, İslam mezheplerini ortaya çıkaran sebeplerin neler olduğu, bir mezhebi doğru bir şekilde değerlendirebilmek için onu ortaya çıkaran tarihsel, kültürel, sosyolojik, teolojik vb koşulları bilmenin önemi, Haricilik, Şia, Mutezile, Cebriyye ve Ehlisünnet gibi kurumsal ve kuramsal mezhepler öğretilmektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Mezhepler tarihi biliminin tanımı, amacı ve önemi | ||
2 | İslam mezhepleri tarihi ve diğer disiplinlerle ilişkisi | ||
3 | İslam mezhepleri tarihi ve ilgili literatür | ||
4 | Klasik mezhepler tarihi kaynakları | ||
5 | Mezhepler hakkındaki çeşitli yaklaşımlar ve kritiği | ||
6 | İslam mezheplerinin çıkışına zemin hazırlayan faktörler | ||
7 | Vize sınavı | ||
8 | İslam dininde mezheplerin ortaya çıkmasına etki eden tarihsel olaylar | ||
9 | Mezheplerin ortaya çıkmasına etki eden dini sebepler | ||
10 | Mezheplerin ortaya çıkmasına yol açan psikolojik ve sosyal nedenler | ||
11 | Mezheplerin ortaya çıkmasındaki harici amiller | ||
12 | Haricilik ve temel özellikleri | ||
13 | Hariciliğin tarihsel seyri | ||
14 | İbadiyye ve görüşleri |
Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi; İbrahim Agah Çubukçu, İslam Mezhepleri Tarihi; Yakup b. el-Hatip, İslam Mezhepleri ve Kelamı; Mustafa Öz, Ana Hatlarıyla İslam Mezhepleri Tarihi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 2 | 2 | 4 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 15 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | |
ÖÇ 1 | |
ÖÇ 2 | |
ÖÇ 3 | |
ÖÇ 4 | |
ÖÇ 5 | |
ÖÇ 6 | |
ÖÇ 7 | |
ÖÇ 8 | |
ÖÇ 9 | |
ÖÇ 10 | |
ÖÇ 11 | |
ÖÇ 12 | |
ÖÇ 13 | |
ÖÇ 14 |