GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
3501004462023 TASAVVUF II Ders 4 8 2,00

Lisans


Türkçe


Mistik yön, insanoğlunun tarihi boyunca suistimale ve sömürüye açık olmuştur. Hurafelere ve bu tür suistimallere karşı doğru bilgilendirme, birey kadar toplumun da sağlıklı temeller üzerinde oturması açısından önemlidir. Lisans öğrencilerinin, güncel ve iş yaşamında karşılaşabilecekleri tasavvufa dair soru ve sorunları tartışıp yorumlarda bulunabilme dersin temel amacını oluşturmaktadır.



1 1. Tasavvufî müesseselerin genelde Müslüman toplumların, özelde Anadolu’nun dini, siyasî ve kültürel hayatında oynadığı rolü değerlendirebilir. 2. Hurafelerden ve gerçekdışı birtakım değerlendirme ve rivayetlerden uzak bir anlayışla tasavvufi konuları analiz eder. 3. Mesleki yaşamı boyunca, bu alanda kendilerine yöneltilen sorulara, karşılaştıkları sorunlara, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri getirebilir. 4. Toplumda sıkça karşılaşılan, kimi zaman anlamından farklı değerlendirilebilen kavram ve deyimleri anlayıp tartışır. 5. Günümüz toplumunda etkinliğini sürdüren tarikatların tarihi süreçlerini, geleneklerini, doktrin yapılarını tanır.

Birinci Öğretim



[Yok]


1. Günümüz toplumunda, medyasında sıkça kullanılan, kimi zaman asıl anlamından farklı değerlendirilebilen tasavvufi kavramlar ve deyimler, 2. Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri ve doktriner yapıları (Mevlevilik, Halvetilik, Safevilik, Alevism-Bektashism, Rifailik, Kadirilik, Nakşbendilik vd.)


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dönemlik Ders Planının Sunumu/o Tasavvufi kavramlar ve deyimler
2 Tasavvufi terimler ve deyimler
3 Tasavvufi terimler ve deyimler
4 Tasavvufi terimler ve deyimler
5 Tasavvufi terimler ve deyimler
6 Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri ve doktriner yapıları (Mevlevilik)
7 Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri ve doktriner yapıları (Halvetilik)
8 Ara Sınav
9 Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri ve doktriner yapıları(Safevilik)
10 Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri ve doktriner yapıları (Alevilik-Bektaşilik)
11 Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri ve doktriner yapıları (Rifailik)
12 Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri ve doktriner yapıları (Kadirilik)
13 Günümüzde etkisini sürdüren tarikatlar, tarihi süreçleri ve doktriner yapıları (Nakşbendilik)
14 Final Sınavı

Ahmet Cahid Haksever, Tasavvufu Anlama Klavuzu, Otto Yayınları, Ankara 2017. Tasavvuf El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2013. Dilaver Selvi, Tefsirlerin Tasavvufa Bakışı: Kur'an ve Tasavvuf, Hoşgörü Yay., İstanbul 2012. Ekrem Demirli, İslam Metafiziğinde Tanrı ve İnsan: İbnü'l-Arabi ve Vahdet-i Vücud Geleneği, Kabalcı Yay., İstanbul 2009.Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Otto Yay., Ankara 2014.Hasan Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, Ensar Yay., İstanbul 2012.Hülya Küçük, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihine Giriş, Ensar Yay., İstanbul 2011.Orhan Çeker, Tasavvufi Meselelere Fıkhî Bakış, İstanbul 2012. Ebu Nasr Serrâc Tûsî, el-Lüma‘-İslam Tasavvufu, Haz. Hasan Kamil Yılmaz, İstanbul: Erkam Yayınları, 2016.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 6 2 12
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 8 2 16
Okuma 10 2 20
Toplam İş Yükü (saat) 66

PÇ 1
ÖÇ 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek