GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9304035052020 İletişim ve Etkileşim Süreçleri Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Hemşirelik mesleğini hemşirelik kavram ve kuramları doğrultusunda temel iletişim ve etkileşim becerilerini geliştirerek, öğrencilerin kişisel ya da mesleki yaşamlarında başarılı ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamak için gerekli ilke, yöntem, teknik ve bilgileri vererek istendik davranış geliştirmelerini sağlamak konusunda lisanüstü bilginin verilmesi.


Doç. Dr. Şeyda DÜLGERLER


1 İnsan ilişkileri, iletişim ve etkileşim süreçleriyle ilgili mevcut bilgilerini üst düzeyde geliştirmek ve derinleştirmek
2 İletişim sürecinde konuşma ve beden dilinin önemini kavrayabilmek
3 Sözlü ve sözsüz iletişim biçimlerinin farkında olarak doğru şekilde kullanabilme becerisi geliştirmek
4 Kişilerarası ilişkilerde iletişim engellerinin( fiziksel, ruhsal, sosyal, çevresel, bireysel, v.b) farkında olmak ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek
5 Hemşirelik mesleğinin kişilerarası ilişkiler boyutunun önemini kavrayabilme
6 Insan ilişkileri ve iletişim sürecini, sağlık, hastalık ve hemşirelik kavramları doğrultusunda değerlendirebilme
7 Hemşirelik mesleği ile diğer disiplinler arasındaki iletişim ve etkileşimin önemini kavrayabilme
8 Sağlıklı ya da hasta bireylerin içinde bulunduğu duygusal durumun farkında olabilme
9 Sağlıklı ya da hasta bireylerle olan iletişim ve etkileşimlerinde terapötik olan ve olmayan tekniklerin neler olduğunu kavrayabilme
10 Sağlıklı ya da hasta birey ve ailesinin gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla değerlendirebilme
11 Sağlıklı ya da hasta bireylerle kurulan ilişkinin biçim ve içeriğini analiz edebilme, gerektiğinde çözüm üretebilme
12 Etkili iletişim beceri ve tekniklerini kullanarak güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını hemşirelik ve hemşirelik dışındaki gruplara sözel ve sözel olmayan biçimde aktarabilme.

Birinci Öğretim


-


-


İletişimin Tanımı, İletişimin insan hayatındaki yeri ve önemi, Kendini Tanıma, Benlik kavramı, Savunucu İletişim, İşitme-Dinleme-Aktif Dinleme, Sözsüz İletişim, Yapıcı Tartışma, Yıkıcı Tartışma- Sürtüşmeler, Çatışmalar, Mesleki ve Sosyal İlişkiler Arasındaki Farklar, Hasta-Hemşire iletişiminin kapsamı, Hasta / Birey Yararına-Yardım Edici İletişim Kurmayı Kolaylaştıran Yaklaşımlar (Hastayı Anlamaya Çalışma, Empati/ Sempati,Uygun Teknikle Amaçlı Sorular Sorma, Dinleme, Dokunma,Yansıtma, Özetleme v.b. İşlemleri Değil Bireyi Önemseme, Etkin dinleme), Hemşirelikte atılganlık (assertivenes iletişim) becerileri, Hasta / Birey Yararına İletişimi Geliştirmeyen Teknikler


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi, işleniş biçimi ve kurallar hakkında bilgilendirme
2 İletişimin tanımı, önemi, iletişim süreci ve kapsamı
3 İletişim sürecini biçimlendiren temel kavramlar(ısınma, yansıtma, empati, değer, girişkenlik, güven ve farkındalık)
4 Terapötik ve terapötik olmayan iletişim teknikleri
5 İletişimi etkileyen faktörler
6 Sağlık, hastalık ve hemşirelik kavramları doğrultusunda iletişim süreci,
7 Kişilerarası ilişkiler boyutunda Hemşirelik mesleğinin önemi
8 Ara Sınav
9 Kendini Tanıma, Benlik kavramı
10 Hastane ortamında iletişim; Hasta-Hemşire ilişkisi, profesyonel yaklaşım göstermeHastane ortamında iletişim; Hasta-Hemşire ilişkisi, profesyonel yaklaşım gösterme
11 Hemşirelik ve Diğer disiplinler arası iletişim Ekip içi etkili iletişim becerileri
12 Hasta- hemşire ilişkisini biçimlendiren temel kavramlar; başlatma, sürdürme, sonlandırma (ısınma, yansıtma, empati, değer, girişkenlik, güven ve farkındalık)
13 Spesifik durumlarda olan bireylerle (çocuk, yaşlı, hasta, hastalığa ve hastaneye uyumsuz tepki gösteren bireyler) iletişim
14 İnsan ilişkileri ve İletişim Biçimleri temalı güncel görsel ve sanatsal içerikli literatür inceleme
15 İzlenen film ile ilgili rapor edilen görüşlerin aktarımı
16 Yılsonu Değerlendirme Sınavı

1. Terakye G. , “Hasta Hemşire İlişkileri” ,ISBN 975-95943-0-7, Aydoğdu Ofset , Ankara ,1995 2. Köknel, Ö. Kişilik. 10.Baskı Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul,1983 3. Cüceloğlu D. İnsan İnsana. 4. basım. Remzi Kitabevi, İstanbul, 1993 4. Köknel Ö. Ailede ve Toplumda Ruh Sağlığı 5. Üstün B.,Akgün E.,Parlak N. Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, ISBN 975-98185-0-7,Okullar Yayınevi.İzmir,2005 6. Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ. . Ankara, 2004 7. Velioğlu, P.. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset İstanbul, 1999 8. Özcan, A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Saray Tıp Kitabevleri. İzmir,1996 9. Doğan, O. Sağlık Hizmetlerinde İletişim. Songür Yayınları Ankara, 2002 10. Dökmen, Ü. İletişim Çatışmaları ve Empati. Sistem Yayınları İstanbul,1996 11. Orlando,J.J., “Hemşire- Hasta İlişkisinde Kişilerarası Süreçler”, (Çev:A. Özcan, N. Platin)Vehbi Koç Vakfı Yayınları No:5. 12. Sudeen S., Stuard G., Roukin I., Cohen S.” Nurse- Client Interaction” Fourth Edit. Mosby Comp., St. Louis , 1989. 13. Berko R.M., Wolvin, A.D., Wolvin Darlyn, „ Communicating: A Social And Career Focus“, Fourth Edit., Copyright, Boston, 1989.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Rapor Hazırlama 3 4 12
Rapor Sunma 4 3 12
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 4 3 12
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 14 7 98
Toplam İş Yükü (saat) 181

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 4 5 5
ÖÇ 3 5 4 4 5
ÖÇ 4 5 4 4 5
ÖÇ 5 4 4 4 5
ÖÇ 6 5 4 5
ÖÇ 7 4 5
ÖÇ 8 4 4 5
ÖÇ 9 5 4 5
ÖÇ 10 5 4 5
ÖÇ 11 5 5
ÖÇ 12 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek