Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9304045212012 | İnfertilite ve Yardımcı Üreme Teknikleri (YÜT) Hemşireliği | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 4,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Dersin amacı öğrencilerin infertilite ve yardımcı üreme tekniklerine ve infertil çiftlerde tanı, değerlendirme ve tedavi yöntemlerine ilişkin kapsamlı teorik bilgi edinmesi, bu kapsamda bakım becerisi kazanması, infertil çiftlere özgü fiziksel, psiko-sosyal sağlık sorunlarını belirleyebilme ve sorunlarını çözümlemede sağlık bakım planı geliştirebilme becerisi ile infertilite ve yardımcı üreme tekniklerine ilişkin bilgi ve becerisini yeni gelişmelerin ışığı altında uygulama becerisi kazandırmaktır.
Prof. Dr. Oya Kavlak, Prof. Dr. Gül Ertem
1 | İnfertilite hemşiresinin rol ve sorumluklarını tanımlayabilme |
2 | İnfertil çiftin değerlendirilmesi amacıyla yapılan işlemleri açıklayabilme |
3 | İnfertil çiftlerin tanı ve tedavi sürecinin çiftlerin ekonomik, kültürel, psikososyal , seksüel yaşamına ve yaşam kalitesine etkisini kavrayabilme |
4 | İnfertilite tanı ve tedavisinde hastanın eğitim ve danışmanlık gereksinimlerini saptayabilme |
5 | Yardımcı üreme tekniklerinin uygulanması sırasında gelişebilecek komplikasyonları tespit edebilme |
6 | Yardımcı üreme teknikleri ile ilgili son gelişmeleri takip edebilme |
7 | İnfertilite ve Yardımcı Üreme Tekniklerinde Kanıta Dayalı Uygulamaları takip edebilme ve sağlıklı yaşam biçimi davranış değişimi geliştirebilme |
8 | Yardımcı üreme teknikleri tedavi sürecine yönelik etik konuların farkına varabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
İnfertilitenin tanımı, çeşitleri, nedenleri, dünyada ve Türkiye’de infertilite prevelansı, doğurganlığı etkileyen faktörler ve doğurganlık bilinci geliştirme, doğurganlığın değerlendirilmesi ve hemşirelik yaklaşımları, son gelişmeler ile yardımcı üreme teknikleri, yardımcı üreme teknikleri güncel protokolleri ile yasal düzenlemeler, tedavi komplikasyonları, sürecin çiftlere etkileri, fertilitenin korunması, infertilite hemşiresinin görev, yetki ve sorumlulukları, infertilite ve etik, tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemleri, tedavi sürecinde hasta ve çalışan güvenliği.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı, Literatür Taraması | ||
2 | İnfertilite tanımı, Çeşitleri, Nedenleri, Dünyada ve Türkiye’de İnfertilite prevelansı | ||
3 | Doğurganlığı Etkileyen Faktörler, Doğurganlık bilinci geliştirme. Güncel makale sunumu | ||
4 | İnfertilitenin değerlendirilmesi ve Tanı Yöntemleri, hemşirelik yaklaşım.Güncel makale sunumu | ||
5 | Yardımcı Üreme Teknikleri(YÜT) ve son gelişmeler, Genetik Testler. Güncel makale sunumu | ||
6 | İnfertilitede tedavi yaklaşımları, Tüp Bebek Protokolleri, Yasal düzenlemeler. Güncel makale sunumu | ||
7 | YÜT tedavisinde karşılaşılan komplikasyonlar. Güncel makale sunumu | ||
8 | İnfertilitenin çiftler üzerindeki Etkileri (Psikolojik, Cinsel, sosyal, Kültürel, Ekonomik vb.) | ||
9 | Ara Sınav | ||
10 | Doğurganlığın (fertilitenin) Korunmasında Kullanılan Yöntemler(Oosit, Sperm, Over Dondurma vs). Güncel makale sunumu | ||
11 | İnfertilite Hemşiresinin gelişen Rol ve Sorumlulukları, İnfertil çifte hemşirelik yaklaşımı, Eğitim ve Danışmanlık Süreci. Güncel makale sunumu | ||
12 | İnfertilite tedavisinde etik konular. Güncel makale sunumu | ||
13 | İnfertilite ve Yardımcı Üreme Tekniklerinde Kanıta Dayalı Uygulamalar, İnfertil Çiftlerde Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Geliştirme, Güncel Makale sunumu | ||
14 | İnfertilitede Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavi (TAT) Yöntemleri. Güncel Makale sunumu | ||
15 | İnfertilite Tedavi Sürecinde Hasta ve Çalışan Güvenliği. Güncel Makale sunumu | ||
16 | Final sınavı |
1. Şirin A, Kavlak O (Ed) (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul 2. Taşkın L. (2020) Doğum Eylemi, Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Onaltıncı Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 3.Beji N K. (2017) İnfertilite Hemşireliği Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 4.Özpulat, F. (2017). Yardımcı Üreme Teknikleri, Etik ve Sağlık Personelinin Sorumlulukları. Sağlık Akademisi Kastamonu, 2(2), 112-131. 5. Akın, Ö., Şahin, E. (2020). Yardımcı Üreme Teknikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 3(1), 55-75. 6. Degirmenci, F., VefikuluÃ, D., & Uzel, A. (2019). Evidence based care for couples with fertility problems. International Journal of Emerging Trends in Health Sciences, 3(1), 22-28. 7. https://www.eshre.eu/Guidelines-and-Legal 8. Özdemir, E. & Kaplan, S. (2021). İnfertilite ve Hemşirelik Yaklaşımı . Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi , 4 (1) , 79-89 . DOI: 10.51536/tusbad.836168. 9. Yücesoy, H., Yıldırım, F., & Şahin, E.(2021) İnfertilitenin kültürel, ekonomik, psikososyal ve cinsel yönüne güncel bir bakış: Temel hemşirelik yaklaşımları. Androloji Bülteni, 23(4), 256-263. 10. Kırca, N., Öngen, M. (2020). İnfertilite Tedavilerinde Etik Sorunlar Ethical Issues in Infertility Treatments. 11. Hussein, R. S., Khan, Z., & Zhao, Y. (2020, April). Fertility preservation in women: indications and options for therapy. In Mayo Clinic Proceedings (Vol. 95, No. 4, pp. 770-783). 12. Dolmans, M. M., & Donnez, J. (2021). Fertility preservation in women for medical and social reasons: Oocytes vs ovarian tissue. Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynaecology, 70, 63-80. 13. Harper, J. C., Hammarberg, K., Simopoulou, M., Koert, E., Pedro, J., Massin, N., ... & Balen, A. (2021). The International Fertility Education Initiative: research and action to improve fertility awareness. Human Reproduction Open, 2021(4), hoab031.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 16 | 5 | 80 |
Bireysel Çalışma | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | |||||
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||
ÖÇ 7 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 8 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |