Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9304055052011 | Hemşirelikte Kavramsal Öğeler | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 7,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Yüksek lisans öğrencilerinin; sağlıklı ya da hasta bireyin bakımında hemşirelikle ilgili kavramları kullanarak bütüncül bir bakış açısı kazanmaları için hemşirelik uygulamalarının temelindeki kavramları öğrenmesini ve benimsemesini sağlamaktır.
Prof. Dr. Aynur ESEN, Yrd. Doç. Dr. Serap ÖZER
1 | 1. Yüksek lisans öğrencisinin lisansüstü düzeyde hemşirelik teorik bilgi ve uygulamalarına temel oluşturacak hemşirelik kavramlarını bilmesi ve ifade edebilmesi |
2 | 2. Sağlık, çevre, insan ve hemşirelik ile ilgili kavramlar arasındaki ilişkileri ifade edebilme |
3 | 3. Lisansüstü düzeydeki hemşirelik uygulamalarında bilginin davranışa dönüştürülmesi için önemli olan kavramları benimseyebilme |
4 | 4. Hemşirelik ve diğer sağlık disiplinleri ile etkin iletişim sağlayabilme ve inter-multidisipliner ekip çalışması için gerekli olan iletişim yöntemlerini kullanabilme |
5 | 5. Klinik uygulamalar ve araştırmalarda kanıt temelli uygulamalara ve etik değerlere uygun davranabilme |
6 | 6. Eleştirel düşünebilme ve mesleki güncel gelişmeleri izleyebilme ve uygulamaya aktarabilme |
7 | 7. Kendini ifade edebilmeyi öğrenme ve kişisel gelişim becerilerini kazanabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Kavram-kuram tanımları; sağlık hastalık kavramları, objektif-subjektif sağlık tanımları ve ilgili kavramlar; biyo-psiko-sosyal açıdan insan; çevre, çevre sağlık ilişkisi, homeostazis ve adaptasyon teorileri; eğitim, kültür, ekonomi ve sağlık ilişkisi; holizm kavramı ve hemşirelik bakımı açısından önemi; geleneksel-çağdaş hemşirelik tanımları ve ölçütleri, hemşirelikle ilgili yasalar, mesleki kuruluşlar; hemşirelik bakım planı; empati-sempati ve sağlık/hastalık ilişkisi; iletişim yöntemleri ve kişilerarası ilişkiler; kalite-yaşam kalitesi kavramları, toplam kalite yönetimi; stres ve stresle baş etme yöntemleri ve psikosomatik sağlık sorunları; kanıt kavramı, kanıta dayalı hemşirelik girişimleri, etik ve malpraktis; ekip çalışması, yönetim, liderlik, motivasyon, kişisel gelişim ve girişkenlik kavramları
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Kavram-Kuram Tanımları ve Hemşirelikte Kavramsal Öğeler Dersi İçeriğinin Tanıtımı | ||
2 | Sağlık/ Hastalık Kavramları, Objektif-Subjektif Sağlık Tanımları ve İlgili Kavramlar | ||
3 | Biyo-Psiko-Sosyal Açıdan İnsan | ||
4 | Çevre, Çevre Sağlık İlişkisi, Homeostazis ve Adaptasyon Teorileri | ||
5 | Eğitim, Kültür, Ekonomi ve Sağlık İlişkisi | ||
6 | Holizm Kavramı ve Hemşirelik Bakımı Açısından Önemi | ||
7 | Geleneksel-Çağdaş Hemşirelik Tanımları ve Ölçütleri, Hemşirelikle İlgili Yasalar, Mesleki Kuruluşlar | ||
8 | ARA SINAV | ||
9 | Hemşirelik Bakım Planı: Gelişimsel Süreç, Bakımı Alan ve Veren Açısından Yararlar, Bakım Planı Modelleri | ||
10 | Empati-Sempati ve Sağlık/Hastalık İlişkisi | ||
11 | İletişim Yöntemleri ve Kişilerarası İlişkiler | ||
12 | Kalite Kavramı ve Sağlık-Bakım-Yaşam Kalitesi Kavramları, Toplam Kalite Yönetimi | ||
13 | Stres ve Stresle Baş Etme Yöntemleri ve Psikosomatik Sağlık Sorunları | ||
14 | Kanıt Kavramı, Kanıta Dayalı Hemşirelik Girişimleri, Etik ve Malpraktis | ||
15 | Ekip Çalışması-İnterdisipliner Multidisipliner Ekip Kavramları Yönetim ve Liderlik /Motivasyon, Girişkenlik | ||
16 | FİNAL SINAVI |
Kitaplar Birol L. (2005). Hemşirelik Süreci. 7. Baskı, Bozyaka Matbaacılık İzmir Birol L, Akdemir N, Bedük T. (2004). İç Hastalıkları Hemşireliği, İstanbul Potter PA, Perry AG. (1999). Basic Nursing a Critical Thinking Approach, Fourth Edition, Mosby Publication. Velioğlu P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar, İstanbul. Yardımcı Kaynaklar Hemşirelik, tıp, sağlık, insan ve çevre ile ilgili basılı ve elektronik erişimli yerli ve yabancı dergiler İlgili bilimsel internet kanallı web sayfaları Konu ile ilgili basılı kongre materyalleri, kitapları Ders Araçları Office Yazılımı (power point), Slayt, Barko-vizyon, Bilgisayar
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Okuma | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 122 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |