GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9304065192016 Sağlık Bilimlerinde Araştırma Ders 1 1 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı hemşirelik alanı ile ilgili bilimsel bilginin gelişimi ve hemşirelik alanı ile ilgili sorunların çözümü için öğrenciye hemşirelikte araştırmanın önemini kavratma ve farkındalık geliştirmek üzere; bilimsel araştırma süreci adımlarını (sorun belirleme, alan yazına ulaşma, planlama, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama, rapor yazma, yayınlama ve araştırma kullanma) incelemek, belli başlı bilimsel araştırma desenlerini gözden geçirmek üzere bilgi ve beceri kazandırmaktır.


Prof. Dr. Aynur Uysal Toraman, Dr. Süheyla ÖZSOY, Prof.Dr. Şafak Dağhan


1 Bilimsel yöntem ve araştırma ile ilgili kavramları tanımlayabilme
2 Hemşirelikte araştırmanın önemini yorumlayabilme
3 Araştırma sürecinin basamaklarına ilişkin kavramları, araştırma ilke ve süreçlerini dikkate alarak inceleyebilme
4 Araştırmada etik sorumlulukları ifade edebilme
5 Hemşirelik alanındaki araştırma ile ilgili yayınları okumayı isteme
6 Araştırma önerisi oluşturabilme
7 Bir araştırma makalesini sunum şeklinde tasarlayabilme
8 Bir araştırma raporu yazabilme
9 Araştırma farkındalığı ve duyarlılığı kazanabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Çağdaş Bilim ve Yöntembilimin Tarihsel Gelişimi, Hemşirelik Disiplini ve Araştırma, Araştırmada Temel Terimler ve Süreç Adımlarına Bakış, Literatür Tarama, Araştırma Konu Seçimindeki Önceliklerin Belirlenmesi, Araştırma ve Etik, Araştırmaların temel özellikleri, Araştırmaların Sınıflandırılması ve Araştırma Tasarımları, -Kalitatif Araştırmalar, Kantitatif Araştırmalar, Deneme Desenleri, Tanımı, Nitelikleri. Araştırmada Evren ve Örneklem, Veri Toplama Yöntem ve Araçları Veri Toplamada Temel Yaklaşımlar. Veri Toplama Araçlarının Kalitesini Sağlama. Verilerin Analizi, Araştırmanın Zamanlanması, Bütçe Olanaklar, Bulgular ve Yorumlanması. Rapor yazımı. Araştırma Önerisi. Tez Yazımı, Poster,Sözel Bildiri, Makale hazırlama. Araştırma Raporlarının Değerlendirilmesi.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma ve dersin tanıtımı
2 Çağdaş Bilim ve Yöntembilimin Tarihsel Gelişimi Hemşirelik Disiplini ve Araştırma
3 Serbest çalışma saati
4 Araştırmada Temel Terimler ve Süreç Adımlarına Bakış: Literatür Tarama, Araştırma Konu Seçimindeki Önceliklerin Belirlenmesi
5 Kütüphane ve internet kullanımı
6 Araştırma ve Etik, Araştırmaların temel özellikleri
7 Araştırma tasarımları: Tasarıma karar vermede yaklaşım, kavramlar. Araştırmaların Sınıflandırılması ve Araştırma Tasarımları: Kalitatif Araştırmalar, Kantitatif Araştırmalar, Deneme Desenleri, Tanımı, Nitelikleri
8 Ara sınav
9 Araştırmada Evren ve Örneklem
10 Veri Toplama Yöntem ve Araçları Veri Toplamada Temel Yaklaşımlar
11 Veri Toplama Araçlarının Kalitesini Sağlama.
12 Bulgular ve Yorumlanması, Verilerin Analizi, Araştırmanın Zamanlanması, Bütçe Olanaklar,
13 Rapor yazımı. Araştırma Önerisi. Tez Yazımı, Poster, Sözel Bildiri, Makale hazırlama
14 Araştırma Raporlarının Değerlendirilmesi
15 Araştırma Raporlarının Değerlendirilmesi
16 Final Sınavı

DERS KİTABI: 1. Sümbüloğlu, K., ‘Sağlık Bilimlerinde Araştırma Teknikleri ve İstatistik’, Mariş Yayınları, Ankara, 1978. 2. Aksakaoğlu G. Sağlıkta Araştırma Teknikleri ve Analiz Yöntemleri. İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlük Matbaası.2001. 3. Sencer, M. ve Sencer, Y., ‘Toplumsal Araştırmalarda Yöntem Bilim’, Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Ens. Yayınları, No: 172, Ankara, 1978. 4. Karasar, N. (1995) Bilimsel Araştırma Yöntemi, 7. Basım 5. Özçelik A.D., ‘Araştırma Teknikleri’, ÜSYM Eğitim Yayını, 1981. 6. Tavşancılı E. (2002) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi Nobel Yayın No:399, Ankara. 7. Büyüköztürk Ş. (2005). Sosyal bilimler için Veri analizi el kitabı, İstatistik, araştırma deseni, SPSS Uygulamaları ve yorum, Gözden geçirilmiş 5. baskı, Pegem yay. 8. Arseven A (2001). Alan Arşatırma Yöntemi İlkeler teknikler Örnekler. Gündüz eğitim ve yay. 2. baskı. Ankara. 9. Yıldırım A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin yay. 6. baskı. Ankara. 10. Özdamar K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (Çok değişkenli analizler) 2. Yenilenmiş 5. Baskı. Kaan Kitabevi, Eskişehir. YARDIMCI KİTAPLAR: 11. Polit D. F. (1996). Data Analysis& Statistics for nursing Research. Appleton &Lange, New york. 12. Seamen, H.C.C., ‘Research Methods Principles, Practice and Theory For Nursing, California, 1987. 13. Catanzaro, W., ‘Nursing Research Theory and Practice’, St. Louis, Washington, D.C.Toronto, 1981. 14. Polit, D.F., Hungler, P.B. (1995) Fifth Edition Nursing Research Principles and Methods, J.B. Lippincot Company Philadelphia. 15. Ed:İnci E., Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O., Erefe İ., Görak G., Karataş N., Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü. Hemşirelikte Araştırma İlke ve Süreç Yöntemler. İstanbul,2002. 16. Erkuş A. Psikometri Üzerine Yazılar. Ölçme ve Psikometrinin Tarihsel Kökenleri Güvenilirlik Geçerlilik Madde Analizi Tutumlar: Bileşenleri ve Ölçülmesi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları No:24, Ankara,2003. 17. Erdoğan İ. (2003). Pozitivist Metodoloji. Bilimsel Araştırma Tasarımı İstatisksel Yöntemler Analiz ve Yorum. Erk yay. 1. Baskı Ankara.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Tartışma 10 8 80
Rapor Hazırlama 3 15 45
Rapor Sunma 1 10 10
Proje Hazırlama 1 30 30
Proje Sunma 1 10 10
Okuma 3 20 60
Rapor 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 255

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 4
ÖÇ 5 3
ÖÇ 6 3
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek