GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9304085122010 Hemşirelikte İletişim ve Etkileşim Süreçleri II Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Hemşirelik mesleğini hemşirelik kavram ve kuramları v kişilerarası ilişkiler boyutunda ve etkileşim becerilerini geliştirerek, öğrencilerin kişisel ya da mesleki yaşamlarında başarılı ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamak için gerekli ilke, yöntem, teknik ve bilgileri vererek istendik davranış geliştirmelerini sağlamak konusunda lisanüstü bilginin verilmesi.


Prof. Dr. Olcay Çam, Assist. Prof. Dr. Şeyda Dülgerler


1 Hemşirelik mesleğinin kişilerarası ilişkiler boyutunun önemini kavrayabilmek
2 İnsan ilişkileri ve iletişim sürecini, sağlık, hastalık ve hemşirelik kavramları doğrultusunda değerlendirebilme
3 Hemşirelik mesleği ile diğer disiplinler arasındaki iletişim ve etkileşimin önemini kavrayabilmek
4 Sağlıklı ya da hasta bireylerin içinde bulunduğu duygusal durumun farkında olabilme
5 Sağlıklı ya da hasta bireylerle olan iletişim ve etkileşimlerinde terapötik olan ve olmayan tekniklerin neler olduğunu kavrayabilme
6 Sağlıklı ya da hasta birey ve ailesinin gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla değerlendirebilme
7 Sağlıklı ya da hasta bireylerle kurulan ilişkinin biçim ve içeriğini analiz edebilme, gerektiğinde çözüm üretebilmek
8 Etkili iletişim beceri ve tekniklerini kullanarak güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını hemşirelik ve hemşirelik dışındaki gruplara sözel ve sözel olmayan biçimde aktarabilmek


Yok


Yok


Mesleki ve Sosyal İlişkiler Arasındaki Farklar, Hasta-Hemşire iletişiminin kapsamı, Hasta / Birey Yararına-Yardım Edici İletişim Kurmayı Kolaylaştıran Yaklaşımlar (Hastayı Anlamaya Çalışma, Empati/ Sempati,Uygun Teknikle Amaçlı Sorular Sorma, Dinleme,Dokunma,Yansıtma,Özetleme v.b. İşlemleri Değil Bireyi Önemseme,Etkin dinleme),Hemşirelikte atılganlık (assertivenes iletişim) becerileri, Hasta / Birey Yararına İletişimi Geliştirmeyen Teknikler


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Sağlık, hastalık ve hemşirelik kavramları doğrultusunda iletişim süreci
2 Kişilerarası ilişkiler boyutunda Hemşirelik mesleğinin önemi
3 Hasta- hemşire ilişkisini biçimlendiren temel kavramlar; başlatma, sürdürme, sonlandırma (ısınma, yansıtma, empati, değer, girişkenlik, güven ve farkındalık)
4 Hasta- hemşire ilişkisini biçimlendiren temel kavramlar; başlatma, sürdürme, sonlandırma (ısınma, yansıtma, empati, değer, girişkenlik, güven ve farkındalık)
5 Hemşirelik ve Ekip içi iletişim
6 Hemşirelik ve Diğer disiplinler arası iletişim
7 Spesifik durumlarda olan bireylerle(çocuk, yaşlı, hasta, hastalığa ve hastaneye uyumsuz tepki gösteren bireyler) iletişim
8 ARA SINAV
9 Hastane ortamında iletişim; Hasta-Hemşire ilişkisi, profesyonel yaklaşım gösterme
10 Ekip içi etkili iletişim becerileri
11 Hasta- hemşire ilişkileri ve İletişim Biçimleri temalı güncel görsel ve sanatsal içerikli literatür inceleme
12 İzlenen film ile ilgili rapor edilen görüşlerin aktarımı
13 Hasta- hemşire ilişkileri ve İletişim Biçimleri temalı güncel görsel ve sanatsal içerikli literatür inceleme
14 İncelenen eserlerle ilgili rapor edilen görüşlerin aktarımı
15 İletişim konulu alan seminerleri
16 FİNAL SINAVI

1.Terakye G. , “Hasta Hemşire İlişkileri” ,ISBN 975-95943-0-7, Aydoğdu Ofset , Ankara ,1995 2. Köknel, Ö. Kişilik. 10.Baskı Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul,1983 3.Cüceloğlu D. İnsan İnsana. 4. basım. Remzi Kitabevi, İstanbul, 1993 4.Köknel Ö. Ailede ve Toplumda Ruh Sağlığı 5.Üstün B.,Akgün E.,Parlak N. Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, ISBN 975-98185-0-7,Okullar Yayınevi.İzmir,2005 6.Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ. . Ankara, 2004 7.Velioğlu, P.. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset İstanbul, 1999 8.Özcan, A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Saray Tıp Kitabevleri. İzmir,1996 9.Doğan, O. Sağlık Hizmetlerinde İletişim. Songür Yayınları Ankara, 2002 10.Dökmen, Ü. İletişim Çatışmaları ve Empati. Sistem Yayınları İstanbul,1996 11.Orlando,J.J.,”Hemşire- Hasta Ilişkiisnde Kişilerarası Süreçler”, (Çev:A. Özcan, N. Platin)Vehbi Koç Vakfı Yayınları No:5. 12.Sudeen S., Stuard G., Roukin I., Cohen S.” Nurse- Client Interaction” Fourth Edit. Mosby Comp., St. Louis , 1989. 13.Berko R.M., Wolvin, A.D., Wolvin Darlyn, „ Communicating: A Social And Career Focus“, Fourth Edit., Copyright, Boston, 1989.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Seminer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 3 4 12
Rapor Sunma 4 3 12
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 3 4 12
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 6 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 7 4 28
Toplam İş Yükü (saat) 126

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4 4 4 4 3 4 4 4
ÖÇ 2 4 4 4 4 3 4 4 4
ÖÇ 3 4 4 4 4 3 4 4 4
ÖÇ 4 4 4 4 4 3 4 4 4
ÖÇ 5 4 4 4 4 3 4 4 4
ÖÇ 6 4 4 4 4 3 4 4 4
ÖÇ 7 4 4 4 4 3 4 4 4
ÖÇ 8 4 4 4 4 3 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek