Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9304085132010 | Eğitimde Ölçme Teknikleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Eğitimde kullanılan ölçme araçlarının özelliklerini bilme, bu araçları geliştirme-uyarlama, uygulama ve sonuçlarını yorumlayabilme.
Prof. Dr. Tuncay ÖĞRETMEN
1 | Ölçme ve değerlendirmenin eğitimdeki yeri ve önemi bilgisi. |
2 | Ölçme ve Değerlendirmenin temel kavramları bilgisi. |
3 | Ölçme araçlarının geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık niteliklerini kavrayabilme. |
4 | Soru türleri ve yazma ilkelerini kullanabilme. |
5 | Davranışa göre madde yazabilme. |
6 | Ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliklerini belirleme çalışmaları yapabilme. |
7 | Geçerli ve güvenilir ölçme araçları kullanmaya istekli oluş. |
8 | Bir test geliştirme sürecini planlayabilme |
9 | Test geliştirme aşamalarını uygulayabilme |
10 | İstenilen özelliklerde bir başarı testi geliştirebilme. |
11 | Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler yapabilme ve yorumlayabilme. |
12 | Performansa dayalı değerlendirme türleri ve özellikleri bilgisi. |
13 | Performansa dayalı değerlendirme türlerini kullanabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi, Ölçmenin temel kavramları, Bir ölçme aracında bulunması istenilen nitelikler, Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri, Test türleri, Test geliştirme, Davranışların ölçülmesi ve soru yazma, Değerlendirme ve not verme, Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler, Değerlendirme ve değerlendirme türleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı: Kapsamı, gerekçesi, önemi, beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. Eğitimde ölçme ve değerlendirmeye genel bir bakış. | ||
2 | Temel Kavramlar: Ölçme, ölçek, değerlendirme ve türleri. | ||
3 | Bir ölçme aracında bulunması istenilen nitelikler: Geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık. | ||
4 | Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri: Yazılı yoklama, sözlü sınavlar, kısa cevaplı testler | ||
5 | Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri: Sınıflama gerektiren testler ve çoktan seçmeli testler. | ||
6 | Davranışların ölçülmesi. | ||
7 | Davranışların ölçülmesine dönük madde yazma. | ||
8 | Test geliştirme ve aşamaları. | ||
9 | Test ve madde istatistiklerine giriş. | ||
10 | Madde puanları matrisi ile madde ve test istatistiklerinin kestirilmesi. | ||
11 | Tutumun Ölçülmesi | ||
12 | Tutumun Ölçülmesi, Geçerlik ve Güvenirlik | ||
13 | Tutumun Ölçülmesi, Geçerlik ve Güvenirlik | ||
14 | Performansa dayalı değerlendirme türleri: Portfolyo, performans görevi değerlendirme. | ||
15 | Performansa dayalı değerlendirme türleri: Proje, ödevler, akran değerlendirme ve öz değerlendirme. | ||
16 | Final Sınavı |
Anastasia, A. (1990). Psychological testing (6th ed.). New York: Macmillan Publishing Company. Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. Basım) (editör Hakan Atılgan)., Ankara: Anı Yayıncılık. Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulanması. Ankara: ÖSYM. Cronbach, J. L. (1984). Essentials of psychological testing. New York: Happers & Row Publishers. De Fina, A. A. (1992). Portfolio assssment: Geting started. New York: Scholastik Inc. Demirel, Ö. (2003). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı, (5. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık. Ebel, R. L. (1965). Measuring educational achievement. Englewood Cliffs, N. J. Prentice-Hall Inc. Ertürk, S. (1993). Eğitimde “program” geliştirme, (7. Baskı). Ankara: Meteksan A. Ş. Kimeldorf, M. (1994). A teacher’s guide to creating portfolios: for success for school, work, and life. Minneapolis: Free Spirit Publishing Inc. Nunnally, J. C. & Brenstein, I. H. (1994). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill, Inc. Osterlind, S. J. (1989). Constructing test item. Boston: Kluwer Academic Publihers. Özçelik, D. A. (1981). Okullarda ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM yayınları. Sanders, J. R. (1990). Curriculum evaluation. (Ed: H. J. Walberg ve G. D. Haertel) The International of Educational Evaluation. New York: Pergamon Pres. Sönmez, V. (1999 ). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık. Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi. Turgut M. F. (1995). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Ankara: Yargıcı Matbaası. Turgut M. F. ve Baykul Y. (1992). Ölçme teknikleri. Ankara: ÖSYM yayınları. Yıldırım, C. (1983). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM yayınları. Yılmaz, H. ve Sünbül A. M. (2000). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Konya: Mikro Yayınları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 1 | 15 | 15 |
Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Rapor Sunma | 4 | 2 | 8 |
Makale Kritik Etme | 1 | 5 | 5 |
Okuma | 11 | 4 | 44 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 6 | 2 | 3 | 3 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 7 | |||||||||||||||
ÖÇ 8 | |||||||||||||||
ÖÇ 9 | |||||||||||||||
ÖÇ 10 | |||||||||||||||
ÖÇ 11 | |||||||||||||||
ÖÇ 12 | |||||||||||||||
ÖÇ 13 |