GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9304185012009 Yaşlılığa Genel Bakış ve Yaşlılık Teorileri Ders 1 1 4,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Dersin amacı; öğrencinin; geriatri hemşireliği uygulama ve araştırmalarına rehber olacak yaşlı ve yaşlılıkla ilgili temel kavramsal bilgileri edinmesini, yaşlılıkla ilgili sağlık politikalarının ve teorilerinin geriatri hemşireliği uygulamalarının üzerindeki etkileri ve önemini kavramasını sağlamaktır.


Doç. Dr. Esra OKSEL


1 Geriatri hemşireliği ile ilgili temel kavramlar, standartlar ve rolleri konusundaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme
2 Yaşlı ve yaşlılıkla ilgili ulusal ve uluslar arası sağlık politikaları konusunda edindiği bilgileri, geriatri hemşireliği alanında edindiği bilgiler doğrultusunda etik ve bilimsel değerleri gözeterek eleştirel bir bakış açısı ile irdeleyebilme
3 Yaşlıyı ve sosyal, fiziksel çevresini sistemli bir şekilde tanılamaya yönelik olarak bilgileri uzmanlık düzeyinde derinleştirebilme
4 Yaşlı sağlığının korunması ve sürdürülmesine yönelik olarak uygulama planları geliştirebilme ve sonuçlarını değerlendirebilme
5 Yaşlılık teorileri konusunda edindiği kavramsal bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinlerarası etkileşimleri kavrayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Geriatri hemşireliğine genel bakış, Ülkemizde ve dünyada yaşlı bireylerin demografik profilleri, Ulusal sağlık politikaları ve yasal düzenlemeler, Yaşlının, ailenin ve yaşlının sağlık durumunun, yaşadığı ortamın, çevresinin tanılanması, Yaşlılarda sürekli bakım-evde bakım, Yaşlanma teorileri, Yaşlılıkta kültürel etkiler, Yaşlılıkta sağlığın korunması ve sürdürülmesi, Yaşlılıkta özel durumlar ve yaklaşımlar, Yaşlı güvenliğinin sürdürülmesi, Yaşlı/aile eğitimi, temel prensipler, yaklaşımlar


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Geriatri hemşireliğine genel bakış (roller, terminoloji, standartlar)
2 Ülkemizde ve dünyada yaşlı bireylerin demografik profilleri
3 Yaşlılığa ilişkin ulusal sağlık politikaları ve yasal düzenlemeler
4 Yaşlı bireylerde sağlık durumunun tanılanması -Yaşlının tanılanması -Ailenin tanılanması
5 Yaşlı bireylerde sağlık durumunun tanılanması -Yaşlının yaşadığı ortamın ve çevresinin tanılanması
6 Yaşlılarda sürekli bakım-evde bakım
7 Yaşlanma teorilerine genel bir bakış: a) Biyolojik teoriler b)Sosyolojik teoriler c)Psikolojik teoriler d)Moral ve spiritüel teoriler
8 ARA SINAV
9 Yaşlılıkta kültürel etkiler
10 Yaşlılıkta sağlığın korunması ve sürdürülmesi
11 Yaşlılıkta özel durumlar (beslenme, uyku, aktivite, cinsellik)
12 Yaşlılıkta özel durumlara yaklaşımlar
13 Yaşlı güvenliğinin sürdürülmesi (düşmeler, ilaçlar)
14 Yaşlı güvenliğinin sürdürülmesi (ev güvenliği, duyusal değişiklikler, yalnızlık, istismar ve ihmal)
15 Yaşlı/aile eğitimi, temel prensipler, yaklaşımlar
16 FİNAL SINAVI

1) Capezuti E., Zwicker D. Mezey M. Et.al. Evidence Based Geriatric Nursing Protocols For Best Practice. Springer Publishing Company. NewYork, Third Edition, 2008. 2) Gökçe-Kutsal Y., Aslan D. Temel Geriatri, Güneş Tıp Kitabevleri, 2007, Ankara. 3) Lueckenotte AG. Gerontologic Nursing, Second Edition, Mosby Company, 2000. 4) Hoffman Wold G. Basic Geriatric Nursing, Mosby Elsevier Company, 2008. 5) Gacar MN., Adı Eylül Sağlık Bilimlerinde Yaşlılık. Nobel tıp kitabevleri, 2009, İstanbul



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 5 70
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 121

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 0 5 5 5 5 5
ÖÇ 1 5 5 5
ÖÇ 2 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek