GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9306015212019 Sağlığın Korunması, Sürdürülmesi, Geliştirilme Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler; Sağlığın bozulmasına neden olabilen çevresel, mesleksel, ekonomik, psikolojik, sosyal ve kültürel etkenleri açıklayabilecek Sağlığın korunması, yükseltilmesi için gerekli sağlık hizmetlerinive bu hizmetlerin tarihsel gelişimini tanımlayabilecek


Doç. Dr. Ummahan YÜCEL


1 Sağlığın korunması ile ilgili temel kavramları açıklamak
2 Sağlığın sosyal belirleyicilerini açıklamak
3 Temel sağlık hizmetleri kavramını açıklamak
4 Birinci basamak sağlık hizmetlerinin işleyiş ve fonsiyonel özelliklerini açıklamak
5 Normal doğumu koruma-geliştirme stratejilerini açıklamak
6 Aile planlaması hizmet kullanım engellerini açıklama
7 Bebek beslenmesinde ebelerin rolünü açıklama

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Temel kavramlar, Sağlığın korunması ve yükseltilmesi kavramı ve tarihçesi, Sağlık sistemleri, Sağlık reformları, Osmanlı döneminde sağlık politikaları, Türkiye’de sağlık politikaları, Sağlık Politika belirleyicileri, normal doğumun korunması, emzirmenin desteklenmesi.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı ve Tanışma
2 Tanımlar ve Kavramlar; Sağlık Bildirgeleri
3 Halk sağlığı ve ebelik
4 Sağlığın sosyal belirleyicileri
5 Temel Sağlık Hizmetleri-Alma Ata Bildirgesi
6 Koruyucu sağlık hizmetleri
7 Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri
8 Tıbbi endikasyon dışı yapılan sezaryan doğumları azaltmak için müdahaleler
9 Medyanın doğum algısı ve doğum şekli tercihine etkisi
10 Normal doğumu koruma-geliştirme stratejileri
11 Aile Planlaması Hizmet Kullanım Engelleri
12 Ara sınav
13 Aile planlaması hizmetlerini geliştirme stratejileri
14 Emzirmenin değerlendirilmesi
15 Emzirmenin desteklenmesi için ebelik müdahaleleri
16 Bebek beslenmesinde ebelerin rolü

DERS KİTABI: 1.Çağlar Keyder, Nazan Üstündağ, Tuba Ağartan, Çağrı Yoltar (2007). Avrupa'da ve Türkiye'de Sağlık Politikaları, 1. Baskı, İstanbul, Sena Ofset 2. Rahmi Dirican, Bilgel Nazan, (1993). Halk Sağlığı, Uludağ Üniversitesi, II Baskı, 97-102 YARDIMCI KİTAPLAR/ ÖNERİLEN KAYNAKLAR: 1.Aksayan S, Ayhan S, Hayran O. (1991) Sağlık Hizmetlerinde Desantralizasyon, Toplum ve Hekim, 48:46-50 2.Belek İ. ( 2004). Yerelleşme Kapitalizmin Kılcal Damarlarına Sermaye Gidiyor, Toplum ve Hekim, 19;1:65-68 3.Eastaugh SR. (2008). The Healtcare Reformation Lessons From Other Nations, Harvard Health Policy Rewiew, 9:1,49-57 4.International Association of Health Policy, http://www.healthp.org 5.Fişek N, (1991). Türkiye Cumhuriyeti Hükümetlerinde Sağlık Politikaları, Toplum ve Hekim, 48;2-4 6.Belek İ. (2001). Sağlık Reformları Kriz ve Sağlık Paradigmasında Liberal Yeniden Yapılanma, 16;430-637



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 40 40
Rapor Hazırlama 1 50 50
Rapor Sunma 1 2 2
Makale Kritik Etme 1 50 50
Okuma 1 38 38
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
ÖÇ 1 5 2 3 2
ÖÇ 2 5 2 3 2
ÖÇ 3 5 2 3 2
ÖÇ 4 5 2 3 2
ÖÇ 5 5 2 3 2
ÖÇ 6 5 2 3 2
ÖÇ 7 5 2 3 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek