Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9306015212019 | Sağlığın Korunması, Sürdürülmesi, Geliştirilme | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler; Sağlığın bozulmasına neden olabilen çevresel, mesleksel, ekonomik, psikolojik, sosyal ve kültürel etkenleri açıklayabilecek Sağlığın korunması, yükseltilmesi için gerekli sağlık hizmetlerinive bu hizmetlerin tarihsel gelişimini tanımlayabilecek
Dr. Öğr. Üyesi Ummahan YÜCEL
1 | Sağlığın korunması ile ilgili temel kavramları açıklamak |
2 | Sağlığın sosyal belirleyicilerini açıklamak |
3 | Temel sağlık hizmetleri kavramını açıklamak |
4 | Birinci basamak sağlık hizmetlerinin işleyiş ve fonsiyonel özelliklerini açıklamak |
5 | Normal doğumu koruma-geliştirme stratejilerini açıklamak |
6 | Aile planlaması hizmet kullanım engellerini açıklama |
7 | Bebek beslenmesinde ebelerin rolünü açıklama |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Temel kavramlar, Sağlığın korunması ve yükseltilmesi kavramı ve tarihçesi, Sağlık sistemleri, Sağlık reformları, Osmanlı döneminde sağlık politikaları, Türkiye’de sağlık politikaları, Sağlık Politika belirleyicileri, normal doğumun korunması, emzirmenin desteklenmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Tanışma | ||
2 | Tanımlar ve Kavramlar; Sağlık Bildirgeleri | ||
3 | Halk sağlığı ve ebelik | ||
4 | Sağlığın sosyal belirleyicileri | ||
5 | Temel Sağlık Hizmetleri-Alma Ata Bildirgesi | ||
6 | Koruyucu sağlık hizmetleri | ||
7 | Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri | ||
8 | Tıbbi endikasyon dışı yapılan sezaryan doğumları azaltmak için müdahaleler | ||
9 | Medyanın doğum algısı ve doğum şekli tercihine etkisi | ||
10 | Normal doğumu koruma-geliştirme stratejileri | ||
11 | Aile Planlaması Hizmet Kullanım Engelleri | ||
12 | Ara sınav | ||
13 | Aile planlaması hizmetlerini geliştirme stratejileri | ||
14 | Emzirmenin değerlendirilmesi | ||
15 | Emzirmenin desteklenmesi için ebelik müdahaleleri | ||
16 | Bebek beslenmesinde ebelerin rolü |
DERS KİTABI: 1.Çağlar Keyder, Nazan Üstündağ, Tuba Ağartan, Çağrı Yoltar (2007). Avrupa'da ve Türkiye'de Sağlık Politikaları, 1. Baskı, İstanbul, Sena Ofset 2. Rahmi Dirican, Bilgel Nazan, (1993). Halk Sağlığı, Uludağ Üniversitesi, II Baskı, 97-102 YARDIMCI KİTAPLAR/ ÖNERİLEN KAYNAKLAR: 1.Aksayan S, Ayhan S, Hayran O. (1991) Sağlık Hizmetlerinde Desantralizasyon, Toplum ve Hekim, 48:46-50 2.Belek İ. ( 2004). Yerelleşme Kapitalizmin Kılcal Damarlarına Sermaye Gidiyor, Toplum ve Hekim, 19;1:65-68 3.Eastaugh SR. (2008). The Healtcare Reformation Lessons From Other Nations, Harvard Health Policy Rewiew, 9:1,49-57 4.International Association of Health Policy, http://www.healthp.org 5.Fişek N, (1991). Türkiye Cumhuriyeti Hükümetlerinde Sağlık Politikaları, Toplum ve Hekim, 48;2-4 6.Belek İ. (2001). Sağlık Reformları Kriz ve Sağlık Paradigmasında Liberal Yeniden Yapılanma, 16;430-637
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Rapor Hazırlama | 1 | 50 | 50 |
Rapor Sunma | 1 | 2 | 2 |
Makale Kritik Etme | 1 | 50 | 50 |
Okuma | 1 | 38 | 38 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 5 | 2 | 3 | 2 | ||||
ÖÇ 2 | 5 | 2 | 3 | 2 | ||||
ÖÇ 3 | 5 | 2 | 3 | 2 | ||||
ÖÇ 4 | 5 | 2 | 3 | 2 | ||||
ÖÇ 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | ||||
ÖÇ 6 | 5 | 2 | 3 | 2 | ||||
ÖÇ 7 | 5 | 2 | 3 | 2 |