GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9306015362019 Jinekolojik Hastalıklar ve Ebelik Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu ders öğrenciye kadın sağlığı ve hastalıkları bilgisini kavratarak, kadını etik değerlerle birlikte ailesi ve yaşadığı toplumsal konumu içinde irdeleme yeteneği kazandırır. Kadını tüm yaşam evrelerinde; sağlığının korunması, geliştirilmesi yanı sıra sağlığını etkileyen olumsuz durumlarda, öğrencinin bakım sorumluluğunu üstlenmesine yönelik gerekli olan davranışları kazandırır. Dersin sonunda öğrenciler, jinekolojik hastalıklar ve bu hastalıklardaki ebelik bakımı konularında var olan bilgilerini kanıta dayalı son literatür bilgileri ile birleştirerek yenileyeceklerdir.


Doc.Dr.Birsen Karaca Saydam Dr. Ogr Uyesi Aytul Hadimli


1 Kadın hayatının evrelerine göre sağlıkta sapma durumlarını tespit edebilme
2 Genital organlardaki konjenital anomalileri ve bunun sağlıkta yapabileceği değişiklikleri değerlendirebilme
3 Reprodüktif dönemde görülebilen kadın sağlığı sorunlarını (kanama problemleri) tanılayabilme
4 Pelvik ağrı ve inflamatuar hastalıklarda ebelik bakımını uygulayabilme
5 Cinsel yolla bulaşan hastalıklar konularında bilgi sahibi olabilme
6 Jinekolojik hastalıklardaki tanı ve/veya tedavi yöntemlerini kavrayabilme
7 Üreme organları cerrahisi konusunda bilgilenme
8 Myomlar ve/veya iyi huylu tümörleri tanılayarak kadının adaptasyonuna yardımcı olabilme
9 Jinekolojik onkolojide yenilikleri gözden geçirebilme
10 Kadına yönelik kanserlerde erken tanı yöntemleri ve ebenin bu konudaki rolükonularda bilgi sahibi olabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Kadın hayatının evreleri, genital organlardaki konjenital anomaliler, üreme çağında görülen kadın sağlığı sorunları, pelvik ağrı ve PID, CYBH, jinekolojik hastalıklardaki tanı ve/veya tedavi yöntemleri, üreme organları cerrahisi, myomlar ve/veya iyi huylu tümörler, jinekolojik onkoloji, kadına yönelik kanserlerde erken tanı yöntemleri.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı Kadın hayatının evreleri Klinik Uygulama
2 Kadın üreme organları endokrinolojisi Klinik uygulama
3 Anormal uterin kanamalar ve endometriozis Klinik uygulama
4 Genital organlardaki konjenital anomaliler ve infertilite Klinik uygulama
5 Fistüller, ürinerin kontinans ve genital organ prolapsusu Klinik uygulama
6 Reprodüktif dönemde görülebilen kadın sağlığı sorunları Klinik uygulama
7 Pelvik ağrı ve inflamatuar hastalıklarda ebelik bakımı Klinik uygulama
8 ARA SINAV Sınav
9 Cinsel yolla bulaşan hastalıklar (CYBH) Klinik uygulama
10 Jinekolojik hastalıklarda kültürel yaklaşımlar Klinik uygulama
11 Jinekolojik hastalıklardaki tanı ve/veya tedavi yöntemleri Klinik uygulama
12 Üreme organları cerrahisi Klinik uygulama
13 Myomlar ve/veya iyi huylu tümörler Klinik uygulama
14 Jinekolojik onkolojide yenilikler Klinik uygulama
15 Kadına yönelik kanserlerde erken tanı yöntemleri ve ebenin rolü Klinik uygulama
16 Final Sınavı

Arslan, H., Özkan, A. (2005). Prekonsepsiyonel Dönemdeki Kadınların Değerlendirilmesi. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 36(2):65-71. Başaklar, C. (1993). Langman'sMedical Embriyoloji, 6. Baskı, Palme Yayıncılık, Ankara. Başgöl, Ş., Oskay, Ü. (2012). Prekonsepsiyonel dönemde ve gebelikte kanıt temelli yaklaşımlar. International Journal of Human Sciences [Online]. (9)2, 1524-1534. Beck, W.W. (1993). Kadın Doğum Çev. Edit. : Asena, U., I. Bs., Saray Tıp Kitapevi. Beji Kızılkaya, N., Kaya, D.(2012). İnfertilitede Birey-Çift ve Grup Danışmanlığı, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(3), 10-14. Bobak, I.M.,Jensen, D. (1993). MaternityandGynecologicCare, TheC.V.Company, ST. Lous. Cengiz A. (2005). Williams Doğum Bilgisi I-II. Nobel Yayınevi. Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar (CYBE/HIV/AIDS) Katılımcı Kitabı (2009). T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. Coşkun A. (2008). Ebe ve Hemşirelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık. Coşkun, A. (2011).Prekonsepsiyonel Bakım ve Danışmanlık: Kadın Yaşamındaki Yeri ve Önemi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 8(3), 8-15. Eryılmaz, H.Y., Ekşi, Z., Ertuğrul, E.G. (2009). İnfertilitede Tanı Yöntemleri ve Hemşirenin Rolü. İnfertilite Hemşireliği, Edit.:Prof.Dr.Nezihe Kızılkaya Beji. Acar Basım ve Cilt San.Tic.A.Ş., İstanbul, 49-68. Köker İ. (2006). Kadın Hastalıkları ve Doğum Temel Bilgileri. Nobel Yayınevi. Kömürcü, N., Merih, Y.D., Beydağ, K.D., Şahin, S., Pekcan, N. (2012). Üremeye Yardımcı Tekniklerde Hemşirelik Uygulamalarına İlişkin Akış Şemaları. Akış Şemaları İle Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd.Şti., İstanbul, 104-107. Martin, L. L.,Ruder, J. (1991). MaternityNursing, J.B.LippincottCompany, Philadelphia. Osborne-Sheets C. ForwardbyAston J. (2008). Preand Perinatal MassageTherapy-A ComprehensivePractitioners’ Guide toPreganacy, Labor, Postpartum. Body TherapyAssociates, Sixthprinting. Önder, İ. (1990). Ebe Hemşirenin Kadın Hast., Menteş Kitapevi, 3.Baskı, İstanbul. Pelmall, M.L. (1994). Çağdaş Obstetrik Ve Jinekolojik Teşhis Ve Tedavi, Cilt:1-2, Barış Kitabevi, İstanbul. Saydam BK. (2015). Genital Enfeksiyonlar (Bakteriyel Vajinalis). Olgularla Jinekolojik Hastalıklarda Bakım. Ed: Saydam BK. Ankara Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. Scott, S.,Disoia, P., Hommond, B.C., Sillacy, W.N. (1990). Danforth’sObstetricsAndGynecology, Sixth Edition, LippincottCompany, Philadelphia. Şendağ, F.,Sanhal, Y.C. (2012). Laparoskopi ve Histeroskopiİnfertil Kadının Değerlendirilmesinde Hangi Aşamada Yapılmalıdır? Turkiye Klinikleri J GynecolObst-Special Topics, 5(2), 30-35. Şirin A., Kavlak, O. (2015). Kadın Sağlığı. Nobel Tıp Kitabevleri, Genişletilmiş ikinci baskı, İstanbul. Taşkın, L.(2009). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara. Terzioğlu, F. (2009). İnfertilite ve Yardımcı Üreme Teknikleri. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Edit.:Prof.Dr.Lale Taşkın. Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 547-566.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Seminer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

2 saat/hafta uygulama/staj yapılmaktadır


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 20 20
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 12 12
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 10 2 20
Toplam İş Yükü (saat) 172

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
ÖÇ 1 4 4 4 1 3 1 2 1
ÖÇ 2 1 1 3 1 4 1 4 3
ÖÇ 3 1 3 2 3 3 1 4 1
ÖÇ 4 1 3 1 1 3 1 1 3
ÖÇ 5 1 4 5 4 5 3 3 1
ÖÇ 6 1 3 5 5 3 1 1 1
ÖÇ 7 1 1 4 4 4 1 4 1
ÖÇ 8 1 1 5 4 1 1 3 1
ÖÇ 9 1 4 5 1 3 1 1 1
ÖÇ 10 1 4 4 1 4 1 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek