GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9101025571998 Maya Biyolojisi ve Biyoteknolojisi Seçmeli Ders Grubu 1 1 10,00

Yüksek Lisans


Türkçe


50’li yılların ortasından günümüze kadar moleküler yaklaşımlar mayalara başarılı bir şekilde uygulanmıştır. 1996 yılında Saccharomyces cerevisiae’nın tam sekansı saptandıktan sonra bu maya, sistematik analizlerde model organizma olarak kullanılan ilk ökaryotik organizma olup tek hücreli organizmaların insan, bitki ve hayvan genlerinin araştırılmasında referans organizma olarak kullanılmaktadır. Organizmalar arasındaki karşılaştırmalar mayalardan memelilere kadar ardışık hücresel fonksiyonların yüksek oranda korunmuş olduğunu göstermiştir.


Prof.Dr. Fusun B. UÇAR


1 Genetik mühendisliği yöntemlerini kullanarak mayaların konukçu olarak çeşitli heterolog protein üretme kapasiteleri arasındaki ilişkiyi kurabilme
2 Mayaların genel özelliklerini öğrenmek ve bu bilgileri, onları sınıflandırmada kullanılan klasik ve moleküler biyolojik yöntemlerle birleştirme kapasitesini geliştirmek
3 Fermentasyon ve metabolik mühendisliği yöntemlerini kullanarak maya biyoteknolojisi ile ilişkisini kurabilme becerisini geliştirme
4 Yeni teknolojilerde (maya 2 hibrid, display) enzim, antibiyotik, fonksiyonel protein gibi ürünlerin üretiminde mayaların öneminin kavranması
5 Besin ve kimya endüstrisi açısından maya fizyolojisi ve genetiğinin öneminin kavranması
6 Mayalardaki genetik hastalıkların öğrenilmesi ile diğer ökaryotik canlılar ile karşılaştırma yeteneğinin geliştirilmesi
7 Organel biyogenesisi ve fonksiyonlarının bilinmesi ile alternatif solunum yol izlerinin ilişkilerinin kurulabilme
8 Mayaların genom, proteom, transkriptom ve metabolom gibi mekanizmalarının diğer ökaryotik hücrelerle ilişkilerinin kurulması ve evrimsel konumlarının araştırılması
9 Homeostatis ve protein transportu gibi mekanizmalar ile maya hücrelerinin beslenme ilişkisini kurarak bunlardan yararlanma becerisinin geliştirilmesi
10 Mayaların çeşitli endüstriyel ürünleri üretmesinde rekombinant DNA yöntemlerini kullanabilme becerisini geliştirme


Yok


Yok


Mayaların moleküler biyolojik yöntemlerle identifikasyonu; Maya hücre yapısı ve fonksiyonu; Maya hücre fizyoloji ve genetiği; Mayalarda gen regülasyonu; Maya organel biyogenesisi ve fonksiyonu; Mayalarda genom, proteom, transkriptom, metabolom ve regülasyon ilişkileri; Mayalarda hastalık genleri; Mayalar tarafından oluşturulan hayvan ve insan hastalıkları; Maya hastalıklarının tedavisi; Mayalarda fermentasyon ve metabolik mühendisliği; Mayaların gıda ve kimya endüstrisinde kullanımı; Genetik mühendisliği yöntemleri ile mayalardan heterolog protein üretimi; Maya 2 hibrid ve maya hücre yüzey display yöntemleri; Tıbbi mayalar ve tıpta kullanımı


Hafta Konular (Teorik) Laboratuvar Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Mayaların moleküler biyolojik yöntemlerle identifikasyonu
2 Maya hücre yapısı ve fonksiyonu
3 Maya hücre fizyoloji ve genetiği
4 Mayalarda gen regülasyonu
5 Maya organel biyogenesisi ve fonksiyonu
6 Mayalarda genom, proteom, transkriptom, metabolom ve regülasyon ilişkileri
7 Mayalarda hastalık genleri
8 Arasınav
9 Mayalar tarafından oluşturulan hayvan ve insan hastalıkları
10 Maya hastalıklarının tedavisi
11 Mayalarda fermentasyon ve metabolik mühendisliği
12 Mayaların gıda ve kimya endüstrisinde kullanımı
13 Genetik mühendisliği yöntemleri ile mayalardan heterolog protein üretimi
14 Maya 2 hibrid ve maya hücre yüzey display yöntemleri
15 Tıbbi mayalar ve tıpta kullanımı
16 Final Sınavı

•Barnett, j.A., Payne, R.W., Yarrow, D., 2000, Yeasts: Characteristics and identification, 3th Ed. Cambridge University Press, Cambridge •Feldman, H., 2010, Yeast: Molecular and Cell Biology, Wiley-Blackwell •Moore D., Frazer L.N., , 2002, Essential fungal genetics, Springer •Gow, N.A.R., Gadd, G.M., 1996, The Growing Fungus, Chapman and Hall •Verachtert, H., De Mot, R., 1990, Yeast Biotechnology and Biocatalysis, Marcel Dekker Inc. •Arora, D.K., 2004, Handbook of Fungal Biotechnology, Marcel Dekker Inc.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Rapor Hazırlama 8 5 40
Rapor Sunma 8 1 8
Proje Sunma 8 5 40
Makale Kritik Etme 7 6 42
Bireysel Çalışma 5 6 30
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 6 5 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 3 42
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 3 42
Okuma 12 3 36
Toplam İş Yükü (saat) 314

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
ÖÇ 10
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek