Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9101047072018 | Hızlandırıcı Fiziği | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu ders öğrenciye tıp, endüstri ve bilimsel araştırmalar için dünya çapında kullanılan yaklaşık 35000 parçacık hızlandırıcısının çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını tanıtmayı hedeflemektedir.
Doç. Dr. Rena Çiftçi
1 | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler hızlandırıcıların temel çalışma usullerini anlayabilecektir. |
2 | Üretilen demetlerin karakteristik değerlerinin nasıl ölçüldüğünü tartışabilecektir. |
3 | Deneysel gözlemleri temel demet dinamiği cinsinden analizini yapabilecektir. |
4 | Farklı hızlandırma tekniklerini ayırt edebilecektir. |
5 | Hızlandırıcının çok geniş kullanım alanlarının farkında olacaktır. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Bu ders parçacık hızlandırıcılarının ve demetlerinin fiziksel temellerine odaklanacaktır. Dersler atom-altı fizik, sinkrotron ışık kaynakları, radyasyon terapisi ve endüstriyel imalat alanlarında bulunan parçacık hızlandırıcılarının temel bağıntı, tanım ve radyo frekans hızlandırma içeriklerini vurgulayacak şekilde özel görelilik ve elektromanyetik kavramlarını gözden geçirip sentezleyecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Özel görelilik ve elektromanyetik teorinin gözden geçirilmesi | ||
2 | Bilim, tıp ve endüstride hızlandırıcıların kullanımı | ||
3 | Hızlandırıcıların tarihi gelişimi | ||
4 | Uygulamalar ve hızlandırma prensipleri | ||
5 | Çizgisel hızlandırıcılar, sinkrotronlar ve depolama halkaları | ||
6 | Bükücü ve odaklayıcı mıknatıslar | ||
7 | Elektrostatik saptırıcılar | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Demet tanılama | ||
10 | Radyo frekans hızlandırma yapıları | ||
11 | Mıknatıs tasarımı tanıtılacak | ||
12 | Parçacık demet optiği | ||
13 | Boyuna ve enine demet dinamiği | ||
14 | Sinkrotron ve betatron parçacık hareketi | ||
15 | Özel Konular (Sinkrotoron ışınım kaynakları, serbest elektron lazerleri, yüksek enerjili çarpıştırıcılar ve radyasyon terapisi için hızlandırıcılar) | ||
16 | Final Sınavı |
Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ H. Wiedemann, Particle Accelerator Physics (4th ed.)
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Problem Çözümü | 6 | 4 | 24 |
Bireysel Çalışma | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 228 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||
ÖÇ 2 | 4 | ||||||
ÖÇ 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 4 | 4 | ||||||
ÖÇ 5 |