GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9101055452024 Denetimsiz Makine Öğrenmesi Yöntemleri Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Dersin amacı, öğrencilere denetimsiz öğrenme yöntemlerini detaylı bir şekilde öğretmektir. Bu kapsamda, Temel Bileşenler Analizi, k-ortalama ve k-medoid kümeleme, hiyerarşik kümeleme ile birlikte model ve dağılıma dayalı kümeleme yöntemleri gibi temel modeller ve algoritmalar hem klasik, hem de bulanık yöntemler ele alınarak incelenecektir. Bu süreçte R programlama dili ve ve Weka yazılımı kullanılacak olup, öğrencilerden lineer cebir ve olasılık konularında temel bir bilgiye sahip olmaları beklenmektedir.


Prof.Dr.Gözde ULUTAGAY


1 Veri odaklı öğrenme konusunda bir anlayış geliştirme.
2 Veri boyutunu azaltma yeteneği kazanma.
3 Çeşitli kümeleme yöntemlerini veri üzerinde uygulama becerisi edinme.
4 Kümelenmiş veriyi etkili bir şekilde görselleştirebilme.
5 Kümeleme algoritmalarını değerlendirme ve model seçme süreçlerini anlama.
6 Kümeleme yöntemlerini uygulamak için R programlama dilini ve Weka yazılımını kullanabilme.

Birinci Öğretim


Yok


[Yok]


Veri bölme, çapraz doğrulama ve bootstrap, Temel Bileşenler Analizi, kümelemede uzaklık ve benzerlik ölçüleri, Bölünmeye dayalı kümeleme yöntemleri (k-ortalamalar, bulanık c-ortalamalar, k-medoid, bulanık c-medoid), hiyerarşik kümeleme yöntemleri, modele dayalı kümeleme yöntemleri, komşuluğa/yoğunluğa dayalı klasik ve bulanık kümeleme yöntemleri (DBSCAN, FN-DBSCAN), küme geçerliliği yöntemleri


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Makine Öğrenimi ile İstatistik Arasındaki Fark: Büyük Örneklem Boyutu, Yüksek Boyut, Çok Değişkenli Yanıtlar
2 Veri bölme, çapraz doğrulama ve bootstrap
3 Temel Bileşenler Analizi
4 Kümelemede uzaklık ölçütleri- uzaklık ve benzerlik ölçme yöntemleri
5 Kümelemede uzaklık ölçütleri- veri standartlaştırma, uzaklık matrisi oluşturma ve uzaklık matrislerini görselleştirme
6 Bölünmeye dayalı kümeleme yöntemleri: k-ortalamalar, bulanık c-ortalamalar (FCM)
7 Bölünmeye dayalı kümeleme yöntemleri: k-medoids bulanık k-medoids
8 Hiyerarşik kümeleme yöntemleri
9 Modele dayalı kümeleme yöntemleri
10 Komşuluğa (Yoğunluğa) dayalı kümeleme yöntemleri: DBSCAN
11 Bulanık Komşuluğa (Yoğunluğa) dayalı kümeleme yöntemleri: FN-DBSCAN
12 Küme geçerliliği yöntemleri
13 Proje sunumları
14 Proje sunumları

1. Balaban, M.E., Kartal, E. (2015). Veri Madenciliği ve Makine Öğrenmesi. Çağlayan Kitabevi. 2. Ulutagay, G., Nasibov E. (2011). Fuzzy Neighborhood-Based Clustering: with Recent Theory and Applications, Lambert Academic Publishing 3. Apaydın, E. (2011). Yapay Öğrenme. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. 4. Tom, M. Mitchell (1997). Machine Learning, McGrawHill, 5. Friedman J., Hastie, T., Tibshirani, R. (2013). The Elements of Statistical Learning Data Mining, Inference and Prediction Preface to the Second Edition. 6. James, G., Witten, D., Hastie, T., Tibshirani, R. (2013). An Introduction to Statistical Learning with Applications in R. Springer, New York. 7. Albalate, A. & Minker, W. (2011). Semi-Supervised and Unsupervised Machine Learning. John Wiley & Sons, Inc., London. 8. Alpar R. (2017). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Detay Yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Proje Hazırlama 1 30 30
Proje Sunma 1 20 20
Bireysel Çalışma 14 9 126
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 25 25
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 30 30
Performans 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 249

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 3 5 4 5 4 4 4 4
ÖÇ 4 5 4 4 4 4 5 4
ÖÇ 5 5 4 4 5 4 5 4
ÖÇ 6 5 5 5 5 5 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek