[GeriDon]

[DersOgretimPlani]


[DersinKodu] [DersinAdi] [DersinTuru] [Yil] [YariYil] [Ects]
9102015412005 Tarımsal Biyoçeşitlilik Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

[YuksekLisans]


Türkçe


Bu derste, kültür bitkilerinde gözlemlenen varyabilitenin oluşumu ile bunların ıslah amaçlı kullanımı arasındaki köprünün kurulması amaçlanmıştır. Dersi bitiren öğrencinin genetik kaynaklar, genetik çeşitlilik, ekosistem çeşitliliği ve işlevsel çeşitlilik konularında yeterli olması amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrenciler, Biodiversity and Conservation, Genetic Resourecs and Crop Evolution, Plant Genetic Resources Newsletter gibi güncel literatürü takip edecek seviyeye gelmesi de istenmektedir.


Assoc. Prof. Dr. Eftal Düzyaman


1 Öğrencinin genetik kaynakların toplanması, değerlendirilmesi, muhafazası ve kullanımı konusunda yeterli bilgi seviyesine ulaşması
2 Öğrencinin biyoçeşitliliğin önemini kavraması.
3 Öğrencinin sürdürülebilirlik anlayışının tarımdaki uygulamasını ve önemini anlaması.
4 Öğrencinin doğal ve tarımsal ekosistemleri tanıması ve aralarındaki ilişkiyi kurma becerisi kazanması.
5 Öğrencinin türlerin ve kültür bitkilerinin evrimini kavraması.


Yok


Yok


Tarımsal biyo-çeşitlilik biyoçeşitliliğin bir alt kategorisidir. Bunun içerisinde; a) tarımsal üretimde doğrudan kullanılan, b) doğadan toplanan ve son olarak da, c) bu ürünlerin oluşumuna katkıda bulunan canlıları yer almakta ve incelemektedir. Ders kapsamında biyolojik çeşitlilik, bu çeşitliliğin evrildiği ekosistem, genetik kaynakları, varyabilite, doğal seleksiyon, gen kaynaklarının koleksiyonu, muhafazası, varyabilitenin değerlendirilmesinde moleküler ve morfolojik tekniklerin kullanımı anlatılacaktır.


[Hafta] [Teorik] [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Niçin Biyoçeşitlilik? Dersin tanıtımı ve genel hatlarıyla açıklanması.
2 Genetik çeşitlilik, işlevsel çeşitlilik ve evrim. Biyoçeşitliliğin oluşmasına evrimin öneminin kavranması.
3 Türler ve ekosistemler. Türler ve türlerin evriminden örnekler. Türlerin ekosistemlerdeki görevlerinin anlaşılması ve ekosistemlerdeki dengelerin kavranması.
4 Biyoçeşitliliğin çevre değeri. Biyoçeşitliliğin doğal olayları yönlendirmedeki etkisinin anlaşılması.
5 Biyoçeşitliliği tehdit eden unsurlar. Sürdürülebilirliğin tarımsal açıdan irdelenmesi.
6 Arasınav. Biyoçeşitlilik ve tarımsal biyoçeşitliliğin temel konularını kapsayan bir arasınav yapılacaktır.
7 İlk bitki kültürleri ve kültür bitkilerinin evrimi. Tarımın başlangıcı ve bitkileri kültüre alma işleminin tartışılması. Kültür koşullarının doğal koşullarla karşılaştırılması ve tarla koşullarında meydana gelen evrimin anlaşılması.
8 Orijin merkezleri ve çeşitlilik merkezleri. Genetik kaynakların evrimleşmesinin anlaşılması ve günümüzde yapılan muhafaza çalışmalarının anlaşılması.
9 Tarımsal ekosistemler ve bunların özellikleri. Tarımsal ekosistemlerde ne gibi işlevsel mekanizmaların olduğunun anlatılması ve örneklenmesi. Doğada gözlemlenen olgularla karşılaştırılması.
10 Tarımsal biyoçeşitliliği tehdit eden unsurlar. Sanayileşme, globalleşme, genetik mühendislik gibi gelişmelerin tarımsal biyoçeşitlilikle ilişkisinin kurulması.
11 Modern tarım ve tarımsal biyoçeşitlilik. Modern tarımın biyoçeşitlilik üzerine etkilerinin incelenmesi. Ayrıca modern çeşitlerin ıslah edilmesinde tarımsal biyoçeşitliliğin rolü.
12 Türkiye’nin biyolojik zenginlikleri ve bunların önemi. Türkiye'nin genetik ve iklimsel zenginliklerinin diğer ülkelerle karşılaştırmalı olarak ortaya konması. Ayrıca bunların tarımsal üretimdeki önemlerinin anlaşılması.
13 Tarımsal biyçeşitlilik unsurlarının ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Tarımsal biyoçeşitliliğin değerinin ölçülmesinde kullanılan yöntemler ve bunların ne anlam ifade ettiğinin anlaşılması.
14 Proje sunumları ve tartışması. Öğrencilerin hazırladıkları projelerin sunumu ve tartışılması.
15 Proje sunumları ve tartışması. Öğrencilerin hazırladıkları projelerin sunumu ve tartışılması. Dersin, konuların ve öğrenilenlerin genel bir değerlendirmesi.
16 Final Sınavı. Ders programı içinde yer alan tüm konuları kapsayan bir sınav yapılacaktır.

D. Wood and J. M. Lenné, 1999. Agrobiodiversity Characterization, Utilization and Management Paul Gepts 2000. Crop Domestication as a Long-term Selection Experiment. Paul Gepts, Roberto Papa, 2002. Evolution during Domestication. Paul Gepts, Who Owns Biodiversity, and How Should the Owners Be Compensated? Biodiversity and Conservation Genetic Resources and Crop Evolution Elizabeth Dowdeswell, Global Biodiversity assessmentt. Vernon H. Heywood (Editor)


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri [Adet] [Deger]
Ara Sınav 1 100
[Toplam] 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri [Adet] [Deger]
Final Sınavı 1 100
[Toplam] 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


[Etkinlikler] [Sayisi] [Suresi] [ToplamIsYuku]
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Beyin Fırtınası 3 2 6
Proje Hazırlama 1 30 30
Proje Sunma 1 2 2
Bireysel Çalışma 14 8 112
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 35 35
[ToplamIsYuku] 251

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7
[OC] 1
[OC] 2
[OC] 3
[OC] 4
[OC] 5
[PCOCAciklama]