GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9102085512015 Şebeke Düzeyinde Bilgisayar Destekli Sulama Programlaması Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Dersin amacı öğrencilerin, sulama sistemini oluşturan unsurları tanıyabilmesini ve sulamanın programlanmasında gerekli verileri elde etmek için uygun yöntemleri kullanabilmesini sağlamaktır. Ayrıca, sulamanın şebeke düzeyinde programlanmasına olanak sağlayan modeller geliştirip çözümler üretebilme ve bu konuda mevcut bilgisayar programlarını çalıştırarak, elde edilen sonuçları yorumlayabilme becerisini öğrenciye kazandırmaktır.


Doç. Dr. Murat KILIÇ


1 Sulama sistemlerine ait unsurları tanıyabilme.
2 Sulamanın şebeke düzeyinde programlanması için gerekli verileri bilme ve bunların elde edilmesi için uygun yöntemleri kullanabilme.
3 Temel matematik ve mühendislik bilgilerinin, sulamanın programlanması ve modellemeye ilişkin problem çözümlerinde uygulanabilmesi.
4 Şebeke düzeyinde sulamanın programlanmasına yönelik bilgisayar modellerini çalıştırarak sonuçlar elde etme ve bunları yorumlayabilme becerisinin kazanılması.
5 Alternatif sulama programları elde edebilme ve bunların karşılaştırmalı analizini yapabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Şebeke Düzeyinde Bilgisayar Destekli Sulama Programlaması konusu 7 ana kısımda ele alınacaktır. Bunlardan ilki; sulamanın programlanmasında temel kavramlar ve tanımlar. İkincisi; sulamanın programlanmasında gerekli veriler ve bunların elde edilme yöntemleri. Üçüncüsü; sulamada randıman kavramı ve su iletim randımanının programlama açısından önemi. Dördüncüsü; optimizasyon modellerinin sulamanın programlanmasında kullanımı. Beşincisi; şebekelerde su dağıtım yöntemleri. Altıncısı; şebeke düzeyinde sulama programlamasına olanak sağlayan bilgisayar modellerinin tanıtımı ve işletimi. Yedincisi; Alternatif çözümlerin elde edilmesi ve bunların karşılaştırmalı analizi.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Şebeke düzeyinde sulama programlamasının amacı ve önemi. Konuya ilişkin temel tanım ve kavramlar.
2 Sulama sistemini oluşturan unsurlar ve bunların tanımlanması.
3 Kanal yayılımları, sulanacak alanın parselasyon özellikleri, bitki deseni ve toprak özelliklerinin, sulamanın programlanması açısından önemi.
4 Sulamanın programlanmasında gerekli hidrolik verilerin tanımlanması ve bunların elde edilme yöntemleri.
5 Hidrolik verilerin elde edilmesinde kullanılan bilgisayar programının tanıtımı ve örnek uygulamalar.
6 Sulamada randıman kavramının tanımlanması ve şebeke düzeyinde su iletim randımanının belirlenmesi.
7 Kanallarda su iletim randımanına ilişkin bilgisayar programının çalıştırılması ve örnek uygulamalar.
8 Şebeke düzeyinde optimum bitki deseninin Doğrusal Programlama ile belirlenmesi.
9 Bitkilerin sulama suyu gereksinimlerinin belirlenmesi ve bu amaçla kullanılan bilgisayar programlarının tanıtımı.
10 Ara sınav
11 Şebeke düzeyinde su dağıtım yöntemleri (-I-).
12 Şebeke düzeyinde su dağıtım yöntemleri (-II-).
13 Sulamanın şebeke düzeyinde programlanmasına olanak sağlayan MONES 4.1 bilgisayar modelinin tanıtımı.
14 Söz konusu modelin mevcut bir sistem üzerinde çalıştırılması ve sulama programlarının elde edilmesi. Sonuçların, diğer su dağıtım modellerinden elde edilen sonuçlarla karşılaştırılması.
15 Alternatif çözümlerin karşılaştırmalı analizi.
16 Final sınavı

Yardımcı Kaynaklar : - Sagardoy, J. A., Bottrall, A. and Uittenbogaard, G.O., 1982. Organization, Operation and Maintenance of Irrigation Schemes. Irrigation and Drainage Paper 40, 166 p. - Burton, M., 2010.Irrigation Management: Principles and Practices, CABI. - Yıldırım, O., 2003. Sulama Sistemlerinin Tasarımı. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarımsal Yapılar ve Sulama Bölümü. Yayın No: 1536, Ders Kitabı 489. Ankara. 348 s. - Sığıner A. ve Sümer, M.B., 1995. Hidrolik Problemleri. Birsen Yayınevi. İstanbul. 277 s Ders Araçları : Sulamanın şebeke düzeyinde programlanmasına yönelik uygulamalar için bilgisayar programları. Uygun donanımlı bir bilgisayar. Örnek uygulamalar için mevcut sulama sistemlerine ilişkin doküman.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 12 4 48
Uygulama/Pratik 7 3 21
Takım/Grup Çalışması 9 4 36
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 5 40
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 10 5 50
Okuma 12 4 48
Toplam İş Yükü (saat) 249

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5 5 4 4 5 4 4
ÖÇ 2 5 5 5 5 4 5 4
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 4 5 5 5 5 4
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek