GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9102115352022 Kanatlı Davranışları Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin, kanatlılarda davranış özelliklerini öğrenmesi ve davranışların verimlilik ve refah ile ilişkisini değerlendirilebilmelerini sağlamaktır


Prof. Dr. Sezen ÖZKAN


1 Kanatlılarda temel uyumsal davranışların (beslenme, üreme, sosyal davranışlar v.b.) öğrenilmesi
2 Kanatlılarda olumsuz duygularla ilişkilendirilen anormal davranışları tanımlayabilme
3 Kanatlılarda öğrenme yeteneği, sosyalleşme, korku ve stres düzeyini ölçmede yararlanılan başlıca davranış testlerini hayvan refahı ile ilişkilendirebilme
4 Kanatlı hayvanların 5 temel özgürlüğünden biri olan doğal davranışlarını gerçekleştirebilme özgürlüğüne uygun fiziksel ve sosyal çevrenin önemini anlama

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Davranışların kontrolünde merkezi sinir sistemi ve endokrin sistemin rolü; kanatlılarda tad, koku, işitme, görme ve dokunma gibi duyusal özelliklerin anlatılması; sosyal davranışlar, beslenme davranışları, üreme davranışları ve performans ile ilişkileri; kanatlılarda konfor davranışları ve çevre koşullarının ilişkisi; kanatlılarda korku ve stres; anormal davranışlar, nedenleri ve çözüm yolları; kanatlıların çevresel değişikliklere uyumunu iyileştirmede öğrenme yeteneği, sosyallik düzeyi, korku düzeyinin ölçümüne yönelik davranış testlerinden yararlanma olanakları


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders programının sunulması, genel bilgi
2 Kanatlıların temel uyumsal davranışları (beslenme, eşeysel davranışlar, kollama sosyal davranışlar v.d.) ve anormal davranışlar
3 Kanatlıların duyusal özellikleri, evciltme ve genetik seleksiyon ile kanatlı davranışlarındaki değişimler
4 Günlük yaşamı sürdürmeye yönelik davranışlar, aktivite ve dinlenme davranışlarının ritimselliği, fiziksel çevre (yetiştirme sistemi, termal çevre ve gün uzunluğu)ile davranışların ilişkisi
5 Kanatlılarda sosyal ilişkiler, (ana-yavru, başatlık, liderlik) ve sosyal organizasyonun sürü yönetimi açısında önemi
6 Üreme davranışları, yoğun yetiştirme koşullarında karşılaşılan sorunlar
7 Anormal davranışlar (tüy yeme, kanibalizm v.b.), genetik ve çevresel etmenler
8 Kanatlılarda öğrenme yeteneği, sosyal öğrenme sürecinde kritik dönemler, korku ve stresin azaltılması açısından önemi
9 Davranış gözlem yöntemleri, örneklerle davranış listesi (etogram) oluşturma, veri toplama
10 Öğrenme yeteneği, sosyallik, sosyal tanıma kapasitesinin ölçümüne ilişkin testlerden örnekler ve verimlilikle ilişkilendirilmesi
11 Kanatlılarda korkunun ölçülmesinde yararlanılan davranış testleri (Tonik immobilite, open-field (açık alan), yaklaşma testi v.b.)
12 QUIZ ve öğrenci SUNUMLARI
13 Kanatlılarda anormal davranışların engellenmesi, performans ve refahın iyileştirilmesi açısından seleksiyon olanakları
14 kanatlı üretiminde yasal düzenlemelerin (kafeste üretime kısıtlamalar, taban alanı ve çevresel zenginleştirme uygulamaları v.b.) irdelenmesi
15 YIL SONU SINAVI

Appleby, M.C., Mench, J.A., Hughes, B.O., 2003. Poultry behaviour and Welfare. CABI Publishing, USA. Keeling, L. 2001. (Ed.) Social Behavior in farm animals. CABI Publishing, New York. Mason, G., Rushen, J. 2005. Stereotypic animal behaviour: Fundementals and welfare. CABI Publishing.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Ev Ödevi 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Makale Kritik Etme 4 4 16
Bireysel Çalışma 14 5 70
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 6 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 10 3 30
Ev Ödevi 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 165

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5 1 1 1 1 2
ÖÇ 2 5 1 1 1 3 3
ÖÇ 3 5 5 3 2 4 4
ÖÇ 4 5 5 1 3 5 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek