Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9103055042018 | Statistical Methods in Experimental Design | Ders | 1 | 2 | 8,00 |
Yüksek Lisans
İngilizce
Dersin temel amacı, öğrencilere veri değerlendirmesinde ve karar verme aşamasında objektif düşünce alışkanlığının sağlatılmasıdır. Bu doğrultuda temel kavramlar olarak, olasılık ve olasılık dağılımları, topluluk ve örnekleme, güvenilirlik ve güven aralığı, ortalama tanımları ve ortalamadan sapma ölçütleri, kontrol kriterleri tanıtılacak ve deney tasarımına uygulanacaktır.
Doç. Dr. Tülay GÜNGÖREN MADENOĞLU -- Dr. Öğr. Üyesi Nihal CENGİZ
1 | Toplulukların birbirleriyle ortalama eğilim ve dağılım açısından karşılaştırılabilmesi. |
2 | Zamana karşı alınan verilerin kontrolu. |
3 | Deney tasarımının kapsamlı olarak yapılması ve objektif olarak değerlendirilebilmesi için istatistiksel yöntemlerin öğrenilmesi. |
4 | Bir topluluğun merkeze doğru eğilim derecesinin ve bu eğilimden sapmaların objektif kriterlerle değerlendirilebilmesi. |
5 | Deneysel verilerin değerlendirmeye alınması veya hata olarak kabul edilmesi ile ilgili objektif kriterlerin geliştirilmesi. |
6 | Deneysel verilerde doğruluk ve hassasiyet kavramlarının arasında farkındalık kazanılması ve kalibrasyon verilerinin hazırlanabilmesi. |
7 | Rastgele hatalardan kaynaklanan değişim ile bir dış etki altında değişimin arasında farkındalığın yaratılması ve ölçütlerinin öğrenilmesi. |
8 | Objektif değerlendirme kriterlerini öğrenme ve önyargısız karar verme yeteneğinin kazanılması. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Temel istatistiksel kavramlar: rastgele hatalar, olasılık ve olasılık dağılımları, genel topluluk ve örnekleme, olasılık yoğunluğunun merkeze doğru yaklaşımının ölçütleri; toplulukta değişkenlik; güven aralığı ve güvenilirlik. Normal, log-normal, üstel, Çi kare, t-, ve F- dağılımları. Ortalama ve değişkenlik aralığının tahmini. İki topluluğun nitel olarak karşılaştırılması. Hipotez doğrulama yöntemleri. Regrasyon ve korrelasyon. Zaman içinde değişen veriler için kontrol diyagramları. Varyans analizleri. Faktoriyel tasarım.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Temel istatistiksel kavramlar: rastgele hatalar, olasılık ve olasılık dağılımları, genel topluluk ve örnekleme, olasılık yoğunluğunun merkeze doğru yaklaşımının ölçütleri. | ||
2 | Deneylerde farklılığın kaynakları. Deney sonuçlarına ön yargı ile yaklaşımın önlenmesi. Hassasiyet ve doğruluk. | ||
3 | Normal, log-normal, üstel dağılımlar ve bu dağılımların uygulamaları ile ilgili problem çözümü. | ||
4 | Ki kare, t-, ve F- dağılımları. | ||
5 | Örneklerin ortalama ve standard sapmasına dayanarak topluluğun ortalama ve değişkenlik aralığının tahmini. | ||
6 | İki topluluğun nitel olarak karşılaştırılması. | ||
7 | Ortalamaları birbirine çok yakın iki topluluğun karşılaştırılmasında yapılabilecek hatalar. Bu hataları gözönüne alarak iki topluluğun karşılaştırılması. | ||
8 | ARA SINAV. | ||
9 | Hipotez doğrulama yöntemlerine dayanan karar verme yöntemleri. | ||
10 | Tek ve çok değişkene göre regrasyon; korrelasyon. | ||
11 | Zaman içinde değişen veriler için kontrol diyagramları. | ||
12 | Varyans analizleri ve faktoriyel tasarım. | ||
13 | Faktoriyel tasarım türleri. | ||
14 | Diğer tasarım yöntemleri. | ||
15 | Dönem projesi sunumları. | ||
16 | FİNAL SINAVI. |
DERS KİTAPLARI: 1. Douglas C. Montgomery, George C._Runger,_Applied_Statistics and Probability for Engineers, Wiley, 2018. 2. Mathews, Paul G., Design of Experiments with MINITAB, American Society for Quality, Quality Press, Milwaukee, 2004. 3. Shafer and Zhang, Introductory to Statistics, LibreText, 2021
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Problem Çözümü | 16 | 1 | 16 |
Takım/Grup Çalışması | 2 | 5 | 10 |
Rapor Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 16 | 2 | 32 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 15 | 2 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 230 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | |||||||
ÖÇ 2 | 1 | ||||||
ÖÇ 3 | 2 | ||||||
ÖÇ 4 | |||||||
ÖÇ 5 | 3 | ||||||
ÖÇ 6 | |||||||
ÖÇ 7 | |||||||
ÖÇ 8 |