Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9103105132025 | In Vitro Biyolojik Bariyer Modelleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 9,00 |
Yüksek Lisans
İngilizce
İlaç geliştirme ve kişiselleştirilmiş tıp için, insan vücudundaki organların ve doku bariyerlerinin in vitro modellerine duyulan ihtiyaç giderek artmaktadır. Önemli biyolojik bariyerlere örnek olarak akciğer, beyin ve bağırsak verilebilir. Bu ders, doku modelleri olarak adlandırılan bariyer ve organ modellerinin biyolojik ve işlevsel gerekliliklerini tanıtacak ve ileri in vitro modelleri tasarlamak, üretmek, karakterize etmek ve uygulamak için sizleri mühendislik ilkeleri ve becerileriyle donatacaktır. Ders kapsamında, biyolojik işlevselliğin temel yönlerini yeniden oluşturmak için gerekli karmaşıklığı elde etmek amacı ile epitel, endotel bariyerleri ve gelişmiş 3 boyutlu doku modellerinin mühendisliğine odaklanılacaktır
Prof. Dr. Özlem YEŞİL ÇELİKTAŞ
1 | bir doku modeliyle eşleştirilecek ortak biyolojik özellikleri tanımlamak |
2 | doku modellerini karakterize etmek için tekniğin bilinen durumunu oluşturan teknolojileri anlamak |
3 | belirli bir biyoanalitik uygulama için bir doku modelinin fiziksel, (biyo-)kimyasal ve mekanik gereksinimlerini analiz etmek |
4 | biyolojik doğruluk, tekrarlanabilirlik ve ölçeklenebilirlik dahil olmak üzere doku modellemeye yönelik teknik çözümün fizibilitesini değerlendirmek |
Birinci Öğretim
yok
-
Birinci bölümde vücut bariyeri ve organ dokusunun gereksinimleri ve fonksiyonları tanıtılacaktır. Fizyolojik gereksinimler arasında besin kaynağı, hücre dışı altyapı, mekanik özellikler ve hücresel sinyalleşme yer almaktadır. Fonksiyonel özellikler, doku tipine bağlı olarak sinyal iletimini, kontrollü kütle taşınımını ve doku kontraktilitesini içerebilir. İkinci bölüm, gereksinimleri ve işlevleri in vitro özetlemeye yönelik temel teknolojileri kapsayacaktır. Bu, sıvı işleme, mikro imalat ve malzeme mühendisliğine yönelik tasarım ilkelerini ve teknolojilerini ve ayrıca dokuların kritik biyolojik özelliklerinin doğrulanmasını içermektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Giriş – Neden biyolojik bariyer modelleri geliştirmeliyiz? | ||
2 | Hücresel etkileşimleri içerecek şekilde bariyer karakteristikleri | ||
3 | Hücre kaynakları ve hücre kültürü ortamı | ||
4 | Membranların üretimi için kullanılan malzeme çeşitleri ve özellikleri | ||
5 | Bariyer oluşumunda membran yüzey özellikleri ve hücre tutunması ilişkisi | ||
6 | Transepitelyal elektrik direnci ve immünofloresan analizleri ile bariyer oluşumunun karakterizasyonu | ||
7 | Hücre kültürleri veya daha karmaşık hayvan modelleriyle karşılaştırıldığında bariyer modellerinin avantajları ve sınırlamaları | ||
8 | Vize sınavı | ||
9 | Epitel bariyer teorisi | ||
10 | Epitel bariyer disfonksiyonu | ||
11 | Endotel bariyer: sağlıklı vasküler yapı ve fonksiyon | ||
12 | Vasküler patoloji | ||
13 | Çip-üstü-akciğer epitel bariyeri | ||
14 | Çip-üstü-kan beyin bariyeri | ||
15 | Çip-üstü-intestinal bariyer | ||
16 | Final sınavı |
Nature Biomedical Engineering, Allergy, Biodesign and Manufacturing, Lab-on-a-chip gibi SCI dergilerde ki güncel yayınlar Mikroakışkan Teknolojilerin Temelleri ve Uygulamaları, Ege Üniversitesi Yayınları, Mühendislik Fakültesi Yayın No:63, Editör: Özlem Yeşil Çeliktaş, İzmir, 2016
-
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Rapor Hazırlama | 1 | 40 | 40 |
Okuma | 8 | 20 | 160 |
Toplam İş Yükü (saat) | 270 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 3 | 3 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 4 | 3 | 4 | 4 |