Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9104025732023 | Deniz Bilimlerinde Gelişen Teknolojiler | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 7,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilere deniz biyolojik bilimlerinde yeni teknolojilerin ilkeleri, yöntemleri ve uygulamaları hakkında geniş bir anlayış sağlamaktır. Dersler, tartışmalar ve okumalar gibi etkinliklerin bir kombinasyonu yoluyla öğrenciler, görüntüleme ve algılama teknolojileri, çevresel sensörler ve oşinografik araçlar, genomik ve biyoteknoloji, otonom araçlar ve robotik, biyoinformatik ve makine öğrenimi ve biyomimikri ve biyomekanik dahil olmak üzere deniz bilimlerinde kullanılan bir dizi yeni teknolojiyle tanışacaklardır. Öğrenciler, bu teknolojilerin deniz ekosistemleri, biyoçeşitlilik ve biyojeokimyasal döngülere ilişkin anlayışımızı dönüştürme potansiyelinin yanı sıra bunların kullanımıyla ilgili zorluklar ve etik hususlar hakkında fikir sahibi olacaklardır. Dersin sonunda öğrenciler, deniz biyolojisi bilimlerinde ortaya çıkan farklı teknolojiler hakkında temel bilgilere sahip olacak ve bunların güçlü ve zayıf yönleri ile potansiyel uygulamalarını eleştirel bir şekilde değerlendirebileceklerdir.
Dr. Öğretim Üyesi Salim Can Akçınar
1 | Deniz biyolojisi bilimlerinde kullanılan yeni teknolojilerin ilke ve yöntemlerine ilişkin bir anlayış geliştirmek. |
2 | Farklı yeni teknolojilerin güçlü ve zayıf yönlerini ve potansiyel uygulamalarını eleştirel bir şekilde değerlendirmek. |
3 | Gelişmekte olan teknolojilerin deniz ekosistemleri, biyoçeşitlilik ve biyojeokimyasal döngülere ilişkin anlayışımızı dönüştürmedeki rolüne ilişkin bir takdir geliştirmek. |
4 | Deniz biyolojisi bilimlerinde yeni teknolojilerle ilgili araştırma soruları veya projeleri geliştirmek ve önermek için öğrenilen kavram ve yöntemleri uygulama becerisini göstermek. |
5 | Farklı yeni teknolojileri tartışırken ve değerlendirirken akranları ve eğitmenlerle etkili bir şekilde işbirliği yapabilme. |
6 | Deniz bilimlerinde yeni teknolojilerin kullanımıyla ilgili sorunları analiz etmek ve çözmek için eleştirel düşünme becerilerini uygulamak. |
7 | Deniz bilimlerinde teknoloji kullanımı ile ilgili etik, sosyal ve çevresel hususları değerlendirebileceklerdir. |
Birinci Öğretim
-
[Yok]
Bu ders, deniz biyolojisi bilimlerinde gelişmekte olan teknolojilerin ilkeleri, yöntemleri ve uygulamalarına genel bir bakış sağlar. Konular arasında görüntüleme ve algılama teknolojileri, çevresel sensörler ve oşinografik araçlar, genomik ve biyoteknoloji, otonom araçlar ve robotik, biyoinformatik ve makine öğrenimi ve biyomimikri ve biyomekanik yer almaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Deniz Biyolojisi Bilimlerinde Gelişen Teknolojilere Giriş | Ders anlatımı, tartışma | |
2 | Görüntüleme ve Algılama Teknolojileri | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
3 | Çevresel Sensörler ve Oşinografik Cihazlar | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
4 | Sonar Teknolojisi ve Akustik Araştırmalar | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
5 | Deniz Biyoteknolojisi | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
6 | ROV'lar ve Sualtı Araçları | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
7 | Otonom Sualtı Araçları (AUV'ler) ve Planörler | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Etiketleme, Biyolojik Kayıt ve Telemetri | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma, davetli konuşmacı | |
10 | Çevresel DNA (eDNA) | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
11 | Biyoinformatik ve Metagenomik | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
12 | Deniz Bilimlerinde Robotik ve IoT | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
13 | Biyomekanik ve Biyomimikri | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
14 | Makine Öğrenimi ve Yapay Zeka | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
15 | Gelecekteki Yönelimler | Ders anlatımı, vaka çalışmaları, tartışma | |
16 | Final Sınavı |
Bilimsel Makaleler: Deiner, K., Altermatt, F., & Lodge, D. M. (2017). Environmental DNA for biodiversity research and monitoring. Molecular Ecology, 26(21), 5872-5895. doi: 10.1111/mec.14350 Vassiliadou, M. J., Werner, C., & Wagner, S. (2018). Bioinspired materials for marine applications. Advanced Materials, 30(37), 1801838. doi: 10.1002/adma.201801838 Pershing, A. J., Mills, K. E., & Stack, J. A. (2018). Machine learning in marine science. Frontiers in Marine Science, 5, 20. doi: 10.3389/fmars.2018.00020 Singh, H., & Bellingham, J. G. (2006). Autonomous underwater vehicles for oceanographic research. Oceanography, 19(2), 52-61. doi: 10.5670/oceanog.2006.74 Fjordbakk, A. C. F., Vadstein, O., & Valla, S. (2007). The future of marine biotechnology. Trends in Biotechnology, 25(11), 530-534. doi: 10.1016/j.tibtech.2007.08.001 Diğer Kaynaklar: NOAA Ocean Explorer (https://oceanexplorer.noaa.gov/) Marine Biological Laboratory (https://www.mbl.edu/) Woods Hole Oceanographic Institution (https://www.whoi.edu/) Schmidt Ocean Institute (https://schmidtocean.org/) Marine Stewardship Council (https://www.msc.org/) International Council for the Exploration of the Sea (https://www.ices.dk/)
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Örnek Vaka İncelemesi | 12 | 2 | 24 |
Rapor Hazırlama | 12 | 4 | 48 |
Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 12 | 6 | 72 |
Toplam İş Yükü (saat) | 210 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 |
ÖÇ 2 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 |
ÖÇ 3 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 |
ÖÇ 4 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 |
ÖÇ 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 |
ÖÇ 6 | 5 | 2 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 7 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 5 |