Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9104035211999 | Yem Analizleri ve Laboratuvar Teknikleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 7,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Gelişen su ürünleri yetiştiriciliğinin sürdürülebilirliği için, işletmelerin olduğu kadar kullanılan yemlerin ve yetiştirilen türünde kalitesine bağlıdır. Bu kapsamda gerek yemlerin gerekse hammaddelerin analizleri ve bunların kalite kontrollerinin yapılması ile değerlendirilmesi, uygun yemlerin hazırlanması ile optimal gelişimin sağlanması hedeflenmektedir. Bunlara bağlı olarak derste; kaliteli üretim yönünde çalışmaların ele alınması ve incelenmesi ele alınacaktır.
Asso. Prof.Dr. Ali Yıldırım KORKUT
1 | Su ürünleri yetiştiriciliğinde kullanılan karma yemlerin ve bu yemlerde kullanılan bitkisel ve hayvansal kökenli protein kaynaklarını yani yem hammaddelerini tanıyabilme |
2 | Su ürünleri yetiştiriciliğinin sürdürülebilirliği için gerekli olan tüm parametrelerin ve verilerin değerlendirilmesinin öğrenilmesi, sonuçta bunların yorumlanabilmesi ile çözüm üretebilme yeteneklerinin kazandırılması. |
3 | Balık yemlerinde yaygın olarak kullanılan bitkisel ve hayvansal kökenli yem hammaddelerinin besin madde özelliklerini, içeriklerini ve nitrojensiz öz maddelerin özelliklerini öğrenebilme |
4 | Yem analiz yöntemleri, bunların uygulanması, değerlendirilmesi ve yorumlanmasının öğrenilmesi |
5 | Balık türlerine göre alternatif (yeni) yem hammaddelerinin yemlerde kullanılması ve bunlarla ilgili literatür çalışması yapabilme ve sonuçları tartışabilme |
6 | Ortam koşulları içinde, kirlenmeyi ya da çevresel etki değerlerinin izleme yöntemlerinin ele alınması, ilgili formül ve indexlerin öğrenilmesi ve yorumlanmasının ele alınması |
7 | Hammaddelerde ve elde edilen yemlerdeki önemli, olmazsa olmaz analiz yöntemleri ve bunlarla elde edilecek yemlerin balıklardaki gelişime etkileri ve kaliteli et üretiminin sağlanmasının öğrenilmesi |
Besleme Biyokimyası ve Yem ve Yem Yapım Teknolojisi derslerinden başarılı olunması tavsiye edilir.
Yok
Bu ders kapsamında, su ürünleri yetiştiriciliği için çok önemli olan yemler, hammaddeler hakkında detaylı bilgilenme, besinsel içerikleri, uygulanan tüm analiz yöntemlerinin ele alınması, izleme yöntemleri ve çözümlerinin belirlenmesi ile sürdürülebilir bir su ürünleri yetiştiriciliği için kalite kontrolün tanımı ve uygulamaları anlatılacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı; kapsamı, amacı, uygulanacak yöntemler | Tanışma | ||
2 | Su ürünleri yetiştiriciliği ve kullanılan karma yemlerin tanıtımı, yemlerde kullanılan yem hammaddeleri hakkında bilgilendirme, | Laboratuar ve kullanılan malzemelerin, sarfların, cihazların tanıtımı ve anlatımı | ||
3 | Besin madde analizleri için uygulanacak yöntemlerin belirlenmesi ve anlatımı. Bu amaçla protein, yağ, karbonhidrat, vitamin, mineral, nem, kuru madde gibi esas analiz yöntemlerinin tanımı, uygulamadaki önemi ve değerlendirilmesi, | Literatür tarama (analiz metodları) | ||
4 | Amino asit, yağ asitleri, aminler vb temel besin gruplarının tanımlanması ve analiz yöntemlerinin ele alınması, anlatımı ve öğrenilmesi, | Literatür tarama (su ürünleri canlıları için besin madde özellikleri) | ||
5 | Kullanılan hammaddelerde ve yemlerdeki mikrobiyolojik analiz yöntemleri ve bunların değerlendirilmesi | Literatür tarama (fiziksel, kimyasal, mikrobiyolojik ve biyolojik analiz yöntemleri) | ||
6 | Literatür çalışması sonucunda elde edilen verilerin tartışılması, | Literatür çalışması sonuçlarına bağlı rapor hazırlama | ||
7 | Genel tekrar ve öğrenilenlerin değerlendirilmesi, yorumlama tekniklerinin değerlendirilmesi, | Raporun değerlendirilmesi ve yorumlanması | ||
8 | Arasınav | Sınav Değerlendirme | ||
9 | Spesifik analiz yöntemlerinin ele alınması, HPLC, GC vb. analiz cihazlarının tanımlanması, çalıştırılması, sonuçların yorumlanması, | Laboratuarda ilgili cihazların kullanımı ile analizlerinin yapılması ve yorumlanması | ||
10 | Yemlerde ve hammaddelerde kalıntı izleme yöntem ve analizlerinin anlatımı, önemi ve değerlendirilmesi, genel olarak dönem projelerinin tartışılması, | Optimal bir su ürünleri yetiştiriciliği ve yem üretim tesisi için olması gereken bir araştırma ünitesinin planlanması, bu konuda hazırlıkların yapılması | ||
11 | Yemlerde ve hammaddelerde GDO analizleri, önemi, bunların kullanımları ile ilgili bilgilendirme, | Alınan örneklerin analizlerinin ve yorumlarının tamamlanması | ||
12 | Kalite kontrol esaslı analizler ve sertifikasyon programlarının ISO, HACCP vb.) yetiştiricilik açısından önemi, uygulama alanlarının anlatımı ve öğretimi, | Rapor sunumu | ||
13 | Genel değerlendirme ve tartışma, | Rehberli problem çözümü | ||
14 | Dönem projesi sunumları | Dönem projesi sunumları | ||
15 | Dönem projesi sunumları | Dönem projesi sunumları | ||
16 | Final Sınavı |
Ders kitabı: 1.Korkut,A.Y., Hoşsu,B., Fırat,A.,2004. Balık Besleme ve Yem Teknolojisi II ( Laboratuvar Uygulamaları ve Yem Yapım Teknolojisi) IV.Baskı. E.Ü. Su Ürünleri Fakültesi Yayın No:54, Ders Kitabı No: 23. İzmir 2.Hoşsu,B., Korkut,A.Y.,Fırat,A.,2008. Balık Besleme ve Yem Teknolojisi II ( Laboratuvar Uygulamaları ve Yem Yapım Teknolojisi) VI.Baskı. E.Ü. Su Ürünleri Fakültesi Yayın No:50, Ders Kitabı No: 19. İzmir Yardımcı Kitaplar: 1) New,B.,1987. Feed and Feeding of Fish and Shrimps. Aquaculture Development and Coordination Programme, ADCP/ REP/ 87/26, FAO,Rome 2) Cowey,C.B., Mackie,A.M.,Bell,J.G.,1985. Nutrition and Feeding in Fish.Academic Press.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözümü | 2 | 4 | 8 |
Proje Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
Proje Sunma | 2 | 2 | 4 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 208 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 |
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 |
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 |
ÖÇ 7 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |