Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9105025382014 | Denizel Çevre ve Ekosistem Yaklaşımlı Balıkçılık Yönetim (EYBY) | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 3,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin ana amacı, denizel ekosistemi korumak için uygulanması gereken ekosistem yaklaşımlı balıkçılığa yönelik temel bilgilerin verilmesidir. Ekosistem Yaklaşımlı Balıkçılık Yönetimi (EYBY), ekosistemlerin canlı, cansız ve insan bileşenleri ve aralarındaki etkileşimler hakkındaki bilgi ve belirsizlikleri dikkate alarak ve balıkçılığa ekolojik bakımdan anlamlı sınırlar içinde bütünleşik bir yaklaşım uygulayarak, çok çeşitli toplumsal hedefleri dengelemek çabasındadır (FAO, 2003). Sağlıklı bir deniz ekosistemi için ön şart, okyanus ve denizlerin potansiyelinden gelir ve istihdam açısından mümkün olduğunca yararlanılmasının sağlanmasıdır. Bu dersin ana amacı Akdeniz ve Karadeniz için mümkün olabilecek EYBY üzerinde öğrenciler ile mevcut bilgiler ışığında tartışmalar yaparak genel bir değerlendirmenin yapılmasıdır.
Prof.Dr. Adnan TOKAÇ
1 | Balıkçılık kapasitesi sınırlamaları |
2 | Tekne düzeyinde sınırlamalar |
3 | Aktif sınırlamalar |
4 | Av araç gereçlerine yönelik yasaklamalar |
5 | Hassas habitat yasaklamaları |
6 | Geçici yasaklamalar |
7 | Kota uygulamaları |
8 | Iskarta düzenlemeleri |
9 | Özel yönetim planları |
10 |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dersin içeriği FAO’nun ekosistem yaklaşımlı balıkçılık yönetiminin uygulanmasına yönelik teknik kılavuz kitabında olan aşağıdaki ana konular bazında gruplandırılmıştır: - Balıkçılık yapısı ve filolar - Balıkçılık etkisi ve diğer antropojenik etkiler - Tür/habitat bilgisi - Sosyo ekonomik konular ve modeller - Stok tahmin ve yönetim önlemleri - Balıkçılık yönetim mevzuatı - İzleme ve değerlendirme
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ekosistem Yaklaşımlı Balıkçılık Yönetimi (EBYB) konusunda genel bilgi | ||
2 | Halen uygulanmakta olan ( Avustralya, Kanada, ABD ve diğ.) EYBY hakkında genel bilgi | ||
3 | EYBY için indikatör ve referans noktaları hakkında genel değerlendirme | ||
4 | EBYB için önemli bazı uluslararası/bölgesel organizasyonların tanıtımı | ||
5 | Denizel çevreyi etkileyen insan faaliyetleri | ||
6 | Balık hali ziyareti | ||
7 | Ara sınav | ||
8 | Deniz taşımacılığının etkisi, kıyı bölgesi faaliyetleri ve denize atılan çöpler | ||
9 | Deniz ekosistemi içinde yer alan canlı ve cansız bileşenler ve aralarındaki etkileşimlere ilişkin genel bilgi | ||
10 | Hedef kaynaklar (boy ve tür komposizyonu) ve hedef olmayan türler (yan ürün, ıskarta, tehlike altında türler) | ||
11 | Topluluklar, balıklar ile etkileşimi ve besin zinciri | ||
12 | Hassas balık habitatları (üreme, yumurtlama ve büyüme alanları) | ||
13 | EYBY için politika, strateji ve işlevsel yönetim planı | ||
14 | EYBY uygulaması için genel bilgi | ||
15 | Balıkçı limanı ziyareti | ||
16 | Final sınavı |
FAO 2003. The Ecosystem approach to fisheries. FAO Technical Guidelines for Responsible Fisheries 4, Suppl. 2, Rome, 112 p.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 4 | 2 | 8 |
Alan Gezisi | 2 | 24 | 48 |
Alan Çalışması | 1 | 38 | 38 |
Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Rapor Sunma | 1 | 2 | 2 |
Proje Hazırlama | 1 | 40 | 40 |
Proje Sunma | 1 | 2 | 2 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (saat) | 240 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 3 | 1 | 3 | 5 | 3 | 2 | 4 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 3 | 5 | 2 | 4 | 5 | |||
ÖÇ 4 | 5 | 3 | 3 | ||||
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | |
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 5 | 4 | |||
ÖÇ 7 | 2 | 3 | 2 | 2 | |||
ÖÇ 8 | 2 | 5 | 4 | 2 | |||
ÖÇ 9 | 3 | 2 | 3 | 4 | |||
ÖÇ 10 |