Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9105035282014 | Güneş Işınımlı Kimyasal Üretim | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Günümüzün kimyasal üretim teknolojileri termal esaslıdır. Bu teknolojilerin en önemli dezavantajları yüksek enerji sarfiyat maliyetleri, organik kimyasalların yüksek sıcaklıklarda sıvı-gaz fazlara geçişleri nedeni ile doğal ortama kaçışlarının engellenememesi, termal reaksiyonların yavaş olması nedeni ile üretimde enerji sarfiyatı yanında işçilik, malzeme yıpranma maliyetlerinin artışı gösterilebilir. Diğer yanda fotokimya bilimindeki gelişmelere paralel olarak UV lambaları yerine görünür bölge ışınımları altında yani güneş ışınımları altında kimyasal üretim metodlarının gelişimi giderek önem kazanmaktadır. Bu metodlar radikal reaksiyon mekanizmalarını üretim süresini binlerce kez kısaltabilmekte, organik reaksiyonların oda sıcaklığı, hatta sıfır derecenin altında oluşabilmesini sağlamaktadır. Sonuçta çevre dostu, çok düşük enerji harcamaları-maliyetli üretim metodlarının gelişmesi sağlanmaktadır. Halen uygulanan güneş ışınımlı kimyasal üretimler arasında en önde gelen foto-oksidasyonlar ile değerli kimyasalların üretimi gelmektedir
Ebubekir SIDDIK ICli, Serafettin Demic, Bircan Dindar
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 |
Yok
Yok
Günümüz endüstrisinde yoğun olarak kullanılan, fosil yakıtların aşırı kullanılmasına neden olan kimyasal üretim metodlarının genel olarak tanıtılması. Küresel ısınma ve çevreye olan zararlarının irdelenmesi. Doğada ise; bitki, hayvan-insan, yaşamsal üretime yönelik enerji gereksiniminin güneş enerjisi kullanımı ile oluştuğunun, fotosentez mekanizmalarını açıklanması. Bu temel mekanizmaların, insanoğlunun gereksinimi olan kitlesel üretim metodlarına dönüştürülebilmesi; Fotohalojenleme, Fotooksidasyon, Fotodegradasyon proseslerinin tanıtılması, mekanizmalarının açıklanması, Dünya’da yapılan uygulamalardan örnekler verilmesi. Bu uygulamaların gelecek teknolojilerde daha ağırlıklı olarak yer alacağına dair ekonomik parametrelerin irdelenmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri | ||
2 | Termal kimyasal üretim metodlarının çevreye ve ekonomiye olumsuz etkileri | ||
3 | Güneş ışınımlarının kimyasal reaksiyon oluşturmasınının esasları: Fotofizik-fotokimya | ||
4 | Güneş ışınımlarının kimyasal reaksiyon oluşturmasınının esasları: Fotofizik-fotokimya | ||
5 | Güneş ışınım enerjisinin fotofiziksel esasları; Jablonski Diyagramı | ||
6 | Fotofiziksel prosesten elektron aktarımı ile kimyasalk reaksiyonların oluşması; Fotokimya | ||
7 | Fotofiziksel prosesten elektron aktarımı ile kimyasal reaksiyonların oluşması; Fotokimya | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Güneş ışınımlı fotokimyasal reaksiyonlar ile kimyasal parçalanma – kimyasal yeni ürün eldesinin esasları | ||
10 | Güneş ışınımlı fotokimyasal reaksiyonlar ile kimyasal parçalanma – kimyasal yeni ürün eldesinin esasları | ||
11 | Endüstriyel güneş ışınımlı kimyasal üretimlere örnekler, üretim mekanizmaları, termal kimyasal üretim metodlarına kıyasla avantajları | ||
12 | Endüstriyel güneş ışınımlı kimyasal üretimlere örnekler, üretim mekanizmaları, termal kimyasal üretim metodlarına kıyasla avantajları | ||
13 | Endüstriyel güneş ışınımlı kimyasal üretimlere örnekler, üretim mekanizmaları, termal kimyasal üretim metodlarına kıyasla avantajları | ||
14 | DÖNEM PROJE SUNUMLARI | ||
15 | DÖNEM PROJE SUNUMLARI | ||
16 | FİNAL SINAVI |
• Böttcher H. (Ed.), “Technical Applications of Photochemistry”, Deutscher Verlag für Grundstoffind., Leipzig (1991). • Rettig W., Strehmel B., Schrader S., Seifert H., “Applied Fluorescence in Chemistry, Biology and Medicine”, Springer-Verlag Berlin Heidelberg (1999). • Hill R., Coyle J., Roberts D., “Photochemistry: Light, Chemical Change and Life”, The Open University Press, Milton Keynes, G.B. (1982).
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 | 60 |
Derse Katılım | 14 | 0 | 0 |
Rapor Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Proje Sunma | 1 | 3 | 3 |
Bireysel Çalışma | 14 | 9 | 126 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 0 | 0 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (saat) | 239 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | |||||||
ÖÇ 2 | |||||||
ÖÇ 3 | |||||||
ÖÇ 4 | |||||||
ÖÇ 5 |