Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9105045412009 | Radyoanalitik Kimyada İstatistik ve Kemometri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencilerin, temel istatistiksel kavramları öğrenmesini, kemometrinin radyoanalitik kimyadaki önemini ve farklı kemometrik yöntemlerin kullanımını kavramasını, verileri yorumlamasını ve analitiksel denemeleri dizayn edebilmesini sağlamaktır.
Prof. Dr. Mahmoud A. A. Aslani
1 | İstatistik ve kemometrik kurallarını nükleer alanında kullanabilme. |
2 | Nükleer kimya, nükleer teknolojiler ve çevre radyometrik analizlerinde istatistiksel hipotezleri |
3 | Radyoanalitik kimya ile istatistik testler arasında ilişki kurabilme. |
4 | Verilen radyokimyasal yöntemler için deneme tasarımı yapabilme. |
5 | Kemometrik araçlarını tanımlayabilme. |
6 | Radyoanalitik analiz sonuçlarını istatiksel olarak değerlendirilebilme. |
7 | Elde edilen radyometrik veriler için uygun denklikleri türetilebilme. |
Yok
Yok
Kantitatif analizde hatalar. Sistematik hatalar. Deneme tasarımı ve programlama. Tekrarlanabilir ölçümlerin istatistikleri. Anlamlı olan istatistiki testler. Analitiksel ölçümlerin kaliteliliği. Deneme tasarımı ve optimizasyonu. Çoklu değişkenli analizler.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Kantitatif analizlerde hatalar, random ve sistematik hatalar. Ortalama ve standart sapma. Tekrarlı analizlerin dağılımı. Normal dağılım ve logaritmik dağılım. | |||
2 | Örnek nedir? Çok örnekler için ortalamanın güven sınırı, az örnekler için ortalamanın güven sınırı. | Rehberli Problem Çözümü | ||
3 | Anlamlı testler. t-testi, eşleşmiş test. Tek ve çift taraflı testler. Standart sapmaların kıyaslanması için F-testi. Sapma gösteren sonuçlar. Varyans analizi (ANOVA). | Rehberli Problem Çözümü | ||
4 | Deneme tasarımının temelleri, randomizasiyon ve bloklama, Latin kare deneme tasarımı. | Rehberli Problem Çözümü | ||
5 | Faktöriyel tasarım çeşitleri. İki düzeyde Faktöriyel deneme tasarımlar. | Rehberli Problem Çözümü | ||
6 | Üç düzeyde ve karışık düzeyde faktöriyeller ve Kısmı faktöriyel deneme tasarımı. | Rehberli Problem Çözümü | ||
7 | Etmenlerin tahmini, temel etmenler. Etmenlerin birbiri ile etkileşimleri. | Rehberli Problem Çözümü | ||
8 | Arasınav | |||
9 | Cevap yüzey yöntemleri. Tek ve çok faktörlü birinci derecede modelleme. Tek ve çok faktörlü ikinci derecede modelleme. | Rehberli Problem Çözümü | ||
10 | Katsayıların saptanması ve korelasyonları. Tahmin edilen parametrelerin varyans analizleri. | Rehberli Problem Çözümü | ||
11 | Faktör düzeylerin kodlanması. İki ve çoklu faktörlü durumlar. | Rehberli Problem Çözümü | ||
12 | İkinci dereceden tasarımlar. Merkez karma deneme tasarımlar. | Rehberli Problem Çözümü | ||
13 | Optimizasyon | Rehberli Problem Çözümü | ||
14 | Dönem ödev sunumları | Dönem ödev sunumları | ||
15 | Dönem ödev sunumları | Dönem ödev sunumları | ||
16 | Final Sınavı |
1. Skoog, D. A. and West, D. M., “Fundamentals of Analytical Chemistry, 4th Ed. Holt Saunders, New York, 1982. 2. Orvis, W. J.,“Excel for Scientist and Engineers”. 2nd Edn. Sybex, Alameda, California, 1996. 3. Morgan, E., “Chemometrics: Experimental Design”, John Wiley ve Sons, U.K, 1997. 4. Otto, M., “Chemometrics: Statistics and Computer Application in Analytical Chemistry”, Wiley-Vch, GERMANY, 1999. 5. İkiz, F., Püskülcü, H., Eren, Ş. İstatistiğe Giriş, Barış Yayınları, fakülteler kitabevi, İzmir, 2000. DERS ARAÇLARI: Kemometri ve deneme tasarımı ile ilgili bilgisayar yazılımları.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözümü | 14 | 1 | 14 |
Rapor Hazırlama | 1 | 25 | 25 |
Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 |
Makale Kritik Etme | 5 | 15 | 75 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 40 | 40 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 227 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | ||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | |||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 7 | 5 |