GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9105045682014 Radyasyonun biyotalar üzerindeki etkileri Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin; iyonize radyasyona kısa ve uzun süreli maruz kalma sonucunda ekosistemdeki biyotalar üzerinde meydana gelen etkilerin, değişikliklerin ve ileri de doğurabileceği sonuçları öğrenebilmeleridir.


Prof. Dr. Sabriye YUŞAN


1 Çevresel ortamlarda iyonize radyasyona kısa ve uzun süre maruz kalmanın biyotalar üzerindeki etkilerini kavrayabilme
2 Biyotalarda Bireyler, Popülâsyonlar ve Topluluklar Ölçeğinde Artan Radyoaktivitenin Uzun Vadedeki Sonuçlarını kavrayabilme
3 Uzun süre iyonize radyasyona maruz kalma durumunda radyolojik değerlendirmede incelenebilecek biyotaların kavranabilmesi
4 Çevresel korumada biyotanın radyasyon ve doz ilişkisini kurabilme
5
6
7
8
9

Birinci Öğretim


Yok


Yok


İnsanların ve biyotaların maruz kaldığı radyasyon çeşitleri, radyasyonun biyolojik etkileri, iyonize radyasyonun etkilerinin değerlendirilmesinde kullanılan (non-human) biyota çeşitleri, ekosisteme dağılan doğal ve yapay radyonüklitlerin belirlenmesinde biyotaların kullanımı, bitki ve hayvanlarda radyasyonun etkileri, çevresel korunmada biyotanın radyasyon ve doz ilişkisi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Doğal radyasyon kaynakları ve Yapay radyasyon kaynakları
2 İnsanların maruz kaldığı radyasyon çeşitleri
3 Biyotanın maruz kaldığı radyasyon çeşitleri
4 Radyasyonun biyolojik etkileri
5 Ara sınav
6 İyonize radyasyonun etkilerinin değerlendirilmesinde kullanılan non-human biyota çeşitleri
7 Biyota çeşitlerinin seçimi ve bu konuda dikkat edilecek hususlar
8 Biyolojik birikim
9 Kazalarda Biyotanın durumu
10 Ara sınav
11 Biyotanın taşıma kapasitesi
12 Flora ve Fauna
13 Çevresel korunmada biyotanın radyasyon ve doz ilişkisinin hesaplanması
14 Öğrenci ödevleri ve sunumları
15 Öğrenci ödevleri ve sunumları
16 Final Sınavı

-Protection of the Environment from Ionising Radiation, The Development and Application of a System of Radiation Protection for the Environment, IAEA, 2003. -Blaylock, B. G. 1969. Fecundity of a Gambusia affinis population exposed to chronic environmental radiation. Rad. Res. 37:1088-1094. -Copplestone, D. J., Hingston, A. Real. 2008. The development and purpose of the FREDERICA radiation effects database. Journal of Environmental Radioactivity. 99: 1456-1463. -Hinton, T. G. and F. W. Whicker. 1997. A screening model approach to determine probable impacts to fish from historic releases of radionuclides. IN: Freshwater and Estuarine Radioecology (Ed: Hilton, Desmet, Comans, Blust and deBetencourt) Studies in Environmental Science, Elsevier. pp. 441-448. -IAEA. 1992. Effects of Ionizing Radiation on Plants and Animals at Levels Implied by Current Radiation Protection Standards, Technical Reports Series No. 332. International Atomic Energy Agency, Vienna. -Radiation protection of the environment: providing knowledge and skills to the user community 7ICRP, 2009. -Environmental Protection: The concept and use of reference animals and plants. Publication 108, Elsevier, ISBN-13 978-0-444-52934-3. -Whicker, F. W. and V. Schultz.. 1982. Radioecology: Nuclear Energy and the Environment. CRC Press, Boca Raton, FL., USA. -Lawrence W. Barnthouse, 1995. Effects of ionizing radiation on terrestrial plants and animals: a workshop report, Environmental Sciences Division Publication No. 4494 Date Published: December 1995 -Hildegarde Vandenhove, Effects of ionizing radiation on non-human biota, Biosphere Impact Studies Environment Health and Safety, UNSCEAR 2008 report Brussels, 15 April 2011.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 2 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 2 2 4
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 13 3 39
Uygulama/Pratik 2 3 6
Bireysel Çalışma 6 5 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 20 40
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 20 40
Okuma 7 10 70
Toplam İş Yükü (saat) 231

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5 4 4
ÖÇ 2 5 4
ÖÇ 3 5 5 5
ÖÇ 4 5 4
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek