GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9105045612016 Lantanit ve Aktinit Kimyası Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans



Bu dersin amacı; lantanit ve aktinitlerin kimyasal ve fiziksel özelliklerinin öğrenilmesi, cevherlerden ve diğer kaynaklardan kazanım tekniklerinin ve nükleer ve teknolojik alanlardaki öneminin kavranılmasıdır.


Doç. Dr. Şenol SERT


1 Lantanit ve aktinitlerin fiziksel, kimyasal ve radyoaktif karakterlerini kavrayabilme
2 Lantanit ve aktinitlerin ayrıştırma ve saflaştırma tekniklerini kavranabilmesi
3 Belli başlı lantanit ve aktinit bileşiklerinin özelliklerinin öğrenilmesi
4 Lantanit ve aktinitlerin teknolojik önemlerinin kavranabilmesi
5 Lantanit ve aktinit kimyası ile ilgili bir konu hakkında bir sunum hazırlama

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Lantanit ve aktinit bileşiklerinin ileri teknoloji alanında kullanım alanları, Lantanit ve Aktinitlerin fiziksel, kimyasal ve radyoaktif özellikleri, cevherlerden ve diğer kaynaklardan Lantanit ve Aktinitlerin kazanımı için kullanılan ayrıştırma ve saflaştırma teknikleri, bazı önemli Lantanit ve Aktinit bileşikleri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Lantanit ve aktinitlerin nükleer, teknolojik ve ekonomik önemi
2 Lantanit ve aktinitlerin cevherlerde ve diğer kaynaklardaki mineralojik formları
3 Lantanit ve aktinitlerin, metalik, fiziksel ve kimyasal özellikleri
4 Lantanit ve aktinitlerin elektronik, spektroskopik ve manyetik özellikleri
5 Lantanit ve aktinitlerin ayrıştırılmasında geleneksel solvent ekstraksiyonu yöntemleri
6 Lantanit ve aktinitlerin ayrıştırılmasında iyon değiştirici reçineler
7 Lantanit ve aktinitlerin ayrıştırılmasında adsorpsiyon yöntemi kullanımına örnekler
8 Ara sınav
9 Lantanit ve aktinitlerin ayrıştırılmasında yenilikçi bir malzeme olarak iyonik sıvıların kullanımı
10 Lantanit ve aktinitlerin belli başlı bileşikleri
11 Lantanit ve aktinit bileşiklerinin sentezlenme yöntemleri
12 Bazı önemli radyoaktif lantanit ve aktinit izotopları
13 Yayın inceleme
14 Öğrenci ödevleri ve sunumları
15 Öğrenci ödevleri ve sunumları
16 Final sınavı

-Cotton S.,(2006), Lanthanide and Actinide Chemistry, John Wiley&Son, England. -Comprehensive Inorganic Chemistry-(1975), Vol.4, Vol.5 -Binnemans K. (2007), Lanthanides and Actinides in Ionic Liquids, Chem. Rev., , 107, 2592-2614. -Haxel G. B., Hedrick J. B., and Orris G. J. (2002). Rare Earth Elements— Critical Resources for High Technology, U.S. Geological Survey Fact Sheet 087-02. -Türkiye Atom Enerjisi Kurumu (TAEK), (1995). Toryum Araştırmaları Etüd Projesi Sonuç Raporu -Türkiye Atom Enerjisi Kurumu (TAEK), (2003). Toryum ve Türkiye’de Toryum Gerçeği Bülteni -Binnemans K., Jones P., T., Blanpain B., Gerven T., V., Pontikes Y., (2015) Towards zero-waste valorisation of rare-earth-containing industrial process residues: a critical review, Journal of Cleaner Production 99 17-38 -Binnemans K., Jones P., T., Blanpain B., Gerven T., Yang Y., Walton A., Buchert M., (2013), Recycling of rare earths: a critical review, ournal of Cleaner Production, 51 1-22 -Billard I. Ouadi A., Gaillard C., (2011) Liquid–liquid extraction of actinides, lanthanides, and fission products by use of ionic liquids: from discovery to understanding Anal Bioanal Chem 400:1555–1566 -Sert Ş. Kütahyali C., İnan S., Talip Z., Çetinkaya B., Eral M. (2008). Biosorption of lanthanum and cerium from aqueous solutions by Platanus orientalis leaf powder, Hydrometallurgy 90 13–18 -Kütahyali C., Sert Ş., Çetinkaya B., Inan S. Eral M., (2010). Factors Affecting Lanthanum and Cerium Biosorption on Pinus brutia Leaf Powder, Separation Science and Technology, 45: 1456–1462, -Kutahyalı C., Sert Ş, Cetinkaya B., Yalcıntas E.¸ Acar M. B. (2012) Biosorption of Ce(III) onto modified Pinus brutia leaf powder using central composite design, Wood Sciences Technology 46:721–736



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Uygulama/Pratik 2 3 6
Bireysel Çalışma 6 5 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 20 40
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 20 40
Okuma 7 10 70
Toplam İş Yükü (saat) 232

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5 4 4 4
ÖÇ 2 5 4 3
ÖÇ 3 5 5
ÖÇ 4 5 5 4
ÖÇ 5 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek