Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9105045301999 | Çevresel Radyoaktivite II | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, radyonüklitlerin taşınmasını, dağılımını, biyolojik etkisini ve doz tayinini içeren radyoekolojik çalışmalar için gerekli alt yapının oluşturulmasıdır.
Prof. Dr. Günseli YAPRAK
1 | Çevresel radyoaktivitenin taşınma mekanizmasını, dağılımını ve biyolojik etkisini kavrama. |
2 | Radyonüklitlerin taşınım yollarının analizini ve doz tayini yapabilme |
3 | Radyasyon dozlarının ulusal ve uluslararası kuruluş ve organizasyonların radyasyondan korunma ile ilgili mevzuatları ve önerileri doğrultusunda değerlendirebilme |
4 | Çevresel radyoaktivite gözlemek için ölçüm programları geliştirme |
5 | Radyoekolojik bilgileri radyasyon güvenliği, sağlık ve çevre kalitesi için kullanabilme |
6 | Çevresel radyoaktiviteyi gözlemek için sayım sistemlerini ve analiz metotlarını belirleme becerisi. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Radyonüklitlerin atmosferik taşınımı, karasal ve akuatik transport mekanizmaları, biyolojik transport, radyonüklitlerin taşınım yollarının analizi ve doz tayini, çevresel radyoaktivite gözlem metotları ve ölçüm programları, çevresel materyal örnekleme ve örnek hazırlama, sayım sistemleri ve analiz metotları, çevresel radyoaktivitenin taşınması, dağılımı ve biyolojik etkisini içeren radyoekolojik bilginin radyasyon güvenliği, sağlık ve çevre kalitesi için kullanılması (normal ve nükleer kaza durumunda).
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Atmosferik taşınım; küresel sirkülasyon, atmosferik karışım ve türbülans | ||
2 | Akuatik transport mekanizmaları; denizel çevre, kıyı suları, nehirler, göller, deltalar | ||
3 | Karasal taşınım mekanizmaları; iklim, topografya, meteorolojik koşullar, toprak tipi ve karakteristikleri, bitki örtüsü | ||
4 | Biyolojik transport; biyolojik konsantrasyon, biyolojik dönüşüm, radyonüklitlerin biyoakümülasyonu | ||
5 | Radyonüklitlerin taşınım yollarının analizi; doğrudan ışınlama, bitkilere depozisyon, toprağa depozisyon, soluma ve yiyecek tüketimi ile içsel ışınlama | ||
6 | Önemli radyonüklitler için taşınım yollarının analizi | ||
7 | Taşınım mekanizmalarına dayalı doz tayini | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Çevresel radyoaktivite gözlem metotları ve ölçüm programları; program geliştirme, bölgesel ve lokal programlar, nükleer tesis çevresinde program dizaynı | ||
10 | Çevresel materyal örnekleme; hava, su, toprak ve bitki örneklemenin genel prensipleri | ||
11 | Radyoaktivite ölçümleri için örnek hazırlama | ||
12 | Sayım sistemleri ve analiz metotları | ||
13 | Çevresel radyoaktivitenin taşınması, dağılımı ve biyolojik etkisini içeren radyoekolojik bilginin radyasyon güvenliği, sağlık ve çevre kalitesi için kullanılması (normal ve nükleer kaza durumunda). | ||
14 | Proje sunumları | ||
15 | Proje sunumları | ||
16 | Final |
DERS KİTABI: Kathren, L. R., Radioactivity in the Environment, Amsterdam (1984) YARDIMCI KİTAPLAR: UNSCEAR Reports (1982, 1988, 1993, 2000) United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation, Sources and effects of Ionizing Radiation
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Proje Sunma | 1 | 20 |
Ev Ödevi | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 1 | 37 | 37 |
Proje Sunma | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Ev Ödevi | 8 | 4 | 32 |
Toplam İş Yükü (saat) | 153 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||
ÖÇ 2 | 4 | ||||||
ÖÇ 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 4 | 5 | ||||||
ÖÇ 5 | 5 | ||||||
ÖÇ 6 | 5 |