Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9105065211998 | Omurgalılar Paleontolojisi ve Evrimi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 10,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencilerin; yaşamın evrimi, omurgalı fosillerin genel özellikleri, fosilleşme koşulları, jeolojik devirler sürecinde omurgalı gruplar arasındaki evrimsel bağıntıların kurulabilmesi, sınıflandırılmaları, çalışma ve arama yöntemleri, stratigrafik ve paleocoğrafik dağılımları, Türkiye’de ve Dünya’daki önemli karakteristik fosil formları, bulgu yerleri, yaşlandırılması, paleoekolojisi ve toplu yokoluşları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Prof.Dr.Tümel Tanju KAYA
1 | Omurgalılar Paleontolojisi ile ilgili veri tabanını araştırabilme ve elde ettiği bilgileri sözlü ya da yazılı aktarabilme |
2 | Jeoloji, Zooloji, Anatomi, Morfoloji ve Moleküler Biyoloji gibi farklı disiplinlerin yaklaşımlarını paleontoloji konuları ile ilişkilendirebilme |
3 | Omurgalı fosil grupları sınıflandırabilme ve Günümüzde yaşayan Omurgalılar arasındaki bağlantıyı kurabilme |
4 | Ülkemizin omurgalı fosil zenginliklerinin ortaya çıkarılması, korunması, sınıflandırılması ve sürdürülebilmesinin önemini değerlendirebilme |
5 | Analitik düşünce, nicel-nitel analizler ve problem çözümü arasındaki bağlantının kurulmasını sağlayabilme |
6 | Paleontolojik gelişmeleri takip ederek, eğitim, doğa ve çevre bilinci ve fosil yakıtlar gibi problemlere uygulayabilme |
7 | Omurgalı fosillerin oluştuğu karasal palaeortamları tanımlayabilme |
8 | Jeolojik süreçler içinde yeryuvarının evrimiyle birlikte canlıların evriminin koşutluğunu ve Fosilleşmenin doğasını kavrayabilme |
Yok
Yok
Paleontolojinin giriş ve tarihçesi; Fosillerin tanımı ve önemi; Plaka tektoniğinde fosillerin önemi; Omurgalı fosillerin bulunduğu ortamlar ve fosilleşme şekilleri; Omurgalıların Fosilleşen kısımları; Omurgalı fosilleri arama ve çalışma yöntemleri; Omurgalıların Orijini; Chordata ve Vertabrata’nın atasal formları; Yaşamın başlangıcına ait ilk fosiller; Omurgalılarda çenenin evrimi, Omurgalılarda ayakların evrimi ve dişlerin evrimi; fosil adlama kuralları ve sınıflandırılması (Agnatha, Placodermi, Chondrichthyes, Osteichthyes, Amphibia, Reptilia, Aves ve Mammalia sınıflarının) genel özellikleri, sınıflandırılması, bu sınıflar arasındaki evrimsel bağıntılar ve karakteristik formlar; Türkiye’de önemli memeli fosil bulgu yerleri, bulundukları ortamlar, paleocoğrafik dağılımları ve yaşları; Jeolojik zaman sürecinde meydana gelen önemli toplu yokolumlar.
Hafta | Konular (Teorik) | Laboratuvar | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Paleontolojinin giriş ve tarihçesi; Fosillerin tanımı ve önemi; Plaka tektoniğinde fosillerin önemi | |||
2 | Omurgalı fosillerin bulunduğu ortamlar ve fosilleşme şekilleri; Omurgalıların Fosilleşen kısımları | |||
3 | Omurgalı fosilleri arama ve çalışma yöntemleri | |||
4 | Omurgalıların Orijini; Chordata ve Vertabrata’nın atasal formları; Yaşamın başlangıcına ait ilk fosiller | |||
5 | Omurgalılarda çenenin evrimi, Omurgalılarda ayakların evrimi ve Dişlerin evrimi | |||
6 | Fosil adlama kuralları ve sınıflandırılması | |||
7 | Agnatha, Placodermi ve Acanthodia sınıflarının (Genel özellikleri, bulgu yerleri; bulundukları ortamlar; önemli fosil formları; yaşları) | |||
8 | Arasınav | |||
9 | Chondricthyes ve Osteichthyes sınıflarının (Genel özellikleri, bulgu yerleri; bulundukları ortamlar; yaşları) | |||
10 | Amphibia, Reptilia ve Aves sınıflarının (Genel özellikleri, bulgu yerleri; bulundukları ortamlar; Archaeopteryx ve diğer önemli fosil formları; yaşları) | |||
11 | Mammalia sınıfının (Genel özellikleri, ilk memeli fosilleri; bulgu yerleri; bulundukları ortamlar; önemli fosil formları; yaşları; memelilerde diş tipleri) Mesozoyik memelileri hakkında genel bilgi, diş yapıları, önemli fosil formları; yaşları; bulgu yerleri | |||
12 | Perissodactyla ve Artiodactyla takımlarının (Genel özellikleri, evrimsel aşamaları, diş yapıları, Türkiye’de bulunan önemli fosil formlarının bulgu yerleri ve yaşları) | |||
13 | Carnivora, Proboscidea, Primata, Cetacea ve Rodentia takımlarının (Genel özellikleri, evrimsel aşamaları, diş tipleri, Türkiye’de bulunan önemli fosil formlarının bulgu yerleri ve yaşları) | |||
14 | Jeolojik zaman sürecinde meydana gelen önemli toplu yokolumlar (dinozorların yokolumları, Permiyen yokolumu ) | |||
15 | Ödev ve Sunumların Rapor edilmesi | |||
16 | Final Sınavı |
Akyol, E., Özer, S. ve Akgün, F., “Paleontoloji”, D.E.Ü.Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi, İzmir, (1999). Benton, M. J., “Vertebrate Palaeontology”, University of Bristol Bristol, (1997). Benton, M., Harper, D., “Basic Paleontology”, Addison Wesley Longman, 342 s, England (1997). Black, R. B., “The Elements of Palaeontology” , Cambridge University Press, (1988). Bremer, B., “Paleontoloji”, Ege Üniversitesi Matbaası, İzmir, (1978). Budak, A., Göçmen, B., Mermer A., Kaya, U., “Omurgalılar Sistematiği”, 268 s., E.Ü. Fen Fakültesi Kitaplar Serisi, no181. İzmir (2004). Carroll, R. L., “Vertebrate Paleontology and Evolution”, Freeman and Company, New York, (1988). Colbert, E.H.,” Evolution of the Vertebrates”. 535 s. (1955). Demirsoy, A., “Yaşamın Temel Kuralları, Omurgalılar/Amniota, (Sürüngenler, Kuşlar ve Memeliler)”, Ankara, (1992). Kaya, T., Kılıç, A.M., Saraç, G. ve Aydın, A.,” Fosiller ve Çalışma yöntemleri”, Paleontoloji Çalışma Grubu, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası yayınları: 98. 210 s. Ankara (2007). Kaya, T., “Paleozooloji” Ders Notları, Ege Üniversitesi Biyoloji Bölümü, 75 s., İzmir, (2010). Fastovsky; D. E. ve Weishampel, D.B., “The Evolution and Extinction of the Dinosaurs”, Cambridge University Press, (1996).
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Alan Çalışması | 4 | 5 | 20 |
Rapor Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
Rapor Sunma | 3 | 1 | 3 |
Makale Kritik Etme | 10 | 2 | 20 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (saat) | 226 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | |||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | |||||
ÖÇ 4 | 4 | ||||||
ÖÇ 5 | 5 | ||||||
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 7 | 5 | ||||||
ÖÇ 8 |