GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201015092021 Soziolinguistik Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans


Almanca


Bu dersin amacı, öğrencilerin uygulamalı dilbilimsel öğelerin farklı sosyal ortamlarda farklı dil değişkeleriyle nasıl kullanıldığını ortaya koyabilmelerini, böylelikle dil ile toplum arasındaki ilişkiyi de inceleyebilmelerini, cinsiyet farklılıklarını yani kadın ve erkeklere has konuşma biçimlerini büyüteç altına alabilmelerini, dili sosyal bir olgu olarak kavramalarını ve kendi sosyal örgüsü içerisinde değerlendirmelerini, bir toplumda şekillenerek farklı oluşumlar sergileyen sosyal davranış normlarını etnik köken, kültürel ve toplumsal yapıları bakımından edinilen kuramsal bilgiler ışığında analiz edebilmelerini sağlamaktır.


Dr. Öğr. Üyesi Özlem Gencer Çıtak


1 Toplumdilbilimin kuramsal bulgularını kavrayabilme ve varsayımlarını değerlendirebilme becerisi.
2 İnsanın konuşmasına dair kültürel, sosyal ve toplumsal gerçekleri gözler önüne serebilme becerisi.
3 Belirtilen bir bölgede konuşulan çeşitli sayıdaki diyalektleri inceleyebilme ve farklı dil oluşumlarını karşılaştırmalı olarak (Almanya, Türkiye) analiz edebilme becerisi.
4 Dil ve toplum arasındaki ilişkiye, toplumsal katmanların ve sosyal sınıfların kendilerine özgü biçimde kullandıkları dil edinimlerine eleştirel yaklaşabilme yeteneği.
5 Uygulamalı dilbilimsel öğeleri sınıflandırma ve bunların farklı sosyal ortamlarda nasıl kullanıldığını ortaya koyma becerisi.
6 Toplumdilbilimsel yaklaşımları mesleki alanda yaptığı akademik ve ortak çalışmalarına yanısıtabilme.
7 Toplumdilbilim alanındaki kuram, yöntem ve bulguları, dil kullanım modellerini toplumsal yaşam alanlarında ortaya çıkan dilsel sorunların aydınlatılmasında kullanabilme.
8 Dilin sosyal bir işlevinin olduğuna işaret edebilme.
9 Belirli bir dilin değişkelerinin çoğu zaman bunu konuşan kişinin yaşını, cinsiyetini ve ait olduğu sosyal sınıfını tanımladığını kavrayabilme.
10 Dil sorunsalını disiplinler arası ortak bir paydaya oturtabilme ve eşgüdümü sağlayabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Toplumdilbilimin temel kavramlarının öğrenilmesi. Bernstein’ın Ayrılık-Farklılık Hipotezi. Cinsiyete, yaşa, etnik kökene, kültüre, gruba özgü dil kullanım farklılıkları. Erving Gofmann teorisi bağlamında insanlar arası etkileşim ve iletişim modelleri. Toplumdilbilimin Almanca’nın ikinci yabancı dil olarak edinimindeki rolü. Belirli bir bölgede konuşulan çeşitli sayıdaki diyalektlerin incelenmesi. Toplum içi dil kullanım farklılıkları. Almanca ve Türkçe karşılaştırmalı toplumdilbilim temelli bilimsel araştırmalar yürütebilme ve sunabilme.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin amacının ve içeriğinin tanıtılması
2 Toplumdilbilimin tarihçesi ve kullanım alanları hakkında temel bilgi.
3 Toplumdilbilimsel kuramlar ve araştırmalar.
4 Sosyal bir olgu olarak toplumdilbilim.
5 Bernstein Theorisi
6 Bölgesel diyalektler, Pidgin ve Kreol
7 Almanca’da kadın-erkek dil kullanımlarındaki farklılıklar.
8 Arasınav
9 Erving Gofmann ve toplumsal alanda iletişim ve etkileşim.
10 Günlük yaşamdaki kültürel davranış normlarının örneklerle açıklanması.
11 Almanca ve Türkçe hitap şekillerinin karşılaştırmalı analizi ve gençlik dili.
12 Almancadaki nezaket formları ve dil-toplum-kültür ilişkisi.
13 Öğrencilerin Sunumları.
14 Öğrencilerin Sunumları.
15 Öğrencilerin Sunumları.
16 Final Sınavı

DERS KİTABI: Höflichkeit und Höflichkeitsformen: Yadigar Eğit. İzmir 1998. Erving Gofmann: Interaktionsrituale. Über Verhalten in direkter Kommunikation. Frankfurt a.M. 1971. Erving Gofmann: Das Individuum im öffentlichen Austausch. Norbert Dittmar: Soziolinguistik. Exemplarische und kritische Darstellung ihrer Theorie, Empirie und Anwendung. 1980. Heinrich Löffler: Germanistische Soziolinguistik. Berlin 2005. Paul Watzlawick: Menschliche Kommunikation. Formen, Störungen, Paradoxien.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Uygulama/Pratik 3 3 9
Tartışma 10 3 30
Proje Hazırlama 1 20 20
Proje Sunma 1 10 10
Makale Yazma 3 3 9
Makale Kritik Etme 3 3 9
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 14 5 70
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 25 25
Toplam İş Yükü (saat) 245

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5 5 5
ÖÇ 5
ÖÇ 6 5 5 5 5
ÖÇ 7
ÖÇ 8 5 5
ÖÇ 9
ÖÇ 10 5 4 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek