GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201015362021 Pragmalinguistik Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Almanca


Bu dersin amacı, öğrencilerin edimdilbilimsel öğelerin farklı sosyal ve dilsel ortamlarda nasıl kullanıldığını ortaya koyabilmelerini, böylelikle bu öğelerin kullanımları sürecinde ortaya çıkan sosyolojik, psikolojik, kültürel ve yapısal bağlamları edimdilbilimsel bir yaklaşımla yorumlayabilmelerini, kültürlerarası iletişimde sözcelerin bir bağlam içindeki anlamını kavramalarını, dilsel iletileri çevresel, sosyal ve kültürel faktörleri göz önünde bulundurarak edindikleri kuramsal bilgiler ışığında analiz edebilmelerini sağlamaktır.


Dr. Öğr. Üyesi Özlem Gencer Çıtak


1 Kültürlerarası iletişimde dil kullanımını, söz edimlerinin kullanıldıkları bağlamları ve kişilerarası iletişimde bireylerin bu bağlamları karşılıklı olarak nasıl yorumladıklarını değerlendirebilme becerisi.
2 Söz edimlerinin belirli bir bağlam içinde nasıl kullanıldığını ve buna etki eden unsurları edimdilbilimsel bir bakış açısıyla çözümleyebilme.
3 Dilin kullanımı sürecinde ortaya çıkan sosyolojik, psikolojik, kültürel ve yapısal bağlamları edimdilbilimsel bir yaklaşımla yorumlayabilme yeteneği.
4 Dilsel iletişim için gerekli olan kriterleri kavrayabilme ve toplumsal alanda dilsel iletişimin nasıl yapılandırılması gerektiğini belirleyebilme.
5 Dilin psikolojik, toplumsal ve edimsel boyutlarını söylem çözümlemesi yaparak inceleyebilme.
6 Edimdilbilimin yabancı dil edinimi üzerine olan etkilerini, temel işlevini ve geliştirdiği farklı yaklaşımları kavrama ve kullanma becerisi.
7 Söz edimi ve bunların farklı çeşitlerini inceleyebilme.
8 Dilsel iletileri günlük yaşamda karşılaşılan çeşitli dilsel davranış örnekleri üzerinde göstererek açıklayabilme.
9 Televizyonda çıkan haberler, hukuk dili, yemek tarifleri ve çocuk oyunlarına ilişkin örnekler temel alınarak akademik anlamda özgün metinler hazırlayabilme ve sunabilme.
10 Belirli bir dil sistemi içerisinde kullanılan söylemleri oluşturan dilsel öğeleri çevresel, sosyal ve kültürel faktörleri göz önünde bulundurarak da yorumlayabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Edimdilbilimin temel kavramlarının öğrenilmesi. Austin ve Searl’ün Söz-Eylem Kuramının incelenmesi. Söz edimi ve bunların farklı çeşitlerini incelenmesi. Dilsel iletilerin çeşitli dilsel davranış örnekleriyle açıklanması. Dilsel iletileri oluşturan anlamsal, yapısal, kültürel ve çevresel faktörlerin belirlenmesi. Habermas’ın kuramı bağlamında söylem analizi. Edimdilbilimsel dil evrensellerinin incelenmesi.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin amacının ve içeriğinin tanıtılması
2 Edimdilbilim ve kullanım alanları hakkında temel bilgi.
3 Edimdilbilimsel kuramlar ve araştırmalar.
4 Sosyal bir olgu olarak edimdilbilim.
5 Austin ve Searl’ün Söz-Eylem kuramı.
6 Söz edimi.
7 Dilsel iletiler ve kullanım şekilleri
8 Arasınav
9 Dilsel iletileri oluşturan anlamsal, yapısal, kültürel ve çevresel faktörler
10 Edimdilbilim ve Yabancı dil Edinimi
11 Edimdilbilimsel dil evrenselleri.
12 Habermas ve Söylem.
13 Öğrencilerin Sunumları.
14 Öğrencilerin Sunumları.
15 Öğrencilerin Sunumları.
16 Final Sınavı

DERS KİTABI: Austin, J. L.: Zur Theorie der Sprechakte Searl, J. R.: Sprechakte. Ein sprachphilosophischer Essay Stephen C. Levinson: Pragmatik. Jörg Meibauer: Pragmatik. Zweite verbesserte Auflage.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 40
Proje Hazırlama 1 30
Proje Sunma 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 16 3 48
Uygulama/Pratik 5 3 15
Tartışma 5 2 10
Proje Hazırlama 1 16 16
Proje Sunma 1 2 2
Makale Yazma 3 3 9
Makale Kritik Etme 3 3 9
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 25 25
Toplam İş Yükü (saat) 183

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 5 2
ÖÇ 2 5 2 5
ÖÇ 3 5 5
ÖÇ 4 5 4
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6 5 4 3 4
ÖÇ 7 4 3
ÖÇ 8 5
ÖÇ 9 5
ÖÇ 10 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek