Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201015662022 | Erasmus+BIP Dersi II | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Almanca
Bu ders Erasmus+ BIP (Karma Yoğun Program) kapsamında sunulmak da olup Almanya Paderborn Üniversitesi ile Yunanistan Atina Üniversitesi işbirliğiyle ortak yürütülecektir. Dersin amacı Edebiyat ve Ekoloji başlığı altında edebiyat ve ekoloji ilişkisini ele almaktadır. Bu bağlamda doğa, kültür ve insan ilişkisi ve bu ilişkinin Batı geleneğinde ne şekilde ele alındığı sorusundan hareketle bilhassa 21. yüzyılın temel sorunu olan küresel çevre ve iklim krizi bağlamında edebiyatın toplumsal rolü üzerinde durulacaktır. Edebiyatın hangi bakımlardan insanoğlunun doğa ile kurduğu ilişkiye dair bilgi verdiğini ve bu ilişkiyi ne şekilde yansıttığı dersin temel soruları arasında yer almaktadır. Bir söylem şekli olarak edebiyat kültürel sistem ve dinamiklerin doğa üzerindeki olumsuz tarafları yansıtmakla kalmayıp, bunları aynı zamanda ifade ederek alternatif çözümlerin üretilmesi için bakış açıları sunabilmektedir. Konu bakımından belirli temalar Alman edebiyatında öne çıkmaktadır. Derste Avusturyalı yazar Christoph Ransmayr tarafından kaleme alınan “Die Schrecken des Eises und der Finsternis” isimli romanından yola çıkarak su ve buz metaforunun insanoğlunun dünya üzerindeki etkilerinin yansıma aracı olarak karşımıza çıkması söz konusudur. Eserin eleştirel kuram ışığında doğadan uzaklaşma ve sanayi toplumuna yönelik oluşturduğu karşıt söylem analizin merkezinde olacaktır.
Prof. Dr. Saniye Uysal Ünalan
1 | Edebiyatın insan-toplum, insan-kültür ve insan-doğa ilişkisine dair bilgi verme potansiyelini kavrayabilme, |
2 | Küresel iklim ve çevre krizi bağlamında edebiyatın rolünü kavrayabilme, |
3 | Edebiyat kuramı olarak ekoeleştiri kuramına dair bilgi sahibi olma ve bu kuram bağlamında ortaya çıkan yaklaşımlarla edebi eserleri inceleyebilme |
4 | Almanya’da ve Alman edebiyatına yönelik ekoeleştirel kuramın tarihsel gelişimini ve güncelliğini kavrayabilme |
5 | Kuramsal ve yöntemsel bakımdan edebi eserlere nitelikli yaklaşabilme ve inceleyebilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Edebiyat ve edebiyat kuram; Edebiyat ve ekoloji kuramı; Almanya’da ekoloji kuramı; Kültürel ekoloji ve edebiyat; Eleştirel kuram; Christoph Ransmayr’ın “Die Schrecken des Eises und der Finsternis” eserinin konu bağlamında incelenmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | ||
2 | Edebiyat – kuram – ekoeleştirel kuram & Almanya’da ekoeleştirel kuram (Axel Goodbody) | ||
3 | Aydınlanmanın Diyalektiğine Giriş – Eleştirel Kuram | ||
4 | Aydınlanmanın Diyalektiğine Giriş – Eleştirel Kuram | ||
5 | Zoom-Toplantısı (Karma Dönem): Aydınlanmanın Diyalektiği ve Ekoeleştiri | ||
6 | Zoom-Toplantısı (Karma Dönem): Habitat nedir? E. O. Wilson: “Die Hälfte der Erde. Ein Planet kämpft um sein Leben” değerlendirmesi | ||
7 | Christoph Ransmayr: “Die Schrecken des Eises und der Finsternis” – Romanın ekoeleştirel okuması | ||
8 | Zoom-Toplantısı (Karma Dönem): Ilija Trojanow’un “EisTau” eserinde iklim değişiminin poetikası Vize Ödevi - Teslimi | ||
9 | Christoph Ransmayr’ın “Die Schrecken des Eises und der Finsternis” romanında insan-doğa ilişkisi | ||
10 | Zoom-Toplantısı (Karma Dönem): Martin Seel: “Doğanın Estetiği” - değerlendirme | ||
11 | Zoom Toplantısı (Karma Dönem): Christoph Ransmayr’ın “Die Schrecken des Eises und der Finsternis” romanında su elementi | ||
12 | Paderborn Üniversitesinde hareketlilik dönemi: Ekofeminist kuram ve öğrenci sunumları | ||
13 | Christoph Ransmayr’ın “Die Schrecken des Eises und der Finsternis” | ||
14 | Christoph Ransmayr’ın “Die Schrecken des Eises und der Finsternis” | ||
15 | Dersin değerlendirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
1. Böhme, Hartmut: “Umriss einer Kulturgeschichte des Wassers. Eine Einführung”. In: Ders. (Hg.): Kulturgeschichte des Wassers. Frankfurt a. M., S. 7-42. 1988. 2. Dürbeck, Gabriele / Stobbe, Urte (Hg.): Ecocriticism. Eine Einführung. Köln u. a. 2015. 3. Horkheimer, Max / Adorno, Theodor W.: Dialektik der Aufklärung. Philosophische Fragmente. Frankfurt a. M. 2006. 4. Ransmayr, Christoph: Die Schrecken des Eises und der Finsternis. Frankfurt a. M. 2001. 5. Zapf, Hubert: Literatur als kulturelle Ökologie. Zur kulturellen Funktion imaginativer Texte an Beispielen des amerikanischen Romans. Tübingen 2002.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Tartışma | 4 | 2 | 8 |
Proje Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje Sunma | 1 | 4 | 4 |
Bireysel Çalışma | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 16 | 16 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü (saat) | 188 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |