GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201065262014 Etnoarkeoloji Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Etnoarkeoloji, arkeolojik araştırmalarda kullanılan alt disiplinlerden biridir. Günümüzde devam eden birçok gelenek, geçmişin açıklamasında önemli bakış açıları sağlamaktadır. Bu dersin amacı, etnografik araştırmaların, arkeolojik verilerin yorumlanmasındaki önemini ortaya koymaktır.


Yard. Doç. Dr. Aylin Ü. Erdem


1 Etnoarkeolojik bakış açısının, arkeolojik çalışmalardaki önemini kavrayabilme
2 Etnografik araştırma yöntemlerini tartışabilme
3 Etnografik ve arkeolojik verilerden yola çıkarak ne tür arkeolojik çıkarımlar yapılabileceğini değerlendirebilme
4 Bağımsız olarak herhangi bir köyde etnografik araştırma yapabilme


Yok


Yok


Etnoarkeoloji, günümüz toplumlarına ait geleneklerin incelenerek, antik dönem yaşam tarzlarının kurgulanmasında arkeologlara yardımcı olan yöntemdir. Bu derste etnografik araştırmaların geçmişin anlaşılmasında nasıl kullanılabileceği veya arkeologların yaşayan bir sürecin materyal kültürünü nasıl çalışması gerektiği gibi konular üzerinden, etnografi ve arkeoloji arasındaki ilişkiler ele alınacaktır. Bu ders kapsamında ilk olarak etnoarkeolojinin tanımı, kapsamı ve yöntemleri üzerinde durulacaktır. Daha sonra belirli bölgelerde yapılmış olan örnek çalışmalar üzerinde durulacaktır. Bu çerçevede özellikle Anadolu ve İran gibi Yakındoğu’nun çeşitli bölgelerinde yapılmış etnoarkeolojik araştırmalar ele alınacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş: Dersin tanımı ve kapsamı
2 Etnoarkeolojinin tanımı, içeriği ve ortaya çıkışı
3 Hane Arkeolojisi
4 Etnografik araştırma yöntemleri
5 Mimari
6 Ekonomik Geçim Şekli
7 Sosyal Organizasyon
8 Ara Sınav
9 İnanç Sistemi
10 Örnek Etnoarkeoloji Çalışması: Van-Ayanis Köyü
11 Van-Ayanis Köyü Mimarisi ve arkeolojik çıkarımlar
12 Van-Ayanis Köyü tarımsal üretim şablonları ve arkeolojik çıkarımlar
13 Van-Ayanis Köyü hayvansal üretim şablonları ve arkeolojik çıkarımlar
14 Van-Ayanis Köyü depolama yöntemleri ve arkeolojik çıkarımlar
15 Van-Ayanis Köyü sosyal yapı, inanç sistemi ve arkeolojik çıkarımlar
16 Final Sınavı

DAVİD, N., KRAMER, C., Ethnoarchaeology In Action, Cambridge World Archaeology, Cambridge, (2001). KRAMER, C., Village Ethnoarchaeoloji, Rural İran in Archaeological Perspective, London, (1982). TAKAOĞLU, T., Ethnoarchaeological Investigations In Rural Anatolia, Volume:1, Ege Yayınları, İstanbul, (2004). TAKAOĞLU, T., Ethnoarchaeological Investigations In Rural Anatolia, Volume:3, Ege Yayınları, İstanbul, (2006). TAKAOĞLU, T., Ethnoarchaeological Investigations In Rural Anatolia, Volume:4, Ege Yayınları, İstanbul, (2007). LONDON, G., “Ethnoarchaeology and interpretation”, in Near Eastern Archaeology 63, 2000:2-8.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 10 3 30
Proje Hazırlama 1 5 5
Proje Sunma 1 2 2
Seminer 1 2 2
Makale Kritik Etme 8 2 16
Bireysel Çalışma 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 6 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 7 7
Okuma 8 3 24
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 4 3 5 3 4
ÖÇ 2 3 5 4 4
ÖÇ 3 4 5 4
ÖÇ 4 5 4 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek