GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201095382016 Uluslararası Göç Kuramları Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Uluslararası göç tiplerinin tanımlanması, göçün değişen anlamı ve göç kuramlarını tanımak ve göç kuramlarına eleştirel bir bakış kazandırmaktır.


Prof. Dr. Mustafa MUTLUER


1 1- Göç kavramı ve göç tiplerini öğrenmek 2- Göçün değişen anlamını kavramak 3- Göç kuramlarını öğrenmek 4- Göç kuramlarına eleştirel bir bakış açısı kazandırma becerisi kazanmak



Yok


Ders kapsamında değişen göç kavramını tanımlanacak, uluslararası göç kuramları değerlendirilerek bu kuramlar eleştirel bir bakış altında irdelenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Çağdaş Göçler: Genel Eğilimler
2 Göç Sürecinin Açıklanması ve göçün değişen anlamı
3 Göç kuramlarının başlangıcı (Ravanstein’in göç kanunları/1885-1889)
4 Neoklasık göç kuramlarına genel bir bakış
5 Neoklasik ekonominin makro, mikro ve yeni ekonomi kuramı
6 İkiye Bölünmüş emek piyasası kuramı
7 İtme-Çekme kuramı (Lee kuramı/1966)
8 Ara sınav
9 Hereketliliğin Dönüşümü Teorisi (Zelinsky kuramı /1970)
10 Kesişen fırsatlar (Stouffer/1940) ve Kümülatif nedensellik kuramı(Massey/1999)
11 İlişkiler Ağı Kuramı (Castells/1989,Taylor,Massey)
12 Göç Sistemleri Kuramı (Zlotnik/1992, Castles1993, Miller/1998)
13 Dünya Sistemleri/Merkez Çevre Kuramı (Wallerstein/2003, Castells/1989)
14 Transkontinental Alanlar/Ulusaşırı Alanlar Kuramı(Portes/1996)
15 Göç kuramlarının genel değerlendirilmesi ve tartışma
16 Final sınavı

• ABADAN-UNAT, N., (2002) Bitmeyen Göç, Konuk İşçilikten Ulus Ütesi Yurttaşlığa, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-30, İstanbul. • CASTLES, Stephen/MILLER, Mark j. (2008), Göçler Çağı, Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. • MUTLUER, Mustafa (2003), Uluslararası Göçler ve Türkiye, Çantay Kitabevi, İstanbul. • SÜDAŞ, İlkay (2012), Avrupa ülkelerinden Türkiye’nin batı kıyılarına yönelik göçler: Marmaris, Kuşadası ve Ayvalık ilçelerinde karşılaştırmalı bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi), E.Ü. Sosyal bilimler Enstitüsü, İzmir. • SÜDAŞ, İlkay/MUTLUER, Mustafa (2010), Daha iyi bir hayata doğru: “yaşam biçimi göçü”, Ege Coğrafya Dergisi, 19/1, s.31-47, İzmir • TEKELİ, İlhan (2008), Göç ve Ötesi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. • THOMAS, Faist (2003), Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar, Bağlam Yayınları:208, İstanbul. • TUNA, Muammer/Özbek, ÇAĞLAR (2012), Yerlileşen Yabancılar, Güney Ege Bölgesi’nde Göç, Yurttaşlık ve Kimliğin Dönüşümü, Ankara


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 4 6 24
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 6 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 6 6
Okuma 14 6 84
Rapor 1 4 4
Ev Ödevi 4 6 24
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek