GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201165342015 Postcolonial Studies Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


İngilizce


Bu yüksek lisans dersinin amacı öğrencilere Postkolonyal yazın kuramı ve edebiyatını tanıtmak ve onlara eski İngiliz sömürge yazarlarının yapıtlarını keşfetmeleri için olanak sağlamaktır. Böylelikle öğrenciler farklı türlerde ortaya çıkan yaklaşımlara olduğu kadar, Postkolonyal yazın kuramı ve edebiyatı ile ilgili bir farkındalık geliştirecekler ve söz konusu metinleri eleştirel bir bakış açısından tartışacaklardır. Ders kapsamında tartışılacak yapıtlar arasında Joseph Conrad’ın Heart of Darkness, Achebe’nin Things Fall Apart, Roy’un The God of Small Things, Emecheta’nın Head Above Water, Phillips’in The Final Passage ve Rushdie’nin “The Perforated Sheet” gibi yapıtları yer almaktadır.


Prof. Dr. Rezzan Silkü


1 Öğrencilerin Postkolonyal Edebiyat ve Yazın Kuramı konusunda ileri seviyede bilgiye sahip olabilmeleri.
2 Bilgi edinmede çeşitli araştırma yöntemlerini kullanabilmeleri ve bu yöntemlerden Postkolonyal Edebiyatlardan seçilen metinlerin çözümlenmesinde etkin bir şekilde yararlanabilmeleri.
3 Postkolonyal Edebiyatlar konusunda özgün tezler üretmede eleştirel ve bağımsız düşünebilme yetisine sahip olabilmeleri
4 Postkolonyal Dönem edebi ve kültürel metinlerinin çözümlenmesinde disiplinler arası ve karşılaştırmalı yaklaşımlardan yararlanabilmeleri
5 Postkolonyal Edebiyatlar konusunda tartışmaya dayalı, akademik ödevler hazırlayabilmeleri
6 Postkolonyal Edebiyatlar ile ilgili herhangi bir konuda araştırma ve sözlü sunum yapabilmeleri.
7 Kültür, toplumsal cinsiyet, ırk ve sınıf farklılıkları ile ilgili farkındalık geliştirerek, sorgulayıcı bir dünya görüşüne sahip olabilmeleri.
8


Yok


Yok


Sömürge ve Sömürge sonrası söylemi, Sömürge sonrası yazını, kuramı ve eleştirisi ve söz konusu eleştirinin edebi yapıtlardaki yansımaları, Ulus ve anlatı, Melezlik, kimlik ve ambivalans, Toplumsal cinsiyet, sınıf ve ırk, Siyah İngiliz yazını, Sömürge sonrası yazını edebi türleri ve değerlendirilmeleri, Eleştirel okuma, tartışma, sunum ve araştırma ödevi hazırlama.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve içeriği
2 Sömürgecilik sonrası (Postkolonyal) edebiyat çalışmalarında temel kavramlara giriş
3 Oryantalizm ve sömürgeci söylem
4 Sömürgeci söylem ve edebi metinlerdeki yansımaları: Joseph Conrad’ın Karanlığın Yüreği (Heart of Darkness)
5 Postkolonyalizm ve Postkolonyal yazın eleştirisi
6 Ulus ve Anlatı
7 Conrad’dan Achebe’nin Afrikası’na: Things Fall Apart
8 Makale yazma (Vize)
9 Hibridite (Melezlik): Salman Rushdie’nin “Delikli Çarşaf”ı
10 Taklitçilik ve Ambivalans
11 Postkolonyalizm ve Feminizm
12 Toplumsal Cinsiyet, Sınıf ve Irk
13 Siyah İngiliz Kadın Yazını
14 Diyaspora
15 Postkolonyal Otobiyografi
16 Makale yazma (Final)

Temel Kaynaklar: Achebe, Chinua. Things Fall Apart, (New York:Anchor Books), 1959. Conrad, Joseph. Heart of Darkness. (London: Penguin Boks), 1994. Emecheta, Buchi. Head Above Water: An Autobiography. (Oxford: Heinemann Educational Publishers), 1994. Naipul, V.S. The Mimic Men. (London: Penguin), 1967. Nwapa, Flora. Efuru. (Oxford: Heinemann), 1978. Phillips, Caryl. The Final Passage. (London: Faber&Faber). 1988. Riley, Joan. The Unbelonging. (London: The Women’s Press), 1988. Roy, Arundhati. The God of Small Things, (London: Flamingo), 1997. Rushdie, Salman. “The Perforated Sheet.” The Vintage Book of Indian Writing: 1947-1997. Eds. Salman Rushdie and Elizabeth West. (London: Vintage), 1997. pp. 163-181. Yardımcı Kaynaklar: Achebe, Chinua (ed.). Hopes and Impediments: Selected Essays, (New York: Doubleday), 1989. Ashcroft, Bill, Gareth Griffiths, Helen Tiffin. Key concepts in Post-colonial Studies. (London: Routledge), 1998. ________. The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-colonial Literatures. (London: Routledge), 1989. Barry, Peter. Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. (Manchester: Manchester University Press), 1995. Bhabha, Homi K. “Cultural Diversity and Cultural Differences.” Post-colonial Studies Reader. Ed. Bill Ashcroft, G. Griffiths, H. Tiffin, (London: Routledge), 2002. pp. 206-209. ________ (ed.) Nation and Narration. (London: Routledge), 1999. ________. The Location of Culture. (London: Routledge), 1994. Bromley, Roger. Narratives for a New Belonging: Diasporic Cultural Fictions. (Edinburgh: Edinburgh University Press), pp. 1-16. Davies, Carol Boyce. “Introduction.” Black Women, Writing and Identity: Migrations of the Subject. (London: Routledge). 1994. pp. 1-37. Fanon, Frantz. “On National Culture” Post-colonial Studies Reader. Ed. Bill Ashcroft, G. Griffiths, H. Tiffin, (London: Routledge), 2002. pp. 153-157. _________. “The Fact of Blackness.” Post-colonial Studies Reader. Ed. Bill Ashcroft, G. Griffiths, H. Tiffin, (London: Routledge), 2002. pp. 323-326. Innes, C.L. The Cambridge Introduction to Postcolonial Literatures in English, (Cambridge: Cambridge UP), 2007. Katrak, Ketu H. “Decolonizing Culture: Toward a Theory of postcolonial Texts.” Post-colonial Studies Reader. Ed. Bill Ashcroft, G. Griffiths, H. Tiffin, (London: Routledge), 2002. pp. 255-258. _________. “Postcolonial Women Writers and Feminisms,” New National and Post-colonial Literatures: An Introduction. Ed. Bruce King (Oxford: Oxford University Press), 2000. pp. 230-244. Loomba, Ania. Colonialism/ Postcolonialism, (London: Routledge), 1998. McLeod, John. Beginning Postcolonialism. (Manchester: Manchester University Press), 2000. Minh-ha, Trinh T. “Writing Postcoloniality and Feminism.” Post-colonial Studies Reader. Ed. Bill Ashcroft, G. Griffiths, H. Tiffin, (London: Routledge), 2002. pp. 264-268.Said Edward. Culture and Imperialism. (London: Vintage), 1994. Mohanty, Chandra Talpade. “Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses.” Post-colonial Studies Reader. Ed. Bill Ashcroft, G. Griffiths, H. Tiffin, (London: Routledge), 2002. pp.259-263. Okafor, Clement Abiezem. “Joseph Conrad and Chinua Achebe: Two Antipodal Portraits of Africa” Journal of Black Studies, Vol. 19, No.1 (Sep., 1988), 17-28. http://www.jstor.org/stable/2784422. 17.02.2006 Petersen, Kirsten Holst. “First Things First: Problems of a Feminist Approach to African Literature.” Post-colonial Studies Reader. Ed. Bill Ashcroft, G. Griffiths, H. Tiffin, (London: Routledge), 2002. pp. 251-254. Phillips, Caryl. “Conclusion.” A New World Order: Essays. (New York: Vintage), 2002. pp. 303-309. __________. “Orientalism” Post-colonial Studies Reader. Ed. Bill Ashcroft, G. Griffiths, H. Tiffin, (London: Routledge), 2002. pp. 87-91. Spivak, Gayatri Chakravorty. “Three Women’s Texts and Circumsfession.” Postcolonialism and Autobiography. Eds. Alfred Hornung& Ernstpeter Ruhe. (Amsterdam: Rodopi). 1998. pp. 7-22.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 3 5 15
Rapor Sunma 1 9 9
Makale Yazma 2 15 30
Bireysel Çalışma 3 4 12
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 190

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 5 4 4
ÖÇ 2 4 4 5
ÖÇ 3 5 4
ÖÇ 4 3 5 4
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6 4 5
ÖÇ 7 4 5 4
ÖÇ 8 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek