GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201165252024 Children's Fantasy Literature Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans


İngilizce


Course Aims: Exploration of Contemporary Children's Fantasy: To provide students with an in-depth exploration of contemporary children's fantasy literature, including an understanding of its themes, trends, and cultural relevance. Critical Analysis Skills: To develop students' critical analysis skills, enabling them to dissect and evaluate children's fantasy literature from a scholarly perspective. Socio-Cultural Context: To examine the socio-cultural contexts that underpin modern children's fantasy narratives, fostering an awareness of how these stories reflect and respond to societal changes. Understanding Tween Material: To specifically engage with pre-teen, or tween, material and gain insights into how these narratives address the unique challenges and interests of this age group. Literary and Academic Enrichment: To enrich students' understanding of the genre and provide them with the tools to engage in academic discourse about contemporary children's fantasy literature.


Doç. Dr. Züleyha Çetiner Öktem


1 Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler listelenen kazanımları edinecektir: Çağdaş çocuk fantastik edebiyatını bilimsel bir bakış açısıyla analiz edip eleştirebilme
2 Fantastik çocuk edebiyatında tekrarlanan temaları, motifleri ve edebi teknikleri belirleyebilecek ve tartışabilecek.
3 Çağdaş fantastik çocuk edebiyatını şekillendiren sosyo-kültürel etkileri değerlendirebilme
4 Ergenlik öncesi edebiyatın zorlukları ve karmaşıklıklarını anlamanın yanı sıra, bu türün genç okuyucular için önemini kavrayabilme
5 Tür hakkında düşünceli ve bilgili tartışmalara katılıp, fantastik çocuk edebiyatını çevreleyen akademik söylemlere katkıda bulunabilme
6 Fantastik çocuk edebiyatının hem genç okuyucular hem de genel toplum üzerindeki kalitesini ve etkisini değerlendirip eleştirel düşünme becerilerini edinebilme
7 Çağdaş fantastik çocuk edebiyatıyla ilgili bağımsız araştırma projeleri geliştirebilme ve sunabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


This course offers an in-depth exploration of contemporary children's fantasy literature. While discussing the most influential works within the genre, we will also be scrutinising contemporary works through a more critical and scholarly lens. We will investigate themes, character development, and the socio-cultural contexts that underpin modern children's fantasy through rigorous academic inquiry. Focusing on pre-teen, or tween, material, we will gain a profound understanding of how these narratives navigate difficult middles.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Fantastik Çocuk Edebiyatına Giriş Genel Tartışma, Soru-Cevap
2 Analitik ve Teorik Tartışmalar Lewis Carroll’s Alice Books, J. M. Barrie’s Peter Pan, Roald Dahl’s Charlie & the Chocalate Factory, L. Frank Baum’s The Wizard of Oz, J.R.R. Tolkien’s The Hobbit, C.S. Lewis’ The Chronicles of Narnia, Richard Adams’ Watership Down, Diana Wynne Jones’ Howl’s Moving Castle, Phillip Pullman’s His Dark Materials, J.K. Rowlings’ Harry Potter series Tartışma, Soru-Cevap Genel araştırma
3 The Wierd World of Dr. Seuss (1904-1991) ~ for Ages 7-9 Discussions especially on Green Eggs and Ham, One Fish Two Fish Red Fish Blue Fish, Fox in Socks, The Cat in the Hat, The Lorax, Horton Hears a Who Tartışma, Soru-Cevap Araştırma ve Okuma
4 Worldbuilding, Friendship, and Loss ~ Age 10 Katherine Paterson, Bridge to Terabithia (1977) Tartışma, Soru-Cevap Araştırma, Okuma
5 Two Distinct Realities ~ Age 12 Eoin Colfer, Artemis Fowl (2001) Tartışma, Soru-Cevap Araştırma, Okuma
6 Araştırma Haftası
7 Ara Sınav: Araştırma Makalesi teslimi
8 Portal Fantasy ~ Age 11 Neil Gaiman, Coraline (2002) Tartışma, Soru-Cevap Araştırma, Okuma
9 Beyond the Veil(s) ~ Age 9 Terry Pratchett, The Wee Free Men (2003) Tartışma, Soru-Cevap Araştırma, Okuma
10 “I don’t think we’re in London anymore” ~ Age 11 Jeanette Winterson, Tanglewreck (2006) Tartışma, Soru-Cevap Araştırma, Okuma
11 Blurred Lines ~ Age 0-15 Neil Gaiman, The Graveyard Book (2008) & Wrap-Up Discussions Tartışma, Soru-Cevap Araştırma, Okuma
12 Bireysel Konsültasyon Araştırma
13 Proposal, Tentative Outline, and Annotated Bibliography for Final Bireysel Çalışma Araştırma
14 Proposal, Tentative Outline, and Annotated Bibliography for Final Bireysel Çalışma Araştırma
15 Final Araştırma Makalesi teslimi

Paterson, Katherine. Bridge to Terabithia. Puffin, (1977) 2015. Colfer, Eoin. Artemis Fowl. Hyperion, 2001. Gaiman, Neil. Coraline. Bloomsbury, (2002) 2003. Pratchett, Terry. The Wee Free Men. Corgi, (2003) 2004. Winterson, Jeanette. Tanglewreck. Bloomsbury, (2006) 2009. Gaiman, Neil. The Graveyard Book. Bloomsbury, 2008. A story of a boy raised by ghosts in a cemetery, exploring themes of life, death, and identity. Yardımcı Kaynaklar: Attebery, Brian. Strategies of Fantasy. Indiana UP, 1992. Attebery, Brian. Stories about Stories: Fantasy and the Remaking of Myth. Oxford UP, 2014. James, Edward and Farah Mendlesohn (eds). The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge UP, 2012. Hunt, Peter (ed.). Understanding Children’s Literature. Routledge, (1999) 2005. Hunt, Peter and Millicent Lenz. Alternative Worlds in Fantasy Fiction. Continuum, (2001) 2003. Levy, Michael and Farah Mendlesohn. Children’s Fantasy Literature: An Introduction. Cambridge UP, 2016. Mendlesohn, Farah. Rhetorics of Fantasy. Wesleyan UP, 2008. Mendlesohn, Farah and Edward James. A Short History of Fantasy. Libri Publishing, (2009) 2012. Reynolds, Kimberley. Children’s Literature: A Very Short Introduction. Oxford UP, 2011. Makaleler: "Friendship and Imagination in 'Bridge to Terabithia'" by Julie Pfeiffer (The Lion and the Unicorn, 2005) - An analysis of the themes of friendship and imagination in Katherine Paterson's novel. "Eoin Colfer's 'Artemis Fowl' Series: A Postmodern Analysis of the Heroic Figure" by Nils Oluf Corneliussen (Children's Literature in Education, 2012) - An examination of the anti-heroic protagonist in the Artemis Fowl series. "The Haunting Realities of 'Coraline'" by Ann Gordon (The Looking Glass: New Perspectives on Children's Literature, 2009) - An exploration of the eerie and unsettling aspects of Neil Gaiman's "Coraline." "An Exploration of 'The Wee Free Men' as a Coming-of-Age Tale" by Timothy M. Wisniewski (Journal of the Fantastic in the Arts, 2011) - An analysis of the coming-of-age elements in Terry Pratchett's "The Wee Free Men." "Time, Technology, and Text: Temporal Mechanics in Jeanette Winterson's 'Tanglewreck'" by Elizabeth Russell (Children's Literature Association Quarterly, 2010) - A discussion of the themes of time and technology in Jeanette Winterson's novel. "The Graveyard Book: A Meditation on Life, Death, and Coming of Age" by Carrie Anne Platt (Jeunesse: Young People, Texts, Cultures, 2010) - An examination of the themes of life, death, and identity in Neil Gaiman's "The Graveyard Book."



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Derse Katılım 1 40
Seminer 1 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Makale Yazma 1 60
Bireysel Çalışma 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 10 3 30
Alan Çalışması 12 5 60
Makale Yazma 2 8 16
Makale Kritik Etme 9 3 27
Bireysel Çalışma 14 5 70
Okuma 6 8 48
Toplam İş Yükü (saat) 251

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 5 4 4 4 4
ÖÇ 2 4 5 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 3 4 5
ÖÇ 5 5 4 5 4
ÖÇ 6 5
ÖÇ 7 5 5 5 3 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek