Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201335362017 | Araştırma Teknikleri ve Etik | Ders | 1 | 2 | 3,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilere sosyal bilimler alanında araştırma sürecinin temel ilkelerini, yöntemlerini ve etik kurallarını öğrencilere kazandırmaktır. Öğrenciler, bilimsel bir çalışmanın (tez, kitap, makale, bildiri) konusunun tespiti, başlığının belirlenmesi ve kronolojik, coğrafi veya tematik olarak sınırlarının çizilmesi, tespit edilen konu hakkında veri toplama ve analiz etme becerilerini geliştirirken; araştırma sürecinde karşılaşılabilecek etik sorunları tanıma ve çözüm üretme konusunda bilinç kazanırlar.
Prof. Dr. Yusuf AYÖNÜ
1 | Sosyal bilimlerde kullanılan temel araştırma yöntemlerini (nicel, nitel, karma yöntemler) tanımlayabilme. |
2 | Bir araştırma problemi belirleyip buna uygun hipotez ve araştırma soruları geliştirebilme. |
3 | Araştırma tasarımı oluşturabilme ve uygun veri toplama tekniklerini seçebilme. |
4 | Toplanan verileri analiz edebilme ve sonuçları bilimsel bir biçimde yorumlayabilme |
5 | Akademik kaynakları doğru biçimde kullanarak etik kurallara uygun biçimde alıntı yapabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
-
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın tanımı, önemi, sosyal bilimlerdeki yeri | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
2 | Bilimsel araştırmanın türüne göre (tez, kitap, makale, bildiri) içeriğinin ve sınırlarının belirlenmesi | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
3 | Problem tanımı, araştırma soruları, hipotez kurma teknikleri | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
4 | Akademik kaynaklara erişim | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
5 | Kaynak tenkidi ve kullanımı | Kaynak tenkidi ve kullanımı | |
6 | Araştırma Planı hazırlama | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
7 | Doğru alıntılama ve kaynakça oluşturma | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Bilimsel dürüstlük, gizlilik, onam alma, etik kurullar | ||
10 | Gerçek vakalar üzerinden etik ihlallerin incelenmesi | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
11 | Türkiye’den akademik etik ihlalleri üzerine tartışmalar | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
12 | Sonuçların bilimsel biçimde sunulması | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
13 | Poster hazırlama, sözlü sunum, akademik yazım kuralları | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
14 | Bilimsel bilginin kamusal alanda paylaşımı (popüler bilim yazımı) | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
15 | Öğrenci projelerinin sunumu, geri bildirim ve değerlendirme | Teorik ders, okuma, anlatım ve tartışma | |
16 | Final sınavı |
1. Frankfort Chava -Nachmias & David Nachmias, Research Methods in the Social Sciences, Worth Publishers, 2014. 2. Ahmet Şimşek, Tarih Nasıl Yazılır Tarih Yazımı İçin Çağdaş Bir Metodoloji, Ankara 2020. 3. Ahmet Şimşek, Tarih İçin Metodoloji, Ankara 2022. 4. Ahmet Şimşek, Dünyada Tarihçilik, 2017. 5. Necati Cemaloğlu, Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Etik, 2020.
-
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 10 | 4 | 40 |
Bireysel Çalışma | 10 | 5 | 50 |
Toplam İş Yükü (saat) | 92 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 3 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 |