Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9203016132017 | Zaman Sosyolojisi ve Medya | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 7,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Dersin amacı, zaman, mekan, bellek ve iletişim arasındaki ilişkiyi zaman sosyolojisi literatürü bağlamında anlamlandırabilmek ve modernite ve kapitalizmin bu süreçteki dönüştürücü niteliğini sorgulayabilmektir.
Doç.Dr. Gökçen Başaran İnce
1 | Zaman ve mekan kavramlarını tanımlayabilme |
2 | Geçmiş temsillerinin birer sosyal inşa ürünü olduğunu kavrayabilme |
3 | Kitle iletişim araçlarının ortak bir geçmiş algısını oluşturan temel unsurlardan biri olduğunu kavrayabilme |
4 | Modernite, kapitalizm ve iletişim teknolojilerindeki dönüşümün zaman ve mekan algısını dönüştürme biçimlerini kavrayabilme |
Birinci Öğretim
yok
yok
Zaman ve mekan kavramları. Kolektif bellek kavramı. Kolektif bellek kavramına temel teorik yaklaşımlar. İletişim teknolojilerinin zaman ve mekan algısını dönüştürücü gücü. Modernite ve kapitalizmin bu süreçteki işlevi. Ulus-devlet ve zaman ve mekan algısının dönüşümü.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, dersin ve ders kaynaklarının tanıtımı | ||
2 | Kolektif bellek kavramına giriş, kavramın akademik ve toplumsal kullanımının yaygınlaşmasının nedenleri | ||
3 | Bir sosyal inşa ürünü olarak geçmiş: Sosyal gerçekliğin inşası ve geçmiş bilgisi | ||
4 | Tarih ve belleğin farkları Kolektif bellek kavramı ve türleri (otobiyografik, kültürel, sosyal bellek) | ||
5 | Kolektif bellek türleri (iletişimsel hafıza, kaydedici hafıza/işlevsel hafıza, yerel/kozmopolit hafıza, resmi hafıza/karşı hafıza, negatif hafıza | ||
6 | Belleğin sosyal çerçeveleri ve Bergson-Halbwachs karşıtlığında “zaman” tartışması | ||
7 | Halbwachs kavramsallaştırması ile “mekan ve bellek” | ||
8 | Lefebvre'de mekan kavramı: kapitalizm ve "soyut mekan" | ||
9 | Ulus-inşası ve ulusal bellek kavramı-I (Devlet-ulus/Staat-nation Kültür-Ulusu/Kultur-nation ayrımı, Asimilasyon ve Entegrasyon) | ||
10 | Ulus-inşası ve ulusal bellek-II (Ulus devletin resmi ideolojisi olarak milliyetçilik ve resmi/ulusal belleğin inşası) | ||
11 | Türk Ulusal Kimliğinin İnşasında Resmi Bellek Çalışmaları (Türk Tarih Tezi, Güneş Dil Teorisi) | ||
12 | Kitle İletişim Araçları ve Bellek İnşası | ||
13 | Ağ Toplumu ve dijital bellek-I | ||
14 | Dijital bellek ve yarattığı sorunlar: yapısal amnezi ve unutulma hakkı | ||
15 | Genel değerlendirme | ||
16 | final sınavı |
Connerton, Paul; Toplumlar Nasıl Anımsar?, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1996 Assmann, Jan; Kültürel Bellek Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1997 Halbwachs, M., Kolektif Hafıza, Heretik Yayınları, 2017 Halbwachs, M. Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri, Heretik Yay., 2017 Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Kemalizm (Cilt III), Milliyetçilik (Cilt IV), İslamcılık (Cilt VI) ve Liberalizm (Cilt VII), İletişim Yayınları. Traverso, E., Geçmişi Kullanma Kılavuzu, Versus Yay., 2009 Bilgin, N. Tarih ve Kolektif Bellek, Bağlam Yay., 2013 Bergson, H. Madde ve Bellek, Dost Yay., 2015
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 10 | 1 | 10 |
Tartışma | 5 | 1 | 5 |
Soru-Yanıt | 6 | 1 | 6 |
Makale Kritik Etme | 4 | 1 | 4 |
Bireysel Çalışma | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 5 | 50 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 4 | 40 |
Okuma | 10 | 3 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 197 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | |
ÖÇ 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |