GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9203025502022 Nitel Araştırma Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans



Bu dersin sonunda öğrenciler; nitel bir araştırmanın tasarlanması, uygulanması, yürütülmesi, sonuçlandırılması ve raporlaştırılması süreçlerini kavrayabileceklerdir.


Prof. Dr. Nahit Erdem Köker


1 Pozitivizm ve pozitivizm ötesi paradigmaların temel varsayımlarını tanıyabilme.
2 Nitel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramların anlam bilgisi.
3 Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini belirli ölçütlere göre karşılaştırabilme.
4 Nitel araştırma yaklaşımının özelliklerini ve temel aşamalarını tanıyabilme.
5 Nitel araştırma süreçlerinde araştırmacının rolünü açıklayabilme.
6 Nitel araştırmada bilimsel etik ilkeleri tanıyabilme.
7 Nitel araştırma desenlerini belli ölçütlere göre karşılaştırabilme.
8 Nitel araştırma tekniklerinin özelliklerini kavrayabilme.
9 Nitel araştırmada veri analiz süreçlerini kavrayabilme.
10 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirliğin sağlanabilmesi için alınabilecek önlemleri sıralayabilme.
11 Bir problem durumu için nitel bir araştırma önerisi oluşturabilme.
12 Yüksek lisans tezini nitel araştırma yöntemlerini kullanarak yürütmeye isteklilik.
13 Nitel araştırmanın önemini takdir ediş.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Pozitivist ve Pozitivizm ötesi paradigmaların varsayımları, Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması, Nitel Araştırma Yaklaşımı: Özellikleri ve Temel aşamaları, Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik, Nitel Araştırmada Etik ve Araştırmacı Davranışları, Nitel Araştırma Desenleri, Nitel Araştırmada yöntemlerinin [Görüşme, Gözlem ve Doküman Analizi (Belgesel Tarama)] Özellikleri, türleri ve ilkeleri, Nitel Araştırmada Veri Analizi, Nitel Araştırma Önerileri Nasıl Hazırlanır?, Nitel Araştırmaların Eğitime Uygulanması


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri
2 Pozitivist ve Pozitivizm ötesi paradigmalar
3 Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması research methods according to some criteria.
4 Nitel Araştırma Yaklaşımı: Özellikleri ve temel aşamaları
5 Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik
6 Nitel Araştırmada Etik ve Araştırmacı Davranışları
7 Nitel Araştırma Desenleri
8 Nitel Araştırma Desenleri
9 Görüşme: Özellikleri, türleri ve ilkeleri
10 Gözlem: Özellikleri, türleri ve ilkeleri
11 Doküman Analizi (Belgesel Tarama): Özellikleri ve ilkeleri
12 Veri Analizi
13 Veri Analizi
14 Nitel Bulguları Yazma
15 Nitel araştırma önerileri nasıl hazırlanır? Okuma- İnceleme [Maxwell, 1996 (VII. Bölüm ve EK-A)] Öğrenme Görevi: Nitel araştırma önerisi hazırlama.
16 Nitel Araştırmaların Eğitime Uygulanması

Barzun, J. ve Graff, H. F. (2001). Modern Araştırmacı. Ankara: TÜBİTAK Bogdan, R.C. ve Biklen, S.K. (1998). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. USA: Sage Publications. Day, R. A. (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Ankara: TÜBİTAK. Denzin, N. K. ve Lincoln, Y. S. (Eds) (1994). Handbookof Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Goetz, J. P. ve LeCompte, M. (1984). Etnography and Qualitative Design in Educational Research. Orlando: Academic Pres. Hall, G. M. (1998). Bilimsel Makale Yazımı (Çev: Hasan Doğruyol). Ankara: Nobel Yayıncılık. Heshuisus, L. (1996). From Positivism to Interpretivism and Beyond. New York: Teachers College Press. Kirk, J. ve Miller, M. (1986). Reliability and Validity in Qualitative Research. Beverly Hills, CA: Sage Publications. Lecompte, M. D. ve Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in etnographic research. Review of Educational Research, 52, 31-60. Marshall, C. ve Rossman, G.. (1995). Designing Qualitative Research. USA: Sage Publications. Maxwell, J. A. (1996). Qualitative Research Design: An interpretive approach. Thousand Oaks, California: Sage Publications. Miles B. M. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourceook. (2nd Ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications. Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. (2nd ed.). Newbury Park, California: Sage Publications. Patton, M. Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluations. Newbury Park, California: Sage Publications. Rossman, B. G. ve Rallis, F. S. (1998). Learning in the Field: An Introduction to Qualitative Reseach. Thousand Oaks, California: Sage Publications. Strauss, A. ve Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications. Wallerstein ve Diğerleri (2003). Gulbenkian Komisyonu Raporu Sosyal Bilimleri Açın: Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor (Çev.: Ş. Tekeli). İstanbul: Metis Yayınları. Yıldırım, Ali ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Yin, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. Applied Social research Methods Series. Thousand Oaks, California: Sage Publications.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Tartışma 11 1 11
Rapor Hazırlama 3 20 60
Rapor Sunma 1 10 10
Makale Kritik Etme 2 10 20
Bireysel Çalışma 6 5 30
Okuma 12 4 48
Toplam İş Yükü (saat) 179

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 5 5 5
ÖÇ 2 5 4 5
ÖÇ 3 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 4 5
ÖÇ 7 5 5 5
ÖÇ 8 4 5 5
ÖÇ 9 5 5 4
ÖÇ 10 5 4 5
ÖÇ 11 4 5 4
ÖÇ 12 5 5 5
ÖÇ 13 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek