Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9203025502022 | Nitel Araştırma | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin sonunda öğrenciler; nitel bir araştırmanın tasarlanması, uygulanması, yürütülmesi, sonuçlandırılması ve raporlaştırılması süreçlerini kavrayabileceklerdir.
Prof. Dr. Nahit Erdem Köker
1 | Pozitivizm ve pozitivizm ötesi paradigmaların temel varsayımlarını tanıyabilme. |
2 | Nitel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramların anlam bilgisi. |
3 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini belirli ölçütlere göre karşılaştırabilme. |
4 | Nitel araştırma yaklaşımının özelliklerini ve temel aşamalarını tanıyabilme. |
5 | Nitel araştırma süreçlerinde araştırmacının rolünü açıklayabilme. |
6 | Nitel araştırmada bilimsel etik ilkeleri tanıyabilme. |
7 | Nitel araştırma desenlerini belli ölçütlere göre karşılaştırabilme. |
8 | Nitel araştırma tekniklerinin özelliklerini kavrayabilme. |
9 | Nitel araştırmada veri analiz süreçlerini kavrayabilme. |
10 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirliğin sağlanabilmesi için alınabilecek önlemleri sıralayabilme. |
11 | Bir problem durumu için nitel bir araştırma önerisi oluşturabilme. |
12 | Yüksek lisans tezini nitel araştırma yöntemlerini kullanarak yürütmeye isteklilik. |
13 | Nitel araştırmanın önemini takdir ediş. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Pozitivist ve Pozitivizm ötesi paradigmaların varsayımları, Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması, Nitel Araştırma Yaklaşımı: Özellikleri ve Temel aşamaları, Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik, Nitel Araştırmada Etik ve Araştırmacı Davranışları, Nitel Araştırma Desenleri, Nitel Araştırmada yöntemlerinin [Görüşme, Gözlem ve Doküman Analizi (Belgesel Tarama)] Özellikleri, türleri ve ilkeleri, Nitel Araştırmada Veri Analizi, Nitel Araştırma Önerileri Nasıl Hazırlanır?, Nitel Araştırmaların Eğitime Uygulanması
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri | ||
2 | Pozitivist ve Pozitivizm ötesi paradigmalar | ||
3 | Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması research methods according to some criteria. | ||
4 | Nitel Araştırma Yaklaşımı: Özellikleri ve temel aşamaları | ||
5 | Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik | ||
6 | Nitel Araştırmada Etik ve Araştırmacı Davranışları | ||
7 | Nitel Araştırma Desenleri | ||
8 | Nitel Araştırma Desenleri | ||
9 | Görüşme: Özellikleri, türleri ve ilkeleri | ||
10 | Gözlem: Özellikleri, türleri ve ilkeleri | ||
11 | Doküman Analizi (Belgesel Tarama): Özellikleri ve ilkeleri | ||
12 | Veri Analizi | ||
13 | Veri Analizi | ||
14 | Nitel Bulguları Yazma | ||
15 | Nitel araştırma önerileri nasıl hazırlanır? Okuma- İnceleme [Maxwell, 1996 (VII. Bölüm ve EK-A)] Öğrenme Görevi: Nitel araştırma önerisi hazırlama. | ||
16 | Nitel Araştırmaların Eğitime Uygulanması |
Barzun, J. ve Graff, H. F. (2001). Modern Araştırmacı. Ankara: TÜBİTAK Bogdan, R.C. ve Biklen, S.K. (1998). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. USA: Sage Publications. Day, R. A. (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Ankara: TÜBİTAK. Denzin, N. K. ve Lincoln, Y. S. (Eds) (1994). Handbookof Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Goetz, J. P. ve LeCompte, M. (1984). Etnography and Qualitative Design in Educational Research. Orlando: Academic Pres. Hall, G. M. (1998). Bilimsel Makale Yazımı (Çev: Hasan Doğruyol). Ankara: Nobel Yayıncılık. Heshuisus, L. (1996). From Positivism to Interpretivism and Beyond. New York: Teachers College Press. Kirk, J. ve Miller, M. (1986). Reliability and Validity in Qualitative Research. Beverly Hills, CA: Sage Publications. Lecompte, M. D. ve Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in etnographic research. Review of Educational Research, 52, 31-60. Marshall, C. ve Rossman, G.. (1995). Designing Qualitative Research. USA: Sage Publications. Maxwell, J. A. (1996). Qualitative Research Design: An interpretive approach. Thousand Oaks, California: Sage Publications. Miles B. M. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourceook. (2nd Ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications. Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. (2nd ed.). Newbury Park, California: Sage Publications. Patton, M. Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluations. Newbury Park, California: Sage Publications. Rossman, B. G. ve Rallis, F. S. (1998). Learning in the Field: An Introduction to Qualitative Reseach. Thousand Oaks, California: Sage Publications. Strauss, A. ve Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications. Wallerstein ve Diğerleri (2003). Gulbenkian Komisyonu Raporu Sosyal Bilimleri Açın: Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor (Çev.: Ş. Tekeli). İstanbul: Metis Yayınları. Yıldırım, Ali ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Yin, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. Applied Social research Methods Series. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Tartışma | 11 | 1 | 11 |
Rapor Hazırlama | 3 | 20 | 60 |
Rapor Sunma | 1 | 10 | 10 |
Makale Kritik Etme | 2 | 10 | 20 |
Bireysel Çalışma | 6 | 5 | 30 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Toplam İş Yükü (saat) | 179 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 8 | 4 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 10 | 5 | 4 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 11 | 4 | 5 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 12 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 13 | 5 | 5 | 5 |