GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9204085352011 Türkiye-AB İlişkileri Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu ders öğrencilerin Türkiye-AB ilişkilerinin tarihsel geçmişini ve ilişkilerin çok boyutlu niteliğini kavramasını, ilişkilerdeki güncel konuları ve sorunları saptayabilmesi ve analiz edebilmesini amaçlamaktadır.


Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KÜÇÜK


1 Türkiye’nin siyasal ve toplumsal tarihinde Avrupalılaşmanın (Batılılaşmanın) etkisini, uluslararası ilişkilerinde Avrupa’nın rolünü kavramak;
2 Türkiye-AB ilişkilerinin tarihsel geçmişi ile siyasal, iktisadi, hukuki, toplumsal, kültürel ve güvenlik konularını kapsayan çok boyutlu niteliğini kavramak;
3 Türkiye-AB ilişkilerini her iki aktörün ve önde gelen ilgili uluslararası aktörlerin perspektifinden değerlendirebilmek;Türkiye’nin AB’ye tam üyelik sürecini karşılaştırmalı perspektifle analiz edebilmek;
4 Türkiye-AB ilişkilerindeki güncel konuları ve sorunları saptayabilmek; ilgili konularda veya sorun alanlarında bağımsız araştırma yapabilmek, veri toplayıp değerlendirebilmek, kuramsal analiz geliştirebilmek, ve araştırma sonuçlarını sistematik ve eleştirel biçimde sunabilmek;
5 Türkiye’nin tam üyeliğine yönelik gerek Türkiye’deki gerekse AB’deki güçlü ve farklı eğilimleri saptayabilmek ve tartışmaları değerlendirebilmek; Türkiye-AB ilişkilerinin geleceği hakkında politikalar üretmek ve analitik kestirimlerde bulunabilmek.


Yok


Yok


Türkiye ve AB ilişkilerinin gerek tarihsel geçmişi, gerekse siyasal, hukuki, ekonomik, stratejik ve kültürel olmak üzere çok boyutlu olması ilişkilerin analizinin gerek tarihsel bir bakış açısıyla ele alınmasını gerekse farklı sorun alanları çerçevesinde tartışılmasını gerektirmektedir. Bu amaçla ders üç ana başlık altında düzenlenmiştir. İlk bölüm ilişkilerdeki tarihsel dönüm noktalarını izleyecek ve tartışacak, ikinci bölüm değişik açılardan güncel konuları ve sorunları tespit ve analiz edecek, üçüncü bölüm ise Türkiye’nin üyeliği üzerine süre giden hararetli tartışmaları ortaya koyacaktır. Bu ders Türkiye-AB ilişkisinin iki taraflı olduğu görüşünden hareketle ilişkilerin dinamiklerini her iki aktörün perspektifinden incelemeye çalışır. Dolayısıyla Türkiye’nin Avrupa Birliği macerasını karşılaştırmalı yaklaşımla ele alıp değerlendirir. Dersin sonunda öğrencilerden Türkiye-AB ilişkilerinin tarihsel ve çok boyutlu yönünü kavramakla birlikte, ilişkiler hakkında akademik sorular yöneltip yanıtlayabilmeleri ve ilişkilerde ortaya çıkan güncel konuları ve sorunları farklı perspektiflerden tartışabilmeleri ve çözümleyebilmeleri beklenmektedir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Avrupa Birliği Nedir? Avrupa Birliğine Yönelik Kuramsal Yaklaşımlar
2 Türkiye Avrupa İlişkilerinde ‘Batı’ ve ‘Batılılaşma’ (‘Avrupalılaşma’) Sorunsalı: Türkiye-AET/AT/AB İlişkisinin Başlangıcı ve Ankara Ortaklık Antlaşması
3 1970 Katma Protokolü ve Sonrası
4 Türkiye’nin Tam Üyelik Başvurusuna Giden Yol ve Sonrası
5 Gümrük Birliği ve Türkiye Açısından Sonuçları
6 Lüksemburg’tan Helsinki Zirvesine ve Müzakere Sürecinin Başlaması
7 Karşılaştırmalı Açıdan Türkiye’nin AB Üyeliği
8 Ara Sınav
9 Türkiye-AB İlişkilerinde Siyaset ve Hukuk: Demokratikleşme ve İnsan Hakları
10 “Para, para, para...” Katılım Müzakerelerinin Ekonomik Boyutu
11 Türkiye’nin Katılımının Dış Politika ve Güvenlik Boyutları: Dış Politikayı Uyumlaştırmak, Avrupa’nın Güvenliğini Tartışmak
12 Türkiye’nin Katılımının Bir Güvenlik Boyutu: Kıbrıs Sorunu
13 Türkiye’de AB Kamuoyu: Taraftarları ve Karşıtları Bizi Neden AB’ye Almıyorlar? Neden AB’ye Katılmak İstiyoruz?
14 Türkiye’nin AB Üyeliğini Tartışan Avrupa: Türkiye’nin Neden AB’de Yeri Yok? Türkiye Neden AB’nin Bir Parçası Olmak Zorunda?
15 Sonuç: Türkiye-AB İlişkilerinin Geleceği
16 Final Sınavı

1. Aykut Çelebi, Avrupa: Halkların Siyasal Birliği, İstanbul: Metis, 2002. 2. Oğuz Esen ve Filiz Başkan (ed.), Türkiye-AB İlişkileri: Beklentiler ve Kaygılar, Ankara: Eflatun Yayınevi, 2009. 3. Atilla Eralp (ed.), Türkiye ve Avrupa, Ankara: İmge, 1997. 4. Baskın Oran (ed.), Türk Dış Politikası I: 1919-1980, İstanbul: İletişim, 2001. 5. Baskın Oran (ed.), Türk Dış Politikası II: 1980-2001, İstanbul: İletişim, 2001. 6. Rıdvan Karluk, AB ve Türkiye, Beta Yayınları, 2007. 7. Richard T. Griffiths and Durmuş Özdemir (eds.), Turkey and the EU Enlargement – Process of Incorporation, İstanbul: İstanbul Bilgi University Press, December 2004. 8. Kamuran Rençber, Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri, Bursa: Aktüel Yayınları, 2004. 9. Veysel Bozkurt, Avrupa Birliği ve Türkiye, Bursa: Vipaş, 2001. 10. Cengiz Çağla ve Haldun Gülalp, Avrupa Birliği, Demokrasi ve Laiklik, İstanbul: Metis, 2010.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Proje Hazırlama 1 10 10
Proje Sunma 1 1 1
Bireysel Çalışma 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 10 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 10 20
Okuma 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 179

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
ÖÇ 1 5 5 3 4 3 4 1 1
ÖÇ 2 5 5 3 4 3 5 1 1
ÖÇ 3 5 5 3 5 4 3 5 4
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 4 5 5
ÖÇ 5 5 3 4 4 5 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek