GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9204087032010 Bölgesel İlişkilerde Güncel Sorunlar Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, Türkiye'nin genelde bölgeler, özelde ise komşuları ile olan ilişkilerini çok boyutlu ve birbiriyle bağlantılı olarak inceleyerek analitik bir yaklaşım ortaya koymaktır.


Doç. Dr. Elif YENEROĞLU


1 Türkiye’nin jeopolitik konumundan kaynaklanan önemini analiz edebilme
2 Türkiye ve diğer bölge ülkeleri arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri ortaya koyabilecek bilgi düzeyine erişebilme
3 Türkiye’nin dış politika vizyonunu değerlendirebilme
4 Türkiye’nin bölgesel rolünü kavrayabilme
5 Soğuk Savaş sonrası Türkiye’nin dış politikasındaki yönelimleri analiz edebilme.


Yok


Genel bir Türk Dış Politikası bilgisi yararlı olabilir.


Jeopolitik konumu itibariyle Balkanlar, Kafkaslar ve Ortadoğu arasında bir kavşak noktası olan Türkiye, bu konumu itibariyle çok yönlü ve dengeli bir dış politika izlemek gereğindedir. Bu nedenle Türkiye bölgesel gelişmelere duyarsız kalamayacağı gibi komşularıyla ilişkilerinde de bölgesel dengelere dikkat etmek zorundadır. Bu derste Türkiye'nin komşularıyla olan ilişkileri bölgesel ilişkileri dikkate alınarak incelenecektir. Bu bağlamda verilecek ödevler ve yapılacak sunumlarla öğrencilerin derse katılımının en üst düzeyde olması sağlanacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma ve dersin içeriği hakkında bilgi verme.
2 Türkiye’nin jeopolitik ve jeostratejik konumu
3 Soğuk Savaş sonrası Türk Dış Politikası
4 11 Eylül sonrası Türk Dış Politikası
5 AKP iktidarının dış politikası: Bölgesel bir güç olarak Türkiye
6 Türkiye’nin bölgesel politikaları: Balkanlar, Kafkaslar ve Ortadoğu
7 Türkiye’nin enerji politikaları
8 Arasınav
9 Öğrenci sunumu: Türkiye’nin Balkan Politikası. Balkanlar’a açılan kapı: Yunanistan
10 Öğrenci sunumu: Türkiye’nin Balkan Politikası. Balkanlar’a açılan kapı: Bulgaristan.
11 Öğrenci sunumu: Türkiye ve Ortadoğu.
12 Öğrenci sunumu: 11 Eylül sonrası Türkiye-ABD ilişkileri ve Türkiye’nin Ortadoğu politikalarına yansıması: Büyük Ortadoğu projesi. RAND raporunun tartışılması. (Civil Democratic Islam: Partners, Resources and Strategies)
13 Öğrenci sunumu: İran, Irak ve Suriye.
14 Öğrenci sunumu: Türkiye’nin Kafkasya ve enerji politikaları. Bir enerji koridoru olarak Türkiye. Güncel doğalgaz ve petrol boru hattı projeleri
15 Genel değerlendirme
16 Final sınavı

- Ali Kurumahmut, Ege'de Temel Sorun, Egemenliği Tartışmalı Adalar, Ankara, 1998. - Avrasya Dosyası, (İran Özel), 5/3, Sonbahar 1999. - Baskın Oran (Ed.) Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşı'ndan Bugüne Olgular-Belgeler-Yorumlar, Ankara, 2001. - Cleveland, William L., Modern Ortadoğu Tarihi, (çev. Mehmet Harmancı), İstanbul, 2008. - Edip Çelik, 100 Soruda Türkiye'nin Dış Politikası, İstanbul, Haziran 1969. - Ege'de Deniz Semineri Sorunları, Ankara, 1986. - Faruk Sönmezoğlu (Der.), Türk Dış Politikası, İstanbul, 1994. -Hüseyin Bağcı ve Şaban Kardaş, “Turkey’s Strategic Future: Post-11 September Impact: The Strategic Importance of Turkey Revisited”, Turkey’s Strategic Future, Working Paper no. 13 of the European Security Forum, 2003, içinde, ss. 19-48. -Hüseyin Pazarcı, Doğu Ege Adalarının Askerden Arındırılmış Statüsü, Ankara, 1986. -İdris Bal (der.), 21. Yüzyılın Eşiğinde Türk Dış Politikası, İstanbul, 2001. -İsmail Soysal (yay. haz.), Çağdaş Türk Diplomasisi: 200 Yıllık Süreç, Ankara (1999). -Mehmet Saka, Ege Denizi’nde Türk Hakları, İstanbul, Ağustos 1974. -Mustafa Türkeş ve İlhan Uzgel (der.), Türkiye’nin Komşuları, Ankara, 2002. -Mustafa Türkeş, “Türkiye’nin Balkan Politikasında Devamlılık ve Değişim” Avrasya Dosyası, cilt 14, sayı 1, 2008, 253-280. -Oral Sander, Türkiye’nin Dış Politikası, Ankara, Eylül 2000. -Stefanos Yerasimos, Milliyetler ve Sınırlar, Balkanlar, Kafkasya ve Orta-Doğu, İstanbul, Mayıs 1995. -Turgay Cin, Türkiye ve Yunanistan Bakımından Ege’deki Karasuları Genişliği Sorunu, Ankara, 2000. -Türk- Suriye İlişkilerinin Dünü, Bugünü Yarını, Harp Akademileri Komutanlığı Yayınları, Mayıs 1994. -Türk-İran İlişkilerinin Dünü, Bugünü, Yarını, Harp Akademileri Komutanlığı Yayınları, Mayıs 1994. -Yunan Paradoksu, (Çev.Bülent Tanatar), İstanbul, Ekim 1999.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 10 10
Final Sınavı 1 10 10
Derse Katılım 16 3 48
Bireysel Çalışma 12 5 60
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 8 4 32
Okuma 10 2 20
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
ÖÇ 1 4 1
ÖÇ 2 3 1
ÖÇ 3 4 2
ÖÇ 4 4 2
ÖÇ 5 4 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek