Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204035842015 | Çağdaş Kalkınma Paradigmaları: Kuramlar, Politikalar ve Tartışmalar | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı kalkınma disiplininin kuruluşundan günümüze değin gelişen farklı kalkınma kuram ve stratejilerini öğrenme ve paradigma kavramı dolayımında değerlendirebilmelerini sağlamaktır. Bu kapsamda kalkınmaya ilişkin günümüzdeki temel sorunları ve olanakları değerlendirme, analiz edebilme ve yaratıcı öneriler getirebilme yeteneklerini geliştirmektir.
Doç. Dr. Meneviş Uzbay Pirili
1 | Paradigma yaklaşımı kapsamında sosyal bilimlerde gelişen farklı kuram ve yaklaşımları karşılaştırarak eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilme |
2 | Kalkınmaya ilişkin geliştirilen strateji ve politikaları değerlendirebilme ve politikalar önerebilme |
3 | İktisadi ve sosyal kalkınmayı tarihsel bir perspektif içinde yorumlayabilme |
4 | Ulusal ve uluslararası göstergeleri karşılaştırarak analiz edebilme |
5 | Kuramsal İktisat bilgilerini kalkınma olgusunun çeşitli alanlarında uygulayabilme ve yorumlayabilme |
6 | Kalkınma alanında bir saha çalışması yaparak bunu sunabilme |
Yok
Yok
Paradigma kavramı; Geçmişten günümüze kalkınma alanında ortaya çıkan farklı kalkınma yaklaşımları/ paradigmaları. İktisadi büyüme; sermaye birikimi yaklaşımları; Yapısalcı kalkınma yaklaşımı; Neoliberal kalkınma yaklaşımı; sürdürülebilir insanı kalkınma; Fordizm ve Post-Fordism; Küreselleşme dinamikleri; Bölgesel kalkınma; Varlık temelli bölgesel kalkınma; Kalkınmanın finansmanı; kalkınmanın ekonomi politiği: devletin rolü; ülke örnekleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Paradigma kavramı | ||
2 | Kalkınmada farklı paradigmalar geçmişten günümüze | ||
3 | Yapısalcı paradigma; sanayileşme | ||
4 | Sürdürülebilir insani kalkınma paradigması | ||
5 | Sürdürülebilir kalkınma hedefleri, Gündem 2030 | ||
6 | Fordizm ve Post-Fordizm | ||
7 | Küreselleşme dinamikleri; ; kapitalizm ve krizler | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Yoksulluk ve gelir dağılımı | ||
10 | Neoliberalizm ve neoliberal kalkınma yaklaşımı | ||
11 | İktisadi büyüme ve sermaye birikimi teknolojik gelişme ve yenilikler | ||
12 | Kalkınmada Devletin Rolü | ||
13 | Bölgesel kalkınma ve bölgesel varlıklar | ||
14 | Alternatif ekonomik büyüme yaklaşımları: kapsayıcı büyüme | ||
15 | Yeşil büyüme; kalkınmada kadın ve cinsiyet | ||
16 | Final Sınavı |
A. Sen “ Development Which Way Now?” J Wilber ve Jameson içiçnde (1992) P.Romar, “Two Strategies for economic development” Proceedings of the World BankConference (1992) Alice Amsden, “Third World Industrialization: Global Fordizm or a New Model” New Left Review, 1990 B. Ingham, Economics and Development, 1995 D. Hunt, Competeing Paradigms of Economic Development, 1989 A. Amin ve N Thrift , Globalization, Institutions and Regional Development 1996
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Seminer | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 177 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
ÖÇ 0 | 4 | 5 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 1 | 5 | 4 | ||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 4 |