GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9204095362015 Bölgesel Kalkınma ve Beşeri Sermaye Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Dersin amacı; öğrencilerin beşeri sermaye ile ilgili kavramları ve önemini öğrenmesi beşeri sermayenin bölgesel kalkınma üzerindeki etkisini anlamalarını sağlamaktır.


Prof. Dr. A. Ayşen Kaya


1 Beşeri sermaye kuramlarını tanımlayabilme ve beşeri sermaye ile bölgesel kalkınma politikaları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme.
2 Türkiye'nin ve farklı ülkelerin beşeri sermaye ve sosyal sermaye açısından uyguladığı politikaları karşılaştırabilme ve tartışabilme.
3 Bölgesel kalkınma açısından beşeri ve sosyal sermayenin ile ilgili göstergeleri takip edebilme, istatistiki verileri kullanabilme ve yorumlayabilme.
4 Beşeri sermaye ile ilgili proje hazırlayabilme, sunabilme ve grup tartışması yapabilme.
5
6
7
8

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Beşeri sermaye kuramları açıklanması Sosyal Sermaye Kuramlarının açıklanması Bölgesel kalkınma politikaları ile beşeri sermaye ve sosyal sermaye arasındaki ilişkinin belirlenmesi Bölgesel kalkınma içerisinde beşeri sermayenin ve sosyal sermayenin rolünün ve öneminin belirtilmesi. Beşeri sermaye yatırımları: Eğitim ve Sağlık yatırımları Bölgesel rekabet ve beşeri sermaye yatırımlarının bölgesel gelişmeye etkileri. Yerel ve ulusal işbirliğinin bölgedeki eğitim ve sağlık hizmetlerine katkılarının anlatılması ve üniversite ve iş çevreleri arasındaki işbirliklerinin beşeri sermaye ve sosyal sermaye stoğuna etkilerinin açıklanması. Göçlerin beşeri sermaye, sosyal sermaye ve bölgesel kalkınma üzerindeki etkileri Beşeri sermaye ve sosyal sermayenin bölgesel kalkınma açısından Türkiye'nin İstatistiki bölge birimi sınıflandırmasına göre (İİBS-Düzey 1, Düzey 2 ve Düzey 3) değerlendirilmesi Beşeri sermaye ve sosyal sermayenin bölgesel kalkınma açısından seçilmiş ülkelerin İstatistiki bölge birimi sınıflandırmasına göre (İİBS-Düzey 1, Düzey 2 ve Düzey 3) incelenmesi.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Beşeri Sermaye Kuramları
2 Bölgesel Kalkınmada Beşeri Sermaye Yatırımlarının Önemi
3 Eğitim ve Sağlık Yatırımları ve Türkiye’nin İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırmasına (Düzey 1, Düzey 2ve Düzey 3 ) Göre Eğitim Ve Sağlık Yatırımlarının İncelenmesi
4 Beşeri sermaye ve sosyal sermaye kavramları ile ilişkisinin incelenmesi: Beşeri ve sosyal sermayenin bölgesel kalkınmaya etkileri: Türkiye’nin İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırmasına (Düzey 1, Düzey 2ve Düzey 3) Göre Beşeri Ve Sosyal Sermayenin Gelişiminin İncelenmesi.
5 Bölgedeki Eğitim ve Sağlık Yatırımlarının Geliştirilmesinde Yerel ve Ulusal İşbirliğinin (network) Önemi
6 Üniversite ve Sanayi İşbirliğinin Beşeri Sermayeye Etkisi
7 Bölgesel Kalkınmada Göçlerin Etkileri: Türkiye’nin İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırmasına (Düzey1, Düzey2 ve Düzey3) Göre İç Ve Dış Göçlerin Gelişiminin İncelenmesi
8 Ara Sınav
9 İşgücü Mobilitesi Ve Beşeri Sermaye
10 Bölgesel Rekabet ve Beşeri Sermaye İlişkisi
11 Beşeri Sermaye birikimine kültür ve sanatın etkisi: Türkiye’nin İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırmasına (Düzey1, Düzey2 ve Düzey 3) göre kültür ve sanatın gelişiminin incelenmesi
12 12 Demokrasi, özgürlük, insan hakları ve insan güvenliğinin beşeri sermaye birikimine etkisi: Bölge ve Ülke Karşılaştırması.
13 Bölgesel Kalkınmaya Girişimcilik Ve Sosyal Girişimciliğin Etkileri
14 Beşeri Sermaye Açısından Ülkelerin Karşılaştırmaları
15 Beşeri Sermaye Ve Bölgesel Kalkınma İlişkisi: Ülke Örnekleri
16 Final Sınavı

DAVID, P. A. (2001), Knowledge, Capabilities and Human Capital Formation in Economic Growth, New Zealand: A Research Report for the New Zealand Treasury. DEWEY, J. (2007), Democracy and Education. New York: Macmillan. GHALI, B. et al, (2003), The Interaction Between Democracy and Development, UNESCO, Paris. IAN, V. and T.PORCNIK, (2015), The Human Freedom Index: A Global Measurement of Personal, Civil and Economic Freedom, Fraser Institute. OECD (2001), The Well-being of Nations: The Role Of Human and Social Capital, Paris. PIKE A., A. RODRIGUES-POSE and J. TOMANET, Handbook of Local and Regional Development, Routledge, Taylor &Francis Group, London and New York. RIVERA-BATIZ, F. L. (2005), “Democracy, Governance and Economic Growth: Theory And Evidence”, İnternet Adresi: http://www.columbia.edu/cu/economics/discpapr/DP0102-57pdf. SCHULTZ, T. W. (1961). Investment in Human Capital. The American Economic Review. Vol.: 51. No.: 1. SEN, A.K (1999), Development As Freedom, Anchor Books, New York. UNDP (2009)”,”Human Mobility and Development” Human Development Report, New York. UNDP (2004) “New Dimentions of Human Security”, Human Development Report, New York UNDP (2002), Human Development Report 2002: Deepening Democracy in a Fragmented World, Oxford University Press, New York. UNDP, (2000), “Human Rigths and Human Development Human Development Report, New York. WORLD ECONOMIC FORUM (2015),” Employment, Skills and Human Capital Global Challenge Insight Report” , The Human Capital Report. OECD (2017), How's Life? 2017: Measuring Well-being, OECD Publishing. OECD (2017), Education at a Glance 2017 OECD Indicators, OECD Publishing, Paris. World Economic Forum (WEF) (2016), The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution, July. OECD (2001) The Well-being of Nations The Role Of Human And Social Capital: Education And Skills, Erişim Adresi: http://www.oecd.org/site/worldforum/33703702.pdf. OECD (2016), Skills Matter: Further Results from the Survey of Adult Skills, OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paris. Erişim Adresi: http://www.oecd.org/skills/skills-matter-9789264258051-en.html.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 16 3 48
Seminer 1 1 1
Bireysel Çalışma 16 3 48
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 16 3 48
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 1 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 20 1 20
Toplam İş Yükü (saat) 177

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
ÖÇ 1 4 3
ÖÇ 2 4 3 5 4
ÖÇ 3 3 5 5 4 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5
ÖÇ 5 3
ÖÇ 6 4
ÖÇ 7 5 4 5 5 4
ÖÇ 8 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek