Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204095382015 | Teknolojik Büyüme ve Kalkınma | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Dersin amacı; öğrencilerin modern büyüme ve kalkınma kuramlarında teknolojinin önemini anlamalarını ve ülkelerin teknoloji politikalarını analiz ederek yeni politika geliştirme becerisini kazanmalarını sağlamaktır.
Prof. Dr. Ayten Ayşen Kaya
1 | 1- Teknolojiyi tarihsel bir perspektif içerisinde yorumlayabilme. |
2 | 2- İçsel büyüme kuramlarında Ar-Ge, bilgi ve teknoloji yaklaşımını analiz edebilme. |
3 | 3- Teknolojik gelişme ve büyüme arasındaki nedensellik ilişkileri test edebilme. |
4 | 3- Teknolojik gelişme ve büyüme arasındaki nedensellik ilişkileri test edebilme. |
5 | 5- Teknolojik gelişmede ve kalkınmada devletin değişen rolünü yorumlayabilme. |
6 | 6- Bölgesel, Ulusal, Sektörel ve Teknolojik yenilik sistemlerinin bölgesel rekabet ve kalkınma üzerindeki etkisinin sentezini yapabilme. |
7 | 7- Türkiye’deki teknoloji alanındaki bölgesel ve ulusal politikaları analiz edebilme ve politika önerileri yaratabilme. |
8 | 8- Teknolojik büyüme, yenilik ve kalkınma ile ilgili ekonomik göstergeleri takip edebilme, istatistiki verileri kullanabilme ve yorumlayabilme |
9 | 9- Farklı ülkelerin uyguladığı bilim, teknoloji, bölgesel kalkınma, rekabet ve yatırım politikalarını karşılaştırabilme ve tartışabilme. |
10 | 10- Teknolojik büyüme ve kalkınma ile ilgili proje hazırlayabilme, sunabilme ve grup tartışması yapabilme. |
Yok
Yok
Teknolojinin tarihsel süreç içerisinde incelenmesi. Neoklasik, İçsel büyüme ve evrimci kuramın teknolojik büyüme ve kalkınma yaklaşımlarının açıklanması. Tekno-ekonomik paradigmanın öğrenilmesi. Teknolojik büyüme ve kalkınmada devletin değişen rolünün değerlendirilmesi. Ulusal, bölgesel, sektörel yenilik sistemi ve teknolojik sistemleri ile büyüme ve kalkınma arasındaki ilişkilerin belirtilmesi. Türkiye’nin bilim, teknoloji, yenilik, sanayi, kalkınma ve rekabet politikalarının entegre olarak değerlendirilmesi ve diğer ülkelerle karşılaştırma yapılması.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Teknolojin Tarihsel Süreç İçerisinde Büyüme ve Kalkınmaya Etkileri | ||
2 | Büyüme ve Kalkınmada Teknoloji: Neoklasik Büyüme Kuramı | ||
3 | Büyüme ve Kalkınmada Teknoloji: İçsel Büyüme Kuramı | ||
4 | Büyüme ve Kalkınmada Teknoloji: Evrimci Kuram | ||
5 | Endüstriyel Paradigmalar: Yeni Smithçi Okul ve Düzenleme Okulu | ||
6 | Tekno-ekonomik Paradigma: Yeni Schumpeterci Okul | ||
7 | Ar-Ge Faaliyetlerinin Büyüme Üzerine Etkileri | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Teknolojik Büyüme ve Kalkınmada Devletin Değişen Rolü: Yenilikçi ve Girişimci Üniversite Modeli | ||
10 | Yenilik Sistemleri ve Kalkınma: Bölgesel, Sektörel ve Teknolojik Sistemler | ||
11 | Bilgi ve İletişim Teknolojileri Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Büyüme ve istihdama Etkileri: Seçilmiş Ülke ve firma Uygulamaları | ||
12 | Bilgi ve Dijital Ekonomi ve Büyüme ve Kalkınmaya Etkileri: Seçilmiş Ülke ve firma Uygulamaları | ||
13 | Bilgi ve Dijital Ekonomi ve Büyüme ve Kalkınmaya Etkileri: Seçilmiş Ülke ve firma Uygulamaları | ||
14 | Bilim, Teknoloji, Yenilik, Rekabet, Sanayi ve Kalkınma Politikaları: Seçilmiş Ülke Uygulamaları | ||
15 | Bilim, Teknoloji, Yenilik, Sanayi, Rekabet ve Kalkınma Politikaları: Türkiye Uygulaması | ||
16 | Final Sınavı |
ABROMOWITZ, M. (1986), “Catching Up, Forging Ahead and Falling Behind”, The Journal ofEconomic History, 26, pp.385-406. AGHION, P. and P. HOWITT (1992), “A Model of Growth Through Creative Destruction”, Econometrica, Vol. 60, No.2, pp.323-351. AGHION, P. and P. HOWITT (1994), Endogenous Technical Change: The Schumpeterian Perspective”, In: Economic Growth and The Structur of Long-Term Development, Pasinetti, L. L. And R. M. Solow(Eds), Matrin’s Press,New York. AGHION, P. and P. HOWITT (1998), Endogenous Growth Theoryi MIT Press, Cambridge, MA. Bart VAN ARK, Robert INKLAAR and Robert H. McGUCKIN, (2003), The Contribution of ICT-Producing and ICT-Using Industries to Productivity Growth: A Comparison of Canada, Europe and the United States, Numbe rs 6 , Spring. Carnoy, M., M.,Castells, S.S. ,Cohen Ve F. H., Cardosa (1996) The New Global Economy In The Information Age, Second Printig,The Pennsylvania State University Press. Chris FREEMAN ve L. SEOTE (2003), Yenilik İktisadı, Çev: Ergun Türkcan, TÜBİTAK Yayınları Akademik Dizi, Ankara. GROSSMAN, G. M. And HELPMAN, E. (1994), “Endogenous Innovation in the Thory of Growth”, Journal of Economic Perspectives, Volume8, Number 1, Winter, 1994, 23-44. GROSSMAN, G. M. And HELPMAN, E. (1991), “Innovation and Growth in the Economy”,MIT Press. KAYA, A. A. (2007) ”Information And Communication Technology And Development: Case of Turkey”, Regional Studies Association International Conference (RSA), Region In Focus?, 2nd-5th April 2007, Lisbon/ Portugal. ROMER, p. M., (1990) Endogenous Tecnological change”, Journal of Political Economy, 98-5, Spring Issue, pp. 71-102 ROSENBERG, Nathan (1990) Inside the Blackbox: Technology and Economics. Cambridge University Press. ALTIN O., ve KAYA, A. A., (2009) “Türkiye’de Ar-Ge Harcamaları ve Ekonomik Büyüme Arasındaki Nedensel İlişkinin Analizi”, Ege Akademik Bakış, 9 (1), ss.251-259. OECD (2006),Working Party on the Information Economy Digital Broadband Content Digital Content Strategies and Policies. OECD (2003) The Sources of Economic Growth, Paris. OECD (2014), Green Growth Indicators 2014, OECD Green Growth Studies, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264202030-en. OECD “Towards Green Growth” http://www.oecd.org/dataoecd/37/34/48224539.pdf OECD (2002) Measuring the Information Economy, Paris. OECD (2009). Eco-innovation in Industry: Enabling Green Growth, OECD Innovation Strategy, Paris. OECD (2009).Sustainable Manufacturing And Eco-Innovation Framework, Practices and Measurement Synthesis Report. OECD (1999), Towards Knowledge Based Economy, Paris. THE WORLD BANK INSTITUTE (2008) KAM 2008 Booklet: Measuring Knowledge in The World Economies”, Knowledge Assessment Methodology And Knowledge Economy Index”,Knowledge For Development Porgram, Oxford Universty Press. TÜBİTAK, www.tubitak.gov.tr, erişim: 2 Eylül, 2013. TÜBİTAK (2012) H2020 Yeni AB Araştırma ve Yenilik Çerçeve Programı: Kapsamı ve İçeriğindeki Yenilikler 2014-2020, www.Horizon_2020_BTYK_Bilgi_Notu_26062012_v06.pdf. TC. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Avrupa Birliği İnovasyon Politikası Kapsamında Oluşturulan Yenilikçilik Birliği Girişimi, Mayıs, 2011. Viviane Reding, (2005), Information and Communication Technology Research and its impact on Growth And Job Creation, Commissioner for Information Society and Media, Communicating European Research Conference Brussels, Heysel, 14 November. Innovation Union Communication, 2010:2, http://ec.europa.eu/research/innovation-union/index_en.cfm?pg=keydocs. http://ec.europa.eu/research/innovation-union/index_en.cfm. European Commission, Innovation Union Scoreboard 2013, www. ius-2013_en.pdf. Erişim: 02/09/ 2013.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Seminer | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 177 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | ||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | ||||||||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 4 | ||||||||||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 9 | 3 | 5 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 10 | 5 | 5 | 5 | 5 |