Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204095342015 | Yenilik İktisadı ve Bölgesel Yenilik Sistemleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencilerin; öğrenen ekonomiler, ekonomik örgütlenme ve yenilik sistemleri kavramları çerçevesinde teknolojik gelişme ilgili analizler yapmalarını ve ulusal ve uluslararası alanda bölgelerin sürdürülebilir kalkınmalarını sağlayacak olan bölgesel kalkınma politikalarının temel özelliklerini kavrayabilmelerini sağlamaktır.
Prof. Dr. Ayten Ayşen Kaya
1 | Teknolojik yenilik açısından sosyo-ekonomik örgütlenme ve ağyapı yaklaşımını kavrayabilme |
2 | Küresel, Ulusal, Bölgesel Yenilik Sistemlerini ve Teknolojik Sistemleri kavramlarını ve bu sistemlere ilişkin ekonomi politikalarını analiz edebilme. |
3 | Bölgesel yenilik sistemlerinde ve endüstriyel kümelenmede başarılı olmuş ülkeleri analiz edebilme |
4 | Bölgesel rekabetçi üstünlük ile bölgesel sürdürülebilir kalkınma kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme |
5 | |
6 | |
7 | |
8 |
Yok
Yok
Teknolojik gelişme: Buluş, Yenilikler ve Yayılma, Yenilik Türleri, Tekno-ekonomik Paradigma, Endüstriyel Dalgalar Kuramı, Öğrenen ekonomiler: Bilgi, Öğrenme ve Yenilikler, Yeniklik Sistemi Yaklaşımı, Bölgesel Yenilik Sistemi ve Bölgesel Uygulamalar, Ağ Yapılar, Üniversite, Sanayi ve Devlet İşbirliği, Bölgesel Rekabet, Bölgesel Sanayi Kümeleri, Bölgesel Yenilik Sistemleri ve Ülke Karşılaştırmaları
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve Teknoloji İlişkisi | ||
2 | Teknolojik gelişme: Buluş, Yenilikler ve Yayılma, Yenilik Türleri | ||
3 | Tekno-ekonomik Paradigma: Endüstriyel Dalgalar Kuramı: Endüstri 1.0’dan Endüstri 4.0’a. | ||
4 | Yenilik Türleri: Teknolojik Yenilik, Organizasyonel Yenilik, Pazarlama Yeniliği ve Sosyal Yenilik | ||
5 | Yenilik Süreci Kuramları 1. Doğrusal Yenilik Kuramı 2. Modern Yenilik Kuramı ve Mekana Dayalı Yenilik Kuramı | ||
6 | Öğrenen Ekonomiler ve Öğrenen Bölgeler | ||
7 | Teknolojik Öğrenme Sürecinde Sanayi, Devlet ve Üniversite İşbirliği | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Bölgesel, Yerel ve Küresel Ağ Yapılar | ||
10 | Bölgesel Rekabet ve Bölgesel Kalkınma İlişkisi | ||
11 | Bölgesel Yenilik Sisteminin Ortaya Çıkışı, Önemi, Aşamaları ve Türleri | ||
12 | Seçilmiş Ülkelerin Bölgesel Yenilik Sistemi Örnekleri | ||
13 | Türkiye’nin Bölgesel Yenilik Sistemi Uygulamaları | ||
14 | Sanayi Kümeleri: Ortaya çıkışı ve Önemi: Seçilmiş Ülke Uygulamaları | ||
15 | Türkiye’nin Bölgesel Sanayi Küme Uygulamaları | ||
16 | Final sınavı |
AKÇOMAK, İ., B.,E. ERDİL, M. T., PAMUKÇU ve M. TİRYAKİOĞLU (Der), (2016), Bilim, Teknoloji ve Yenilik Kavramlar, Kurumlar ve Politika, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 1. Baskı, İstanbul. ASHEIM, B.T., P. COOK and R. MARTIN (2006), “The Rise of the Cluster Concept in Regional Analysis and Policy: A Critical Assessment”, içinde Clusters and Regional Development, (Editör: Bjorn Asheim, Phlilip Cooke and Ron Martin), Routlegde Taylor& Francis Group, USA. ASHEIM, B.T., (1997), “Towards a Learning Based Strategy for Regional Develoment”, Structral Limits or New Posibilities?”, Regional Frontiers adlı konferansta sunulan bildiri, European Üniversitat Frankfurt (Oder), Germany, 20th-23rd September. ASHEIM, T. B and A. ISAKSEN, (1997), “Location, Agglomeration and Innovation: Towards Regional Innovation Systems In Norway?”, European Planning Studies, Vol.5, No.3. CAMAGNI, R. (1991), Introduction: From the Local Milieu to Innovation through Cooperation Networks, R. CAMAGNI (Ed.) Innovation Networks: Spatial Perspectives içinde, London: Belhaven Press. CREVOISIER, O. Ve J., HUGUES, (2008), “The Territorial Knowledge Dynamics: From the Proximity Paradigm to Multi-location Milieus, Working Paper 1/2008-E, Web: http://www2.unine.ch/socio/page21726.html. FREEMAN, Chris and Luc SOETE, (2004), Yenilik İktisadı (The Economics of Industrial Innovation-1997), (Çev. Ergun Türkcan), TÜBİTAK Yayınları, Ankara. GREGERSEN B. Ve B. JOHNSON (1997) “Learning Economies, Innovation Systems and European Integration”, Regional Studies, Vol. 31.5, Number 5. LUNDVALL, Bengt-Ake (2003), “National Innovation Systems: History and Theory”, Paper to be Presented at the NSTDA-JICA Seminar on Innovation Systems in Asian Economies, Bankok, September 4-5. FLORIDA, R. (1995) “Toward the Learning Region”, Futures , Vol.27, No.5, 527-536. MALERBA, F. “Learning by Firms and Incrementel Technical Change”, The Economic Journal 102 (July 1992), 845-89. http://www.jstor.org. OECD (2013), Regions and Innovation: Collaborating Across Borders, Reviews of Regional Innovation. RALLET, A. and TORRE, A. (1999), “Is Geographical Proximity Necessary in the Innovation Networks in the Era of Global Economy”, GeoJournal, Vol: 49 No: 4, Aralık 1999, ss. 373-380. T.C. KALKINMA BAKANLIĞI, Bölgesel Gelişme Ulusal Stratejisi 2014-2023, Bölgesel Gelişme Ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, Ağustos 2013.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Rapor Sunma | 2 | 1 | 2 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 20 | 1 | 20 |
Ev Ödevi | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü (saat) | 178 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
ÖÇ 1 | 1 | |||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 3 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 4 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | |||||||||||||||||
ÖÇ 6 | 4 | |||||||||||||||||
ÖÇ 7 | 4 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 8 | 4 | 5 | 4 | 4 |