Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9205035272010 | Ad Bilimi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı dilbilimin leksikoloji ve semantik alanlarıyla yakın ilişki içinde olan adbilimi (onomastik)’nin dilbilimi içindeki yerini, ilgi alanlarını, çalışma yöntemlerini öğretmek; Türkiye’de ve Türk dünyasında şimdiye kadar yapılan çalışmaları tanıtmak; öğrencileri bu alanda yapılacak çalışmalara hazırlamak ve teşvik etmektir.
Doç. Dr. İbrahim ŞAHİN
1 | (ÖÇ: 1) Dilbilim içinde adbilim (onomastik)in yerini kavrayabilme. (PÇ: 1) |
2 | (ÖÇ: 2) Adbilimin ilgilendiği konuları anlayabilme. (PÇ 2) |
3 | (ÖÇ: 3) Türk Adbilimin durumu, yapılan çalışmaları görüp kavrayabilme. (PÇ 18) |
4 | (ÖÇ: 4) Türk adbilimi alanında yapılabilecek çalışmalarda uygulanacak yöntemleri anlayabilme. (PÇ 24) |
5 | (ÖÇ: 5) Türk adbiliminin çeşitli alanlarınde lehçeler arası kaşılaştırmalı, art ve eş zamanlı yöntemlerle özgün çalışma planları hazırlayabilme. (PÇ 21) |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Onomastiğin dilbilimi içindeki yeri, Adbiliminin konuları, Yurt içinde ve dışında Türk adbilimi alandında yapılan çalışmalar, Türk adbiliminin sorunları ve çözüm yolları
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, dersin işlenişiyle ilgili bilgiler ve kaynakların tanıtılması. Adbiliminin genel dilbilim içindeki yeri, önemi ve ilgi alanları | ||
2 | Adbiliminin Türkiyedeki durumu; Türkiyede yapılan çalışmalar, eksiklikler. | ||
3 | Yeradıbilimi (Toponimi)nin anlamı, ilgi alanı, Türkiye’de ve Türk cumhuriyetlerinde yapılan çalışmalar | ||
4 | Bir adbilimi çalışması örneği olarak toponimi çalışması için hazırlanmış bir tez çalışma planının tanıtılması ve plan üzerinden yapılması gerekenlerin tartışılması | ||
5 | Antroponimi (kişi adı bilimi), dalları ve bu alanda yapılan ve yapılması gereken çalışmalar | ||
6 | Etnonimi (soy-sop adı bilimi) nadir? Türkoloji çalışmaları için önemi ve bu alanda yapılan çalışmalar, yapılması gerekenler. | ||
7 | Öğrencilerin adbilim alanında yapmış oldukları planların sınıf içinde değerlendirilmesi | ||
8 | Arasınav (Vize) | ||
9 | Adbilimin daha az bilinen diğer alanlarıyla ilgili düşünce ve görüşler. | ||
10 | Bunlardan fitonomi (bitki adı bilimi) alanında yapılan ve yapılması gereken çalışmalar. | ||
11 | Zoonimi (hayvan adı bilimi) alanı, yapılanlar yapılması gerekenler. Bu alanda yapılacak mukayeseli çalışmaların önemi. | ||
12 | Adbilimin diğer alanları, yapılanlar ve yapılması gerekenler. | ||
13 | Yıl içinde verilen ödevlerin sınıf içinde değerlendirilmesi. | ||
14 | Yıl içinde verilen ödevlerin sınıf içinde değerlendirilmesi. | ||
15 | Konuların genel tekrarı | ||
16 | Final |
Abdrahmanov, A. (1959). Kazkstannıŋ Jer-su Attarı. Almatı : Kazak SSR Gılım Akademiyası. Acaroğlu, M. T. (1988). Bulgaristan’da Türkçe Yer Adları. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı. Ataniyazov, S. (1980). Türkmenistanıŋ Geografik Atlarınıŋ Düşündirişli Sözlügi. Aşhabad: Ilım. Bayramov, A. (1996). Gedim Oguz Ellerinin –Agbaba, Şöreyel ve Pembek Bölkelerinin Yer-yurd Adları (Toponimleri). Sumgayıt: Göytürk. Bozyiğit, A. E. (1995). Türk Ad Bilimi Bibliyografyası, Ankara 1995, Kozan Ofset. Bulgarova, M. A. (1999). Nogayskaya Toponimiya. Stavropol: Nauka. Gülensoy, T. (1995). Türkçe Yer Adları Kılavuzu. Ankara: TDK. İsayev, D. (1977). Cer-Suu Attarının Sırı. Furunze: Mektep Basması. Karatayev, O. (2003). Kırgız Etnonimder Sözdügü. Bişkek: Kırgız-Türk Manas Üniversiteti. Karayev, S. (1978). Geografik Nomlar Manosi. Toşkent: Üzbekistan. Konkobayev, Kadirali (1980). Toponimiya Yujnoy Kirgizii. Frunze: İlim. Mahpirov, V. U. (1997). İmena Dalekih Predkov. Almatı: Ministerstvo Nauki-Akademiya Nauk Pespubliki Kazakstan. Molçanova, O. T. (1982). Strukturnıye Tipi Türkskih Toponimov Gornogo Atlaya. Gornıy-Altay: İzdatelstvo Saratovskogo Universiteta. Ondar, B. K. (2004). Toponimiçeskiy Slovar Tuvı. Abakan: İzdatelstvo Hakasskogo Gosudarstvennogao Universiteta im. N. F. Katanova. Sakaoğlu, S. (2001). Türk Ad Bilimi I, Giriş, Ankara, TDK. Sattarov, G. F. (1973). Tataristan ASSR’nıŋ Antropo-toponimnarı. Kazan: Kazan Üniversiteti Neşriyatı. Umar, B. (1993). Türkiye’deki Tarihsel Adlar. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 18 | 5 | 90 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | |
ÖÇ 1 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 |