Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9205045012021 | Anadolu’daki Türk ve Hıristiyan Mimarisinde Orta Asya’dan Gelen Etkiler I (12. yy'a kadar) | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilere Türklerden önce Anadolu’nun mimarlık mirasını tanıtmak ve bunların gelişim sürecinde Orta Asya ile olan ilişkilerini tespit etmektir.
Dr. Öğr. Üyesi Rüçhan BUBUR
1 | Sanatın kültürlerle olan ilişkisini kavrama |
2 | Anadolu’da Hıristiyan mimarisini ana hatlarıyla öğrenme |
3 | Ortaçağ’da Anadolu - Orta Asya ilişkilerini ve sanata yansımalarını öğrenme |
4 | Türk sanatının başka sanat çevreleriyle olan ilişkilerini belirleyebilme |
5 | Anadolu’da Hıristiyan mimarisinde Orta Asya etkilerini tespit edebilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Orta Asya Türk kültür ve sanat çevrelerinin Anadolu Türk mimarisindeki etkilerinin yanı sıra, Hıristiyan mimarisini de çeşitli şekillerde etkilemiştir. Sanatta karşılıklı ticari-kültür ilişkilerinin bir sonucu olarak ortaya çıkan bu unsurların mimarideki yansımaları dersin temel içeriğini oluşturmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Kültürel etkileşimin temelleri | ||
2 | Kültürel etkileşime etki eden faktörler | ||
3 | Kültürel etkileşimin sanata ve mimariye yansıması | ||
4 | Eski Çağ’dan Ortaçağ’a Anadolu mimarisinin Bizans, Ermeni ve Gürcü mimarilerine etkisi | ||
5 | Anadolu’da Bizans Mimarisinin ortaya çıkışı ve gelişmesinin ana hatları | ||
6 | Ortaçağ’da Orta Asya - Anadolu ilişkileri | ||
7 | Bizans mimarisinde malzeme ve teknik | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Bizans mimarisinde mekan ve işlev | ||
10 | Bizans mimarisinde cephe düzenlemeleri | ||
11 | Bizans mimarisinde merkezi mekan ve kubbe – Orta Asya’da merkezi mekan geleneği kubbenin önemi | ||
12 | Bizans mimarisinde süsleme ve etkileşimler | ||
13 | Anadolu’da Ermeni ve Gürcü mimarisinde Orta Asya ve Türk etkisi | ||
14 | Anadolu’da Ermeni ve Gürcü mimarisinde yapı tipleri, kubbe ve mekan anlayışı – Türk türbe ve kümbetleri ile bir karşılaştırma | ||
15 | Anadolu’daki Ermeni ve Gürcü yapılarında cephe düzenleri ve süsleme – Orta Asya kökenli unsurlar | ||
16 | Final Sınavı |
AKIN, Günkut; Asya Merkezi Mekan Geleneği, Ankara 1990. ASLANAPA, Oktay; Türk Sanatı, İstanbul 1993. CEZAR, Mustafa; Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, İstanbul 1977. ESİN, Emel; “Türk Minaresinin Orta Asya’daki Öncüleri Hakkında”, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi (Gabriel Özel Sayısı), S.9, Ankara 1978, s.105-150. EYİCE, Semavi; Son Dveri Bizans Mimarisi İstanbul’da Plailogoslar Devri Anıtları, İstanbul 1980. EYİCE, Semavi; Bizans Sanatı, Görsel Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi, III, İstanbul 1982. GABRIEL, Albert; Voyeges Archeologiques dans la Turquie Oriantales, Stamboul, Paris 1940. GODARD, A.; “Horasan” Athar-e Iran, IV, 1936. GRABER, Oleg; “The earliest Islamic commemorative structures”, Ars Oriantalis, II, 1957. GRABER, Oleg- HILL, Derek; Islamic Architecture and Its Decoration, London 1965. HAMİLTON, J. A.; Byzantine architecture and decaration, London 1956.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Rapor Sunma | 1 | 2 | 2 |
Seminer | 1 | 10 | 10 |
Bireysel Çalışma | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Toplam İş Yükü (saat) | 182 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 5 | 2 |
ÖÇ 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 3 |
ÖÇ 3 | 5 | 2 | 1 | 4 | 2 | 4 | 5 | 2 |
ÖÇ 4 | 5 | 3 | 1 | 4 | 2 | 3 | 5 | 4 |
ÖÇ 5 | 5 | 3 | 1 | 5 | 2 | 4 | 5 | 4 |