GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9205045072024 Oryantalizm (İslam Coğrafyası) Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, öğrencilerin Avrupa resim sanatında önemli bir yeri olan Oryantalizm kavramını anlamalarını ve sistematik biçimde Batı’nın Doğu’yu yüzyıllar içerisinde çeşitli şekillerdeki ele alma biçimlerini sanat eserleri üzerinden yorumlayabilmelerini sağlamaktır. Ders ile literatür ve eser araştırması yapan öğrenciler, çeşitli metodolojileri kullanarak bilimsel sonuçlara ulaşabilme ve kullanabilme becerisi kazanacaktır.


Dr. Öğr. Üyesi Özgür GÜLBUDAK


1 Oryantalizm kavram ve kurumlarına hâkim olabilme.
2 Batı ve İslam coğrafyası arasındaki ilişkileri saptayabilme.
3 Batı sanatı içerisindeki İslamiyet ve Müslüman temalı eserleri tanıyabilme.
4 Bilimsel çalışmalarında Oryantalizm kavramını kullanabilme.

Birinci Öğretim


-


-


Oryantalizm kavramının irdelenmesi, Batılı sanat akımları ve Oryantalizm sanat akımı hakkında bilgi sahibi olma ve sanat akımları içerinde yer alan Müslüman ve İslam temalı eserleri tanıyabilme becerisinin geliştirildiği derste, araştırmacıların çalışmalarında Oryantalizmi değerlendirebilmesi sağlanmaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Oryantalizm kavramı - -
2 Oryantalizmin ortaya çıkışı - -
3 Oryantalizm ve resim sanatı - -
4 Batı Sanat Tarihinde Oryantalizm - -
5 Rönesans öncesi dönem ve Oryantalizm - -
6 Rönesans sanatında İslam ve Müslüman İmgesi - -
7 Ara Sınav - -
8 Oryantalizmin İslamiyet sembolizasyonu - -
9 Maniyerizm dönemi Avrupa resminde Oryantalizm - -
10 Barok dönem Avrupa resminde Oryantalizm - -
11 Rokoko dönemi Avrupa resminde Oryantalizm - -
12 Neo-klasik dönem Avrupa resminde Oryantalizm - -
13 Romantizm dönem Avrupa resminde Oryantalizm - -
14 Günümüz resim sanatında Oryantalizm - -
15 Final Sınavı - -

Bendiner, Kennet, “Orientalism”, Dictionary of Art, (Ed. Jane Turner), Oxford University Press, New York, 1996. Buchholz L., Elke-Buhler, G.-Hille, K.-Kaeppele S.-Stotland, I., Sanat, (Çev.: Derya Nükhet Özer), Ntv Yayınları, İstanbul 2007. Daşçı, Semra, “Delacroix’in Fırçasından Osmanlılar”, Sanat Tarihi Dergisi, C. 14, S.1, İzmir 2005, s. 61-78. Daşçı, Semra, “Doğu’nun Kâşifi; Alexandre-Gabriel Decamps, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S.9, Erzurum 2006, ss.142-156. Dikici, Erkan, “Doğu-Batı Ayrımı Ekseninde Oryantalizm ve Emperyalizm”, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, C. 3, S. 2, Karabük 2014, ss. 45-59. Eroğlu, Özkan, Sanatın Tarihi, Tekhne Yayınları, İstanbul 2014. Germaner, Semra-İnankur, Zeynep, “19. Yüzyılda Oryantalizm ve Türkiye”, Osmanlı Sarayı’nda Oryantalistler, TBMM Milli Saraylar Yayınları, İstanbul 2006. Germaner, Semra- İnankur, Zeynep, Oryantalizm ve Türkiye, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı, İstanbul 1988. Germaner, Semra “ Jean Leon Gerome ve Osman Hamdi”, P Sanat Kültür Antika Dergisi, Sayı 1, İstanbul 1996. ss.24-33. Gill, Roger, Pinturicchio’s Frescoes in the Sala dei Santi in the Vatican Palace: Authorship and a New Iconological Interpretation of the ‘Egyptian’ Themes, Birmingham City University (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Birmingham 2015. Hollingsworth, Mary, Dünya Sanat Tarihi, İnkılap Kitabevi, İstanbul 2009. Irwing, Robert, Oryantalistler ve Düşmanları, (Çev.: Bahar Tırnakçı), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2008. İnankur, Zeynep, “Oryantalizm”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C. 3, Yem Yayın, İstanbul 1997, ss.1389-1391. İnankur, Zeynep, “Jean Léon Gérome” Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt 1, Yem Yayın, İstanbul 1997, ss.672. Krausse, Anna-Carola, Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü, (Çev.: Dilek Zaptçıoğlu), Literatür Yayıncılık, İstanbul 2005. Mack, Rosamand E., Doğu Malı Batı Sanatı-İslam Ülkerleriyle Ticaret ve İtalyan Sanatı 1300-1600, Kitap Yayınevi, İstanbul 2005. Makzume, Erol, “Ege Sevdalısı: Alexandre Gabriel Decamps (1803-1860)”, Batılının Fırçasından Ege’nin Bu Yakası, Arkas Sanat Merkezi, İzmir 2012, ss.54-58. Özdal, Işık, “Oryantalizm, Görsel İzler ve Günümüz Fotoğraf Sanatı”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, S. 9, İzmir 2013, ss.61-73. Renda, Günsel, “The Otoman Empire and Europe:Cultural Encounters”, Aralık 2006, s.12, www.muslimheritage.com/topics, (Erişim Tarihi: 16.04.2018). Said, Edward W., Oryantalizm (Doğubilim)- Sömürgeciliğin Keşif Kolu, (Çev. Nezih Üzel), İrfan Yayınevi, İstanbul 1998. Swanson, Vern G., Alma-Tadema: The Painter of The Victorian Vision of The Ancient World, Ash & Grant, London 1977. Williams, Haydn, 18. Yüzyılda Avrupa’da Türk Modası Turquerie, (Çev.:Nurettin Elhüseyni), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2014. Wölfflin, Heinrich, Sanat Tarihini Temel Kavramları, (Çev.: Hayrullah Örs), Remzi Kitabevi, İstanbul 1995.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Seminer 1 70
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Makale Yazma 1 70
Final Sınavı için Bireysel Çalışma 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Seminer 1 60 60
Makale Yazma 1 20 20
Bireysel Çalışma 20 2 40
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 2 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 10 2 20
Performans 10 2 20
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
ÖÇ 1 4 4 4 4 3 4 3 5
ÖÇ 2 4 4 4 3 4 3 4 4
ÖÇ 3 4 3 5 4 4 3 4 3
ÖÇ 4 3 4 5 3 4 3 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek