GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9205036272021 Türk Dünyasında Çocuk Folkloru I (Kafkasya ve Orta Asya) Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, geçmişten günümüze gelen süreçte dünyada çocukluk ve çocuk kültürü ile ilgili yapılmış çalışmalar hakkında bilgi vermek; çocuk kültürü ile ilgili temek kavram ve yaklaşımları açıklamak; tarihsel süreçte Türk çocuk kültürünün tarihini ortaya koymak ve bağlamsal bir yaklaşım ve yöntemle Türk çocuk kültürünün sözlü, yazılı, maddi ve davranış, düşünce unsurlarını tartışmak.


Dr. Öğr. Üyesi Nagihan Baysal


1 1. Geçmişten günümüze Dünya'da ve Türkiye'de çocukluk, çocuk kimliği, tarihi ve kültürü ile ilgili çalışmaların tarihini açıklar,
2 2. Çocuk kültürü ile ilgili temel kavramları, konuları ve yaklaşımları açıklar,
3 3. Tarihsel süreçte Türk kültür coğrafyası bağlamında çocukluğun ve çocuğun yeri ve önemi hakkında değerlendirme yapabilir,
4 4. Türk çocuk kültürünü sözlü, maddi, davranışsal, düşünsel ve inanca dayanan boyutlarını tarihsel süreklilik ve sosyo-kültürel değişme açısından bağlamsal ve işlevsel olarak analiz eder
5 5. Sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarına ve yaygın iletişim teknolojilerine bağlı olarak Türk çocuk kültüründe meydana gelen değişimleri, dönüşümleri ve yenilikleri açıklayarak, çocuk kültürünün günümüzdeki kapsamı, içeriği, görünümleri ve işlevleri hakkında değerlendirme yapar.

Birinci Öğretim


yok


-


Türk çocuk kültürü: Temel kavramlar ve yaklaşımlar Dünyada ve Türk toplumunda çocukluğun tarihi Türk çocuk kültürü (gelenekler, geçiş dönemleri, uygulamalar, inançlar, sağaltmalar, sözlü ve yazılı edebiyat ürünleri, müzik, dans, beşik, giyim-kuşam, sorunlar, beklentiler, yargılar, gelişme ve değişmeler vd.)


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Türk kültür tarihinde çocukluk, çocuğun yeri ve önemi
2 Çocuk kültürü ile ilgili temel kavramlar, konular ve yaklaşımlar
3 Çocuk Folkloru Üzerine Çalışmalar
4 Kültür yaratıcısı, icracısı ve aktarıcısı olarak çocuk
5 Geçiş dönemleri ve kültürel unsurları bağlamında çocuk folkloru
6 Çocuk Hastalıkları İle İlgili İnanış Ve Uygulamalar
7 Çocuk Etrafında Şekillenen Maddi Kültür unsurları
8 Ara sınav
9 Çocuk Etrafında Şekillenen Sözlü Edebiyat (Ninni, tekerleme, bilmece, masal)
10 Oyun kavramının kültür tarihindeki yeri, işlevi ve tanımı
11 Halkbilimi araştırmalarında çocuk oyunlarının yeri ve tarihi
12 Türk kültür tarihi içinde oyuncak kavramı ve oyuncaklar
13 Oyun ve oyuncağın çocuk gelişiminde ve kültürlenme sürecindeki yeri
14 Elektronik kültür ortamında ve günümüzde çocukluk ve çocuk kültürü
15 Çocuk folklorunda değişim ve dönüşüm
16 Final sınavı

Huizinga, J. (2006). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. İst: Ayrıntı Yay. İnal, K. (2007). Modernizm ve Çocuk-Geleneksel, Modern ve Postmodern Çocukluk İmgeleri, Ankara: Sobil Yayınları. Onur, B. (1992), Oyuncaklı Dünya. Ankara: V Yayınları. Özdemir, N. (2006).Türk Çocuk Oyunları I-II. Ankara: Akçağ Yayınları and others. Onur, B. Çelen, N. & Artar, M. (2004). Türkiye’de Geleneksel Oyuncaklar: Köy-Kent Karşılaştırması, Türkiye'de Çocuk Oyunları: Araştırmalar, Onur, B. & Güney, N. (Yay. Haz.), Ankara: ÇOKAUM Yay. No:12, s. 159- 170. Onur, B. (2005). Türkiye’de Çocukluğun Tarihi, Ankara: İmge Yay. Dünyada ve Türkiye'de Değişen Çocukluk - 3. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi Bildirileri (2001). (yay. B. Onur). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları. Elkind, D. (1999). Çocuk Ve Toplum, Öngen, D.(Çev.), Ankara: Ankara Üniversitesi ÇOKAUM Yayınları. And, Metin. Oyun ve Bügü Türk Kültüründe Oyun Kavramı, İstanbul: YKY, 2002, s. 27-36 Oğuz, Öcal. Türkiye’de 2004 Yılında Yaşayan Geleneksel Çocuk Oyunları, Ankara: THBMER Yayınları, 2005. Uçmaz, Veli. Geleneksel Çocuk Oyunlarımız, Ankara: Gençlik Hizmetleri Müdürlüğü Gençlik Hizmetleri daire Başkanlığı Yayınları, 2010. Johan Huizinga, Homo Ludens, 2010. Henry Glassie, Material Culture, 1999. Barre Toelken, The Dynamics of Folklore, 1996. Fulya Sormaz, Çocukluk, Oyun ve Oyuncak: Sosyo- Kültürel Bir Analiz, 2012. Adalet Kandır, Eğitici Oyuncaklar, 20011. Seyhan Büyükcoşkun, Oyun ve Oyuncak Dünyası, 2007



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 1 18 18
Rapor Sunma 4 2 8
Seminer 7 1 7
Bireysel Çalışma 15 1 15
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 25 25
Okuma 25 2 50
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek