Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9205055572023 | Türk Dünyası’nda Âşıklık Geleneği I (Tanımlar ve Kavramlar) | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı Türk Dünyası âşıklık geleneğinin ortaya çıkışı, gelişimi; âşık edebiyatının kaynakları, özellikleri; Türk kültüründe âşık şiirinin rolü ve işlevi hakkında bilgi vermek ve bu geleneğin yazılı ve sözlü ürünlere katkısını belirlemektir.
Doç. Dr. Fazıl ÖZDAMAR
1 | Öğrenciler Türk Dünyası âşıklık geleneğinin temsilcileri olan ozan, bahşı, akın, jırav, âşık ve bu geleneğin diğer temsilcileri hakkında bilgi sahibi olur. |
2 | Türk Dünyası’ndaki âşıklık geleneklerinin kaynakları ve oluşumu hakkında bilgi edinir. |
3 | Bu gelenekte kullanılan çalgı aletleri ve bu aletlerin özelliklerini öğrenir. |
4 | Bu gelenekteki yaratıcılar ve geleneğin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olur. |
5 | Türk Dünyası'nın âşıklık geleneğinin temel meselelerine yorum getirebilir. |
6 | Bu gelenekte üretilen şiir, halk hikâyesi, destan vd. ürünlerin çözümlemesini yapabilir. |
Birinci Öğretim
Yok
[Yok]
Bu derste Türk Dünyası ve Anadolu sahası âşıklık geleneğinin temsilcileri, bu geleneğin kaynakları ve oluşu, özellikleri, Türk kültüründe âşıklık geleneğinin rolü ve işlevi ile bu gelenekte üretilen şiir, âşık havası ve destan/halk hikâyesi gibi örnekler üzerinde durulacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Türk Kültürü İçinde Âşıklık Geleneğinin Önemi | ||
2 | Âşıklık Geleneği ve Sosyal Çevre | ||
3 | Âşıklık Geleneği ve Yaratım | ||
4 | Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinin Temsilcileri (Batı Türkleri) | ||
5 | Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinin Temsilcileri (Doğu Türkleri) | ||
6 | Âşıklık Geleneğinin Oluşumu | ||
7 | Âşıklık Geleneğinin Dönüşümü (Ozan’dan Âşığa) | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde Eğitim (Başlama) | ||
10 | Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde Eğitim (Süreçler) | ||
11 | Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde Kullanılan Çalgı Aletleri | ||
12 | Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde İlk Şiir Örnekleri (Batı Türkleri) | ||
13 | Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde İlk Şiir Örnekleri (Doğu Türkleri) | ||
14 | Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde İlk Anlatı Örnekleri (Batı Türkleri) | ||
15 | Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde İlk Anlatı Örnekleri (Doğu Türkleri) | ||
16 | Final Sınavı |
1. Ata Yıldız, Naciye ve Turan, Fatma Ahsen (Ed.) (2016). Türk Dünyası Âşık Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları. 2. Günay, Umay (1999). Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi. Ankara: Akçağ Yayınları. 3. Artun, Erman (2001). Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı. Ankara, 2001. 4. Köprülü, M. Fuad (2004). Saz Şairleri. Ankara: Akçağ Yayınları. 5. Köprülü, M. Fuad (2004). Edebiyat Araştırmaları 1. 4. Baskı, Ankara: Akçağ Yayınları. 6. Köprülü, M. Fuad (2004). Edebiyat Araştırmaları 2. 2. Baskı, Ankara: Akçağ Yayınları. 7. Özarslan, Metin (2001). Erzurum Âşıklık Geleneği. Ankara: Akçağ Yayınları. 8. Özdamar, Fazıl (2014). Tebriz Âşıklık Geleneği ve Tebrizli Âşık Ali (Ali Feyzullahî Vahid). Ankara: Berikan Yayınları. 9. Kaya, Doğan (2003). Âşık Edebiyatına Giriş. Bişkek: Manas Üni. Yay. 10. Yakıcı, Ali (2009). Ozan Dili Çevik Olur. Ankara: Gazi Kitabevi. 11. Köksel, Behiye (2012). 20. Yüzyıl Âşık Şiiri Geleneğinde Kadın Âşıklar. Ankara: Akçağ Yay. 12. Artun, Erman (1996). Günümüzde Adana Âşıklık Geleneği (1966-1996) ve Âşık Feymani. Adana: Adana Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yay. 13. Çobanoğlu, Özkul (2009). Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destanı. Ankara: Akçağ Yayınları. 14. Kobotarian, Nabi (2013). Tebriz Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Adana: Karahan Kitabevi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Seminer | 2 | 2 | 4 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 17 | 2 | 34 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 2 | 6 |
Okuma | 14 | 6 | 84 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 2 | 3 | 4 | 5 | 3 |
ÖÇ 2 | ||||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||
ÖÇ 5 | ||||||||||
ÖÇ 6 |